/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kan man det?
Fra : briani
Vist : 683 gange
300 point
Dato : 02-05-02 10:21

Hej med jer
Jeg har lige været til Konfirmation,hvor jeg tog en masse digitale billeder
om dem skal jeg selfølgelig have brændt ned på en Cd skive,så konfirmanten og familien kan få en
det i sig selv er nemt nok.
Men så er det jeg spørger
kan man ikke på en eller anden smart måde,brænde dem ned på en CD
således at hvergang man putter sin CD i sin maskine,så starter den automatisk op med at vise billederne(slide show)
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre
VED DU?
MVH Brian

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-05-02 10:28

Hej Brian

Jo det kan det godt, men det kræver, at der er indstalleret et program til det
f.eks acdsee kan lægges på cd'en så det starter op.
der er jo som standard (desværre) ikke noget program i windows som kan vise
slide show.
du skal lave en autorun.inf fil på cd'en til det.
her er et link
http://www.acdsystems.com/English/index.htm

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-05-02 10:31

Hej Brian!

Hvis den pågælden PC med har CD med autostart samt aktiveret så skulle det kunne lade sig gøre.

Dernæst skal der laves en austart på den CD med billederne og så mangler man bare programmet.

Det kan lade sig gøre - og jeg glæder mig til at høre nærmere!

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : dimmerdk

Modtaget 310 point
Dato : 02-05-02 10:38

Mindst! to forskellige måder at gøre det:

1: Lav en autorun.inf + en 'vis.bat' fil med alle billederne i og kommandoerne:

lav fil: ->autorun.inf
-------start autorun.inf---------
[autorun]
open=vis.bat
icon=billedshow.ico

-------slut-----------

-------start vis.bat ----------
start /wait billednavn1.jpg
start /wait billednavn2.jpg
start /wait billednavn3.jpg
--------slut--------------
/b = i samme vindue
/wait venter til du har lukket villedet.

2:
Brug NERO, lav en videocd med billeder, husk timeout på alle billeder (det er vist beskrevet i et blad fra 2-3 siden)

3:
Lav en Powerpoint slideshow, med program.

99:
www.Tucows.dk find et program som kan lave slideshows

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-05-02 10:39

Hej Bjarne og DK
Hvordan laver man så en Autorun Fil på sin cd?
Jeg forstår ikke så meget engelsk,så hvis jeg kunne få det skåret ud i pap,på godt dansk så ville der være rart
jeg har selv programmet acdsee på min pc,men det har de andre ikke
MVH Brian

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 02-05-02 10:46

Forresten de filer jeg beskriver du skal lave skal laves i notesblokken (notepad)
Mvh.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-05-02 10:51

Hej Brian!

det ser ud til vi fik det fulde svar fra "dimmerdk" - nu mangler vi så at prøve; men umiddelbart ser det lovende ud.

Tak!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-05-02 11:12

tja "dimmerdk" har lavet autorun.inf til dig.
Du kan også kigge på en cd som starter op når den indsættes.
der kan du se hvordan en autorun.inf kan se ud, og hvad den gør for at netop
at starte cd'en op.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-05-02 11:17

Hej dimmerdk
det der med at lave filer i notesblokken(har jeg ikke en pind forstand på)
så det vil jeg holde mig væk fra.
Men jeg har brænderprogrammet nero instaleret og jeg har også Powerpoint(hvad er bedst at bruge?)
så dem vil jeg prøve at lege lidt med
jeg kan bare ikke se i nero under videocd hvordan man indstiller timeout på billederne,ved du det?
og brænder man billederne under videocd-kan den så bruges i alle pc?eller kræver det man har et bestemt program instaleret?
Men ellers tak for dit svar-som må anses for et være et rigtig svar-at jeg så ikke lige kan finde ud af det-er jo ikke din skyld
Jeg vender lige tilbage lidt senere for at give dig mine Point
MVH Brian

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 02-05-02 11:29

Hej Brian,

Mht. notapad prøv tryk start ->kør-skriv notepad -skriv det jeg skrev om autorun.inf ovenfor, vælg fil gem som - vælg alle filer, skriv filnavn autorun.inf ....gem evt på skrivebord i en mappe vupti du har en autorun.inf som du kan trække over på en data cd i nero....gør også det samme med vis.bat

VCD / Nero - billed timeout du vælger/markerer filerne i brænde vinduet og højre klikker så hedder den vist timeout eller egnenskaber.

Ms Media player burde kunne afpille den VCD/slide show + diverse DVD afspillere og dvdprogrammer.

Powerpint har et program så den kan exportere et slide show til maskiner uden pnt. (måske gem som .exekverbar)
så skal du bare lave autorun.inf selv og skrive open=Filnavn.exe"

Som skrevet der er muliader af løsninger, du bør vælge det du synes er nemmest....jeg kan godt lide Nero og VCD, for det kan vises i DVD afspillere uden at man behøver at have en computer....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-05-02 11:29

Hej Brian

en autorun.inf laves ved at du åbner notesblok
og indsætter teksten

[autorun]
open=vis.bat
icon=billedshow.ico

så vælger du "gem som" og fil type "alle filer" skriver du autorun.inf
så opretter du et ny og lægger teksten ind

start /wait billednavn1.jpg
start /wait billednavn2.jpg
start /wait billednavn3.jpg
og gem som "vis.bat"

disse filer lægges så på cd'en sammen med billederne.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-05-02 11:35

Hej dk!

