/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken krumtap?
Fra : Mordex
Vist : 576 gange
20 point
Dato : 18-03-04 00:40

Hej.....
Jeg har for ca. 1000km. siden monteret en ny krumtap fra Italy Racing (model Special) som er købt ved West-Import, og det har vist sig at plejlstangen er blevet blå og mindre. Det har smadret mit nåleleje og stempel, og West-Import, der mener det er pga. en forkert opsætning, vil kun udbedre plejlstangen (gad vide om de vil bore den op???? )
Jeg vil selvfølgelig ikke køre med den samme krumtap igen, for så skal den sikkert skiftes igen om 1000km.. Så jeg skal have en ny.
Men hvad skal det være for en?
Gerne en der kan holde rigtigt mange omdrejninger.
Jeg har overvejet Polini EVO 12mm. til 1225 hos http://www.holmgaard-scooterservice.dk/ , men er det ikke lidt billigt for en Polini EVO ? Er det ikke lidt mystisk? Vil den ellers være ok?

>>Pallebhansen Hvad siger du til den gamle plejlstang? Hvad kan det skyldes?

Derudover vil jeg siger til alle: LAD VÆRE MED AT HANDLE VED west-import. Deres varer er noget lort. Min Gianelli Shot udstødning (lydæmperen) gik i stykker efter små 1000km. Hele indholdet røg ud. Så skulle der ny dæmper på (som west-import ikke ville betale) og den skulle svejses. Efter ca. 1300km. knak udstødningsholderen (den der holder den sammen med motoren) .....svejses igen.....ja, 200kr. til.
West-import kan ikke anbefales, L.....varer de har.....

Mordex.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 18-03-04 01:08

Jeg siger, at der måske har været et nåleleje i der ikke passede.
Man skal være opmærksom på at nålelejet fylder ud i bredden mellem stempelets "skørter", og det bør bredden af hovedet af plejlstangen også gøre.
Endvidere skal der være passende modstand når stempelpinden (krydspinden) føres gennem stempel og nåleleje.
I alle tilfælde når den bliver blå, har den været meget varm, oppe ved nålelejet, og varmen har forplantet sig nedad.
Jeg tror da den Polini er god nok, hvis din stempelpind ellers er 12 mm. Men som en gylden regel kan man sig at en krumtap der er angivet til feks. 14.000 omdrejninger er bedre en en til 11.000, og holmgård skriver ingen informationer.
Men her er der feks. informationer på deres krumtappe: http://www.dansk-scootertun.dk/shop/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 18-03-04 01:16

Kan man få et forkert nåleleje?
Jeg mener......det hele jeg havde var 10mm. Et 12 mm. nåleleje ville ikke passe, og mindre end 10mm. kan man da ikke få.
Den krumtap jeg vil have nu skal være 12mm., så køber jeg et nyt 12mm. stempel med krydspind og det der hører til.
Jeg vil ringe til holmgaard og spørge hvor man omdr. polini kan holde til, for polini er vel bedst......

Hvad kan skyldes varmen ved nålelejet? Jeg har fået en fagmand til at sætte det hele på, så det kan vel ikke være en forkert opsætning.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-03-04 06:17

Polini EVO krumtappen kan holde til rigtigt meget, den er lavet til Polini EVO 70ccm AC kittet, der kan levere rigtigt mange omdrejninger og hk, så mange at du slet ikke kommer i nærheden af at levere nok til at skade den, da du kører med en gianelli shot udstødning, kan jeg regne ud af det ikke er den vilde opsætning... Generelt er Polini ganske udemærket kvalitet, såe jeg ville ikke have nogen bekymringer...

Mht. handel med Bjarne, så ville jeg ringe til ham og bestille og hører om den er hjemme osv. i stedet for at bestille over nettet, da det ikke går særligt hurtigt hos ham.

Mht. West-import så har jeg nu købt en del varer derinde fra som jeg er ganske glad for, og har da aldrig haft problemer med deres service... Måske du har være uheldig?

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 18-03-04 08:25

>>Jon
Det er fakstisk det jeg har tænkt på. Jeg kan jo være uheldig...... For det kan ikke passe at så´n noget går i stykker så hurtigt.

Med hensyn til min opsætning så har jeg indtil videre ca. 13hk, men på et tidspunkt køber jeg en størrer cyl. og udstødning, så den får nok lidt mere......

Jeg køber nok Polini tappen, den ser og lyder ok ud.....

Mordex.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-03-04 08:53

Hmm.... Hvilken opsætning har du på den scooter ? 13hk og gianelli shot udstødning hænger ikke helt sammen ? Smid lige en komplet opsætning!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 18-03-04 09:25

Ok....måske er det kun 11-12.......
Athena alu 47,6mm, italy racing vario, giannelli shot, 21mm dellorto, + lidt her og der af småting. Det skulle vist give omkring 11-12 hk. ellers er de fulde af l... inde ved west-import.
I løbet af den næste uge køber jeg Polini EVO vario+remskive med rem. Derudover vil jeg i fremtiden påsætte en EVO cylle, sikkert fra Polini. Og endnu længere fremme, en udstødning til EVO cylinderen. Så jeg skal bruge en krumtap der kan holde i langt tid..... og der er Polinien vel ok.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-03-04 00:02
Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 28-03-04 23:49

Tak for svaret pallebhansen.
Det var det bedste bud......

Mordex.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-03-04 06:21

Jeg gad sgu godt se den opsætning smide 12hk!!! Athena alu 47,6mm cylinderen, er jo ikke en vild cylinder, og jeg tvivler stærkt på at den kan smide så meget...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-03-04 14:41

Det var det jeg sagde Jon....... Jeg spurgte W.I. hvor mange heste jeg kan få ud af omtalte cylinder, vario og udstødning. Og der var svaret omkring 11-12 heste. Jeg tænkte nok det var lidt i overkanten.

Nu har jeg købt en Polini EVO krumtap, og dertil skulle jeg jo også have en Polini vario, så i morgen får jeg EVO vario. Så det er en god begyndelse til komplet Polini EVO opsætning

>>Jon
Tror du jeg kan mærke forskel med en Polini EVO vario, frem for Italy Racing vario?

Mordex.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-03-04 20:29

Ja du kan helt sikkert mærke forskel, om det er en god eller negativ forskel kommer lidt an på hvordan du har trimmet din maskine...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-03-04 20:29

Ja du kan helt sikkert mærke forskel, om det er en god eller negativ forskel kommer lidt an på hvordan du har trimmet din maskine...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 30-03-04 11:09

Ok.
Takker.