/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - lokal ændring til amerikansk teg~
Fra : tjantzen
Vist : 4158 gange
100 point
Dato : 17-03-04 11:18

Hej!
Er det muligt, at ændre, lokalt i excel, så man benytter sig af amerikansk komma og punkt-sætning i tal?

Jeg ved godt at man i windows kan sætte internationale indstillinger til amerikans tegnsætning, men hvis jeg ikke er interesseret i at det skal gælde gobalt men kun lokalt i netop dette regneark?

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 17-03-04 11:29

Hvilken version af Excel har du?

I Excel 2002 (XP) kan du ændre det under Funktioner -> Indstillinger -> International

/Jin2k

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 11:37

Og dér findes ikke en "international"-fane under indstillinger

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:00

Du kan da formatere arket eller cellerne præcis som du vil have dem i brugerdefineret.

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 17-03-04 12:16

refi: Ja formateringen virker, men hvis man vil ha' excel til at opfatte tallet 10.001 som ti komma nul nul en og ikke titusind og 1, bliver man nød til at ændre indstillingerne...

/Jin2k

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:20

Nu forstår jeg ikke hvad du mener.
Hvis du formaterer til at vise 10,001 så gør den da det.

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 17-03-04 12:23

Det er ikke hvordan det bliver vist der er problemet her. Problemet er at excel skal opfatte . som decimalseperator og ikke tusindtalsseperator. I USA bruger man jo . som vi bruger , i tal. Bare tænk på diverse programmerings sprog.
tjantzen vil gerne have Excel til at behandle tal efter det amerikanske format.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:35

Ja så må muligheden blive at lade excel erstatte alle . med ,
Mærk felterne af (eller arket hvis det er det alle cellerne) og bed den erstatte.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 12:39

Ja men så kan jeg vist ikke få lov at bruge dem som almindelige tal.
Internationale indstillinger tager præcedens og der går helt ged i komma- og punkt-sætningen.

eller er det bare mig som ikke kan finde ud af det?

mvh
Thomas

Accepteret svar
Fra : Jin2k

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-04 12:43

tjantzen: Nej jeg tror du har ret. Umiddelbart er den eneste måde at få den til at bruge det amerikanske format er ved at ændre dine system indstillinger. Medmindre selvfølgelig du vil skifte til Excel 2k2 eller 2k3...

/Jin2k

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:46

Ja eller også forstår vi ikke helt hvad du mener.
Kan godt følge dit spørgsmål men kan ikke se problemet.
Hvis du vil have excel til at bruge komma og du derefter forventer at du kan udtrække tallet medf punktum.
Ja så går den ikke. Du må vælge det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 13:05

Ok
Helt præcist, så arbejder jeg med et regne ark, hvor notationen skal være på engelsk, Det skal bruges og udtrækkes til et engelsksproget dokument.
Samtidig arbejder jeg med andre regneark, hvor notationen skal være dansk.

Og det er lidt besværligt sådan hele tiden at skulle skifte mellem de internationale indstillinger alt efter, hvilket dokument jeg arbejder med.

Men hvis der ikke en andre udveje....

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 13:08

Og hvis jeg glemmer at skift og tilføler fx. 1,000
bliver det så enten opfattet som 1 eller tusind alt efter om det er DK eller US notation.
Det kan jo have ret udslagsgivende konsekvenser

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 13:20

Ja du kan jo bruge løsningen med at udskifte efter du har flyttet det til det amerikanske ark.
Så har du begge dele.
Jeg kan ikke rigtig se andre muligheder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 13:22

Det vil nok være for meget forlangt at excel skal vide om det ark du er på er DK eller USA.
Tænkende komputere er nået langt, meeeenn

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-03-04 15:58

Markér hjørnet ved a1 (hele regnearket)
formater>celler>tal>katagori-rul ned til brugerdefineret>vælg en type eller byg din egen.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 19-03-04 09:27

Tak for svaret Jin2k.

At skift til xp eller 2002 er nok den mest holdbare løsning

også tak til jer andre

mvh
Thomas