/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor mange porte!
Fra : TEAS
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 18-03-04 08:25

Hvor mange porte er der på en PC?
Jeg synes det lyder til flere tusinder
mvh
Teas

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 18-03-04 08:30

Kommer da helt an på hvilken computer du køber...

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 18-03-04 09:14

Øh....hvad mener du ?

Der er normalt på på nyere maskiner 1 parallel, 1 seriel, 2 P/S2, 2 eller flere USB, evt. firewire, div. audio in og ud, evt. skærm samt netstik.

Ud fra dit spørgsmål tror jeg du mener "kommunikationsporte på internettet" (jeg ved ikke hvad det hedder). Hvis du bruger et program, der skal snakke med nettet, f.eks. hvis du skal lægge hjemmesider op på en server med et ftp-program, så bruger den en bestemt port. Det er ikke en fysisk stik på dit pc, men nærmere en kanal, lidt ligesom når man snakker i en walkie-talkie.

Jeg håber, at det er den rigtige forklaring. Jeg har ikke den store forstand på disse protokoller, så hvis det er forkert vil jeg da gerne hører fra andre.

Accepteret svar
Fra : mickey777

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-04 09:32

Med mindre du mener porte til forbindelse til bl.a. Internet, så er der en del

De kendte porte er dem fra 0 til 1023. Disse er fordelt og kontrolleret af IANA , og er sædvanligvis ejet af programmer, der udfører (eller er en del af) system ressourcer på lavt niveau. Http-processer, som for eksempel web-browsere og -servere, bruger TCP/IP-port 80. Ftp-programmer bruger port 20 og 21.

De registrerede porte er dem fra 1024 til 49151. Disse er også fordelt og kontrollerede af IANA, men er registrerede af virksomheder eller personer til specifikke formål.

De dynamiske og/eller private porte er dem fra 49152 til 65535. Disse porte er 'virkeligt' dynamiske, forstået på den måde at de kan bruges 'privat' af enhver proces til ethvert tænkeligt formål. Ganske ofte vil et program, der kører på en registreret port (1024 - 49151), sætte andre processer i gang, der bruger de private porte.

https://www.cert.dk/artikler/artikler/240401A041.shtml

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 10:15

Hehe... tricky spørgsmål...

Kommentar
Fra : technet

Dato : 18-03-04 10:47

se lige denne portlist
http://www.keir.net/portlist.html

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 21-03-04 20:30

Tak for svaret mickey777.
Og tak for alle jer andre dersvarede på spørgsmålet om porte på en PC.
Jeg var ikke klar over at der er så mange.

MVH
TEAS