Undskyld - her er en situation hvor det var mest korrekt, at kunne dele point mellem dig og dimmerdk. Jeg kom 3 minutter for sent. Men det var ikke for at starte en ny diskution!

For det er da rigtigt, det er da nemt at lave en atostart, når man først har prøvet det!

Det var ikke for at være dommer - blev bare lidt begejstret, da jeg fik den fulde løsning set sammen med det vi havde skrevet.

Så afhængig af, hvordan man ser det (Brian), så er det på en måde dig der skal have point idet du kom først.

Mvh
Bjarne H

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 02-05-02 13:07

Hej igen
HIP-HURRA så lykkes det at lave en cd med billeder der starter op selv
jeg prøvede at lave for sjov en med 10 billeder
det der med autorun er egenlig smart-når man først prøver det
og den der vis bat-men noget der vil tage tid når der er 200 billeder der skal skrivet i notesblok
kan man ikke bare der skrive det navn på den mappe man har alle billederne i?
Jeg prøvede også at brænde de 10 billeder i nero under videocd og huskede at sætte timeout på billederne som du beskrev(højreklik på billedet som du har ført over,og skriv det antal sekunder du vil have billederne skal varer)
det virkede også i mit dvd program Powerdvd-men jeg kan ikke få det til at virke i windows mediaplayeren.
Men ok så fik jeg også lært lidt i dag.
Jeg har valgt af give dimmerdk mine point da det jo var ham/hende der kom med en god beskrivelse af hvordan man gør i sit formodet svar og senere i en kommentar.
Men have jeg bare kunne dele mine point(som jeg har foreslået kandu-noget som forhåbenlig snart bliver muglig for os brugere herinde)
er der ingen tvivl om at DK-have fået halvdelen af de udlovede point.
men en stor tak til dimmerdk
og også tak til DK og Bjarne
MVH Og en forsat god dag
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-05-02 23:45

Hvorfor ikke lægge dem ud som en "dvd"? Når de så putter cd'en i deres dvd
afspiller (såfrem de har en), kan du få cd'en til at vise alle billeder
eller bare en af gangen.
Og de kan selvfølge stadig se dem i 'god' kvali på deres pc, da billederne
bliver gemt som jpeg på cd'en.

/Snoop\

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 02:18

Lad mig anbefale WinOnCD, dette program kan lave et foto album som kan køre
slideshows både på DVD-afspiller, samt i en browser på PC´en.

--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 11:17

"Snoop" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse
news:abeu4r$2j7e$1@news.cybercity.dk...
> Hvorfor ikke lægge dem ud som en "dvd"? Når de så putter cd'en i deres dvd
> afspiller (såfrem de har en), kan du få cd'en til at vise alle billeder
> eller bare en af gangen.
> Og de kan selvfølge stadig se dem i 'god' kvali på deres pc, da billederne
> bliver gemt som jpeg på cd'en.

Jeg vil lige deltage med den korte bemærkning, at de allerbilligste DVD
afspillere (dem med pc-drev), faktisk kan afspille en ganske alm cd-rom
dataskive. Dvs. man kan bare brænde sine JPEG´s over på en sådan, og så kan
den spille dem både enkeltvis og som slideshow.

--
MVH
John K Hansen
dk.fritid.foto@jkhansen.dk
www.jkhansen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 21:24

"briani" <briani.news@kandu.dk> writes:

[...taget billeder...]

> kan man ikke på en eller anden smart måde,brænde dem ned på en CD
> således at hvergang man putter sin CD i sin maskine,så starter den
> automatisk op med at vise billederne(slide show)

Hvis det er på Windows du mener, så prøv at finde noget om "autorun" i
en windows gruppe. Eller prøv noget i stil med "autorun slideshow" på
google.

Det er lettere besværligt, om ikke umuligt, at lave noget, der fungerer
på tværs af Windows, Mac, Linux, Sun, men det var sikkert heller ikke
det du mente :/

PS. Brug gerne et mere sigende "Emne:"

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-05-02 16:46

briani wrote:
> Hej med jer
> Jeg har lige været til Konfirmation,hvor jeg tog en masse digitale
> billeder
> om dem skal jeg selfølgelig have brændt ned på en Cd skive,så
> konfirmanten og familien kan få en
> det i sig selv er nemt nok.
> Men så er det jeg spørger
> kan man ikke på en eller anden smart måde,brænde dem ned på en CD
> således at hvergang man putter sin CD i sin maskine,så starter den
> automatisk op med at vise billederne(slide show)
> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre
> VED DU?
Prøv at led efter UniDream PhotoPlayer 2.8.0731 den er gratis og
kan alt det du ønsker + en del mere. Jeg ved ikke om den virker
til andre systemer end Windows.
--
Med venlig hilsen
Pico