/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 626 2,0 - går uforståeligt i stå ?
Fra : reinold
Vist : 3617 gange
120 point
Dato : 16-03-04 18:06

Jeg er lykkelig ejer af en Mazda 626,Stationcar, 2,0 fra 1995.
Gennem det sidste 1½ år har bilen tilfældigt og lejlighedsvis sat ud og gået i stå. Efter ca. 1-2 minutters "pause" kan den starte og køre igen. Fænomenet kommer uanset det er vinter, sommer, solskin eller regn - fuldstændig tilfældigt. Dog kan man sige at der aldrig er startbesvær med kold motor. Tilsyneladende indtræder fænomenet efter ½ til 1 time med jævn og stabil kørsel, men i perioder og på helt tilfældige dage.
Det "føles" lidt som om motoren drukner og ikke kan forbrænde benzinen.
Har prøvet med 92 og 95 oktan, med og uden karburatorsprit. Kan ikke forstå fænomenet - kender du noget der ligner?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 18:10

Hvis det er en med platiner kn det være kondensatoren der sidder på strømfordeleren og er sådan en rund blank en med en ledning i eller tændspolen kan også være et bud herfra
Mvh Sune

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 18:11

Hov, sprit og den slags hjælper ikke på indsprøjtningsmaskiner.

Muligvis har du en periodisk fejl i en føler der overfodrer, således computen lige pludselig tror det er stygt vinter. Det har jeg prøvet på min gamle Croma. En dianostic computer koblet på kunne måske fortælle lidt.

Mulighed to´: Skidt i benzintanken. Flyder hen og stopper lige så stille filtret til hvor den suger i tanken = motoren dør. Når du holder stille, flyder det væk igen og du kører igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 18:19

Ja - en tankrensning er også mit bud.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 16-03-04 18:51

Nu skriver du den dør.. Er det helt med det samme eller hugger den i det først??
Hvordan er trækkraften i bilen ellers når den ikke har problemer, er det som normal??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-03-04 19:45

Hej
Fænomener af den type er helt tydeligt en elektrisk fejl. Termiske fejl i elektriske/elektroniske komponenter er ikke usete men dødsyge at finde. I små styre bokse og relæer kan printbaner tære over. Eller fugt kan give afledning imellem ledningsbaner på printplader.
Der er mange små fiduser til at finde denne type fejl men det er tidskrævende. Man skal identificere og mistænke de komponenter der er årsag til fejlen, relæer mm. man kan vame den eller slå forsigt på dem for at fremkalde fejlen, noglse værksteder udskifter på mistanke fejlfrie komponenter i forsøg på at finde denne type fejl. Men der er meget sjælden at det ikke er kunden der får hele regningen.
Jeg tror du skal prøve at læge mærke til hvordan den dør om den hoster / skyder i udstødningen lidt inden den går i stå. Dette vil tyde på en tændingsfej på grund af ophobet brændstof. Hvis den dør ned åben mund (af sult) kan det tyde på fejl i brændsstofstyringen.
Jeg har ikke nogen erfaringer med Mazda biler. Hvis den har indsprøjtning kan du mulig vis høre om relæer til brændstofstyringen klikker i dødskampen. Hvis det er i den elektroniske tænding vil du ikke høre noget da det er elektronisk det hele.
Held og lykke
jeg håber du har fået lidt ideer til at kommer vidre på.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : 534

Dato : 16-03-04 20:22

Benzinfilter hvis aldrig udskiftet,eller måske Tændingsmodul eller dårlige forbindelser ved stik til motorstyringsforbindelser

M.V.H. Jørgen

Kommentar
Fra : reinold

Dato : 16-03-04 21:50

Til geu
Når bilen sætter ud sker det blot at omdrejningerne falder til næsten nul stiger lidt igen og sætter derefter helt ud.
Motoren hverken "skyder", hoster og der er heller ikke hverken grå, hvid eller sort røg fra udstødningen.
Trækkraften i min Mazda 626 er normalt helt i top, bilen har 4 fremgear og et 5 gear som overgear. Hvis man for tidligt og med for få omdrejninger sætter bilen i 5 gear sætter bilen ud, hvilket jeg har betragtet som naturligt.

