/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udlejning af værelser i andels lejlighed
Fra : occir76
Vist : 469 gange
20 point
Dato : 18-03-04 13:42

Hej med jer..

den er lidt tricky, er ved at flytte sammed med min kæreste, og ville derfor egentligt gerne fremleje min lejlighed, men det kan jeg ikke i flg vores andelsvedtægter, så tænkte jeg på om jeg istedet kunne beholde min adresse der, og udleje 2 værelser(det er 2½ værelses)

Her mit spørgsmål:

Jeg ved ikke om der gælder nogle regler for hvor meget man selv skal blive siddende i, har selfølgelig tænkt mig at lave en lejekontrakt og indberette til told&skat.

men jeg er lidt usikker på om de kan komme og smide mig (dem fra andels administrationen) fordi jeg glemmer et eller andet.. ??

på forhånd tak Ricco Rasmussen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 14:27
Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 14:58

2 værelser i en 2½er går garanteret ikke.
Om du overhovedet må leje værelser ud, må stå i jeres vedtægter.
Det bliver næppe mere end 1.
Det bliver svært at forklare at man selv bebor ½ værelse.

Kommentar
Fra : occir76

Dato : 19-03-04 08:34

hej refi.

der står intet i vores vedtægter om at man må leje ud, der står kun om fremleje af hele lejligheden og ikke om værelser.
så mon ikke jeg er dækket ind der. ?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-03-04 09:20

Hej Ricco.

I andelsforeningsvedtægter er der ofte en passus om, at lejeloven finder udfyldende anvendelse. Selv hvor en sådan passus ikke er optaget i vedtægterne, vil man, når vedtægterne ikke tager stilling, som hovedregel benytte lejeloven til at udfylde hullet.

Lejelovens § 69 omhandler fremleje af en del af en beboelseslejlighed. Det fremgår af stk. 1, at lejeren har ret til at fremleje indtil halvdelen af lejligheden. Hvis man vælger at fortolke delvist fremleje efter lejeloven, vil man nok kun acceptere, at du fremlejer 1 værelse.

Hvad enten du fremlejer 1 eller 2 værelser løser det - så vidt jeg lige kan se - ikke dit problem med bopælspligten. Når det fremgår af vedtægterne at du ikke må fremleje (hele lejligheden), må det jo kræves, at du bebor lejligheden, og det er i den forbindelse ikke nok at du har folkeregisteradresse der. Du skal fysisk bo der (hvilket groft sagt betyder, at du skal opholde dig der 200 dage om året). Hvis foreningen opdager, at du ikke fysisk bor der, vil de måske indlede en eksklusionssag mod dig. Det er en rimelig svær bevisbyrde at løfte for foreningen, men det kan sagtens lade sig gøre, og det er min erfaring, at foreninger vælger at køre en sådan sag.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : occir76

Dato : 22-03-04 14:13

hmm... jeg er lidt i vilrede... er der ikke nogen mulighed for at man kan på nogen måde udleje en del af sin lejlighed uden at man risikerer at blive sat på gaden.. ?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-03-04 14:19

Jo det kan du højst sandsynligt (kommer an på vedtægter, jf. ovenfor), men når andelsboligforeningen kræver at du skal bebo lejligheden, er du jo lige vidt.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 14:20

Jo - som sagt kan du altid leje et værelse ud.
Men bopælspligten kommer du nok ikke udenom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 14:23

Men om du vitterlig er til stede i lejligheden, tvivler jeg nu på nogen vil gå op i.
Så let EET dyrv værelse ud med råderet til hele hytten og lad dit navn stå på postkassen.
Så har du heller ikke problemer hvis du pludselig vil tilbage til din lejlighed (har du tænkt så vidt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 14:24

dyrv = dyrt

Kommentar
Fra : occir76

Dato : 22-03-04 15:12

jeg har haft en del tanker o hvorvidt og hvorledes.. men jeg ved at andre har gjodt det i vores andel, og mange har haft en lejer boende, men jeg tror ikke de ikke har boet der samtidig.. og den fra dig "Refi" om at leje et værelse ud på papir og give dem det meste af lejligheden er jo ikke dårlig..

havde tænkt mig at sætte en seng og kædeskab i mit ½ værelse og så det ser beboeligt ud og resten ville jeg leje ud til et par.. ?

men ikke hvis det koster mig lejligheden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 15:21

Netop ved kun at leje EET værelse ud, har du jo mulighed for at opsige lejer med rimelig kort varsel.
At de så har ret til at bruge hele lejligheden er jo en anden sag.
Det med møbler tror jeg ikke du behøver at gå så højt op i (der er jo ikke tale om offentlige tilskud eller lignende)
Sålænge du modtager din post på adressen og er tilmeldt tvivler jeg på nogen interesserer sig for det, udover eventuelle emsige naboer, men det vil jo under alle omstændigheder blive et problem med mindre du HAR tjek på det.
Myndighederne er sikkert ligeglade.

Kommentar
Fra : occir76

Dato : 23-03-04 14:10

hmmm du har nok ret.. men vores bestyrelse er ikke typerne der er ligeglade og de vil sikkert sætte gang i noget derfor med dem skal man have undersøgt alt ting nøje før man gå sådanne ting.. gammel indspist bestyrelse der passer deres eget og deres børns interesser...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-04 14:14

Jo men så gå stille med dørene.
Du behøver jo ikke slå en løbeseddel op at du flytter.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-03-04 14:20

Samtidig skal du jo tænke på, at bestyrelsen skal give dig en advarsel inden de kan ekskludere dig. Hvis de advarer dig om eksklusion pga. manglende bopæl i lejligheden kan du jo flytte tilbage på det tidspunkt. Der er trods alt nok størst chance for at de ikke opdager det.

En anden ting du skal overveje er, at man er tilbøjelig til at tilsidesætte proformalejekontrakter, og anse lejeforholdet indgået på lejelovens almindelige regler (f.eks. tidsubegrænset lejemål). Du skal derfor være sikker på, at du lejer ud til personer, som du er sikre på flytter igen.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-04 14:27

Netop derfor også kun udleje værelse.
Det er meget nemmere at opsige.

Kommentar
Fra : occir76

Dato : 24-03-04 10:25

tusind tak for dine mange kommentarer Refi, er du jurist eller er har du været igennen det her selv før. ?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-03-04 10:37

Hvis du kun udlejer et værelse risikerer du, at lejekontrakten bliver tilsidesat som proforma, og bevisbyrden er jo nem og løfte for lejerne. Min pointe er bare, at du skal leje ud til nogen du ved ikke vil udnytte situationen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-04 15:06

Nej , ikke jurist, men vi har været igennem noget tilsvarende i Tyskland.
Det er en ejerbolig men med en masse fælles. Der var tilsvarende begrænsninger at man ikke måtte fremleje.
Vi kunne som sagt omgås dette ved kun at leje eet vær. ud, men mundligt give dem fuld råderet.