/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan med lydpotte og sprinkler?
Fra : wezzler
Vist : 2809 gange
150 point
Dato : 17-03-04 17:36

Hej

Nu tror jeg bil skal på værksted igen.igen... som studerende tager det som sædvanlig en ordentlig greb i pungen hver gang! Problemet er at "bilen larmer", så det kan vel kun være lydpotten... Kan man selv skifte den? Desuden dur sprinkleren ikke, jeg tror den er stoppet til et eller andet sted i slangen. Kan man selv ordne det?

Men bil er en Citroën ax 1.1.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : propprop

Dato : 17-03-04 17:40

Med hensyn til potten kan du selv skifte den sprinkler se om motoren køre du kan høre det hvis den køre og der er noget på så er den bare stoppet og det kan du selv.Det er nok dysserne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 17:58

Dyserne kan du rense og justere ned en tynd nål.
Larmen behøver ikke være lydpotten. Det kunne jo være en samling eller røret. Hør hvor lyden kommer fra.
Du kan muligvis også se det på farven af utætheden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-03-04 18:06

Det skulle vel ikke være svært, at ligge sig ned og se/lytte under bilen, for at se hvor den er utæt, hvis det er udstødningsrøret, kan du jo ringe rundt og høre hvad et komplet udstødningsrør (Uden manifold) koster, der er som regel værksteder der næsten kun laver udstødningsrør, så som Kvikpot, og der er sjældent nogen der kan gøre det billigere, ingen gang dig selv, og så har de lige det der skal til.
Når bilen er slukket, med drejet nøgle, skulle du kunne høre sprintlermotoren køre, og hvis den gør, er det næsten sikkert at det kun er dyserne der er stoppet. De kan renses med en tynd nål, a la dem der sidder i nye skjorter. Ellers må du tage slangerne af neden under motorhjælmen, og blæse med trykluft igennem dyserne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 18:07

Det er ikke det store problem at skifte en udstødning selv. Man skal (som et minimum) blot have løftet bilen op på nogle bukke så du kan komme ind under og se hvor hvor meget der skal skiftes...måske er det kun en del af udstødningen (som regel).
Her kan du se hvad en (uorginal) kaster til din bil:
http://www.hoyer-autodele.dk/default.asp?id=3&file=10.02.KatBM.asp&zb_ID=3&zbil=Citroen&kg_nr=CI

Nogle værksteder har specialiseret sig i at udskifte den for næsten ingen penge (typisk 150-200,-kr + res.dele)

Hvor bor du henne?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-03-04 19:48

jeg blander min lige...
ang larmen henvises til pallebhansens svar!!!
Og så til sprinkleren...
er det kun den ene sprinkler der virker eller er det begge 2??? er der ingen af dem som virker så gør som pbh siger igen.
er det kun den ene som ikke virker er dysen med garanti stoppet.det er yderst sjælden at det er slangerne som er stoppet.men lad være med at proppe diverse nåle og andet godt i dyserne..fræs hen på den nærmeste tank hvor de med garanti har en dyserenser til ca 5 kr.fordelen ved en rigtig dyserenser er den virker som en fil, og dermed renser dysen helt og ordentligt...hvis du propper nåle og andet ned i dyserne komprimere du bare skidtet, og så er de først svære at rense!

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 150 point
Dato : 20-03-04 02:26

En hurtig søgning på www.quickpot.dk gav nedenstående, men det er ikke sikkert det er din model. Check det selv. Den dyreste er 1525,- for komplet, men det er nok ikke nødvendig. Som du kan se, koster det 175 i arbejdsløn at få den sat på, så hvorfor selv blive fustreret og bestidt.
Hvad ang- din sprinkler, kan jeg ikke huske om den ligger ud på selve visker armen, som den gjorde på min BX'er, så kan der sidde noget skidt i de rør også, men som webgun skriver, er det vigtigt at se om begge ikke sprøjter, for hvis ikke, så ligger fejlen før de deles i to. Måske motoren eller slangen er hoppet af. Det kan du næsten helt sikkert få dem til at kigge på, hvis du kører ind til Quickpot. Det koster jo ikke at spørge. De giver nok et tilbud på hvad det koster, hvis der skal laves noget.

Varenr.: UDCIAX1.106
Komplet pris.: kr 825,00

Bilmærke: CITROEN
Bilmodel: AX
Motor/benzintype: 1.1

Alle priser er inkl. moms men ekskl. montering kr. 175. De varer der er markeret med (*) indgår i den komplette pris.

Dette produkt er sammensat af følgende enkeltdele:

Navn Varenummer Pris
* FORRØR 987-527 kr 340,00
* BAGPOTTE 135-605 kr 530,00
FORKROMET RØR 267-011 kr 100,00
MONTERINGSSÆT 257-013 kr 80,00

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 27-03-04 12:56

Tak for svaret PrivateDK.