Kommentar
Fra : reinold

Dato : 16-03-04 21:50

Til geu
Når bilen sætter ud sker det blot at omdrejningerne falder til næsten nul stiger lidt igen og sætter derefter helt ud.
Motoren hverken "skyder", hoster og der er heller ikke hverken grå, hvid eller sort røg fra udstødningen.
Trækkraften i min Mazda 626 er normalt helt i top, bilen har 4 fremgear og et 5 gear som overgear. Hvis man for tidligt og med for få omdrejninger sætter bilen i 5 gear sætter bilen ud, hvilket jeg har betragtet som naturligt.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 16-03-04 22:20

Jeg ville se mig om efter en tændspole, det kunne lyde som om den er svag. Men først kontrol af tændkabler og rør.

Kommentar
Fra : hr_laursen

Dato : 17-03-04 01:02

det er rimeligt sikker at det er en el fejl,chek tændspole,det kan være den der afbryder når den bliver varm (der blive forstor modstand) eller kan det være giveren i strømfordeleren. MVH.Jan

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 26-03-04 19:44

Lugter den af benzin når den går i stå?

Kommentar
Fra : reinold

Dato : 05-05-04 19:51

Mit problem er stadig ikke løst. Den har nu været på Mazdaværksted 2 gange og det har kostet 3000 kr. Tændsystem er målt igennem og når motoren "dør" ved vi at der stadig er gnist i tændrørene. Tanksystemet er renset benzin udluftingsslager og huller, dækslet er skiftet alt for at eleminere undertryk. Benzintryk er målt og er ok.
De sidste 14 dage er situationen forandret og den periodiske fejl vender tilbage 2 - 3 gange om dagen.
Ved kold start er der overhovedet ingen problem, efter 8-12 til 20 km med 70-80 km/t og ca. 2000 omdrejninger "dør" motoren når jeg kobler ud ved et kryds eller når jeg sætter farten ned og skal svinge til venstre/højre.
Jeg har været heldig i situationen at "narre" motoren og har kunnet holde den igang ved at holde omdrjeningerne over 3000 - men det er altså træls i bykørsel i Århus.
Det med snavs i tanken er elemineret da de jo også burde ske de med kold motor.
Jeg har forsøgt at "bræde motoren af" - kørsel med højeomdrejneinger - dette har ingen effekt.

Kommentar
Fra : 534

Dato : 05-05-04 23:25

Muligvis Trygregulatoren

M.V.H. 534

Kommentar
Fra : hr_laursen

Dato : 06-05-04 00:14

Det syntes for mig at det kan være benzinpumpen,jeg har oplevet at den virker perfekt trykket er ok,men den sætter sig fast eller går sejt efter et stykke tids brug hvor efter den efter et godt stykke tids stilstand virker igen,og fejlen gentager sig.tag den til din autoelektromekaniker de kan meget sikkert hjælpe dig,da de har givetvis støt på problemet før.
Jeg håber at det lykkes for dig da det er et helvede med periodiske fejl.MVH.Jan

Kommentar
Fra : Corsendonk

Dato : 20-05-04 23:58

Jeg havde samme problem med min golf 1.8. Problemet var der at jeg havde en lille utæthed i en slange der havde noget med hydraulik at gøre.. Motoren gik simpelthen død, også midt i bykørsel. Derved blev der også slukket for servostyringen og tror du den så bliver tung at køre med lige pludselig? Jeg fandt fejlen ved at jeg en dag havde åbnet motorhjelmen, mens motoren var tændt, og så kunne jeg høre at der kom luft ud et eller andet sted.. Efter jeg fandt fejlen, "lappede" jeg slangen, og så var den ellers klar igen. Det kan også være en utæthed ved en af slangerne på motoren på din bil.