/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Låneomkostninger
Fra : finvej
Vist : 1452 gange
100 point
Dato : 17-03-04 15:57

Kan man fratrække låneomkostninger i forbindelse med omlægning af sine realkreditlån?
- og hvad med fradrag for kurstab?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-03-04 16:14

Det ville være rigtig godt hvis man kunne, men desværre. Men til gengæld skal man betale til skattevæsnet hvis man indfrier sine obligationer til en lavere kurs, altså hvis
du får en kursgevinst. Snyd?, måske men der er intet at gøre.

mvh
ellebye

NB! Jeg forudsætter du taler om privat lån.

Kommentar
Fra : finvej

Dato : 18-03-04 07:55

Stiftelsesprovision er da fradragsberettiget, men er det det samme som lånesagsgebyr?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 08:32

>finvej
Nej heller ikke stiftelsesprovision, men selvfølgelig bidraget man skal betale i lånets løbetid. Men det har ikke noget med hianden at gøre.
Men som du selv skriver ligger der mere i stiftelsesprovision nemlig bankens eller kreditforeningens omskosninger eks. lønomkostninger ol.
Herudover eks. stempelgebyr til staten.

Men som tidligere nævnt kender jeg kun reglerne for privat lånoptagning.

mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : finvej

Dato : 18-03-04 08:40

Det her er privat låntagning. Kan jeg overhovedet INTET trække fra?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 08:46

Men disse omkostninger udgør formentligt kun en mindre omkostning i forhold til besparelsen i renteomkostninger.

Jeg kan i samme øjemed komme med en potientel mulighed, da kursen på 5% obligationer ligger ret høj, skal der blot en ganske lille stigning til, før man udsteder 4% obligationer, og så kunne jeg umiddelbart forestille mig at mange vælger et 4% lån i stedet for et rentetilpasningslån.

Jeg skal dog understrege at der ikke er 100% sandsynlighed for det kommer men en stor sandsynlighed.

Desuden barsler EU-centralbank med endnu en rentesænkning til under de 2% den i dag ligger på, hvilket i så fald vil udvirke en kursstigning på langtforrentede lån, og derved åbner mulighed for at udstede 4% obligationer.

Så mit råd er derfor, vent et par måneder inden du omlægger dine lån.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 08:47

Selvfølgelig kan du trække renter og bidrag fra, men IKKE låneomkostninger.

Ellebye

Kommentar
Fra : finvej

Dato : 18-03-04 08:48

OK - tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 08:50

Du kan da godt forespørge din bank, men du får det samme svar.

Hvilken lånetype påtænker du at optage??

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 18-03-04 12:54

Måske kan dette hjælpe på dine spørgsmål:
http://www.boligassistancen.dk/For%C3%A6ldrek%C3%B8bet.htm

/Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 13:19

>cooper, nu skal du passe på ikke at blande tingene sammen. Det du refererer til er det samme som at stå som udlejer, og ikke som selvejer, så eventuelle fradrag/omkostninger kan under INGEN omstændigheder sammenlignes i forhold til spørgerens.

ellebye

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-04 15:51

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : finvej

Dato : 21-03-04 21:28

Tak for svaret ellebye. Det kunne faktisk have været besvaret kort og præcist, istedet for al den rumlen frem og tilbage, som simpelthen blot forvirrede. You get your points.