/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
skift fra win2000(prof) til win98
Fra : fruSkrap
Vist : 441 gange
500 point
Dato : 02-05-02 09:39

På en Thinkpad er der installeret win2000, og det er nok lidt i overkanten af hvad maskinen kan køre fornuftigt med.
Men - hvordan kommer jeg af med det igen, jeg vil gerne installere win98, som kører udmærket på en tilsvarende maskine.
Alle mine ideer er opbrugt, så HJÆÆÆÆLP.
Alle forslag modtages med tak!
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : bangbove

Dato : 02-05-02 10:07

Hejsa fru Skrap,
Jeg ville foreslå dig at lave nogle bootdisketter/startdisketter på den maskine, hvor windows 98 fungerer fint. Dem laver du under control panel, tilføj/fjern programmer, windows installation. - Så vidt jeg husker. Og ellers har du sikkert nogle liggende.
De skulle gerne give dig lov til at boote - det vil sige starte den bærbare op med en diskette i drevet.
Hernæst bliver du nok nødt til at formattere harddisken, hvilket ikke betyder noget, hvis du ikke har noget liggende på den bærbare, som du skal gemme. Ellers må du i gang med at flytte det først.
Når du har gjort det, så skulle der gerne være en fil på en af startdisketterne - eventuelt nummer et - der hedder setup.exe eller install.exe.
Hvis du er hundeheldig, så er du nu tæt på at få det til at virke.

Mvh
Christian
P.s. Jeg er ikke sikker på, at du får mere ud at win98, men det er der sikkert andre, der ved mere om. Jeg ville ikke gøre det (- kører XP på en 433MHz celeron, det er tungt, men det virker!)

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 02-05-02 10:15

Hej fru Skrap!

Du skriver, at alle dine ideer er opbrugt, fortæl havd du har prøvet og lidt om maskinen?

Min umiddelbart første indskydelse var at du starte op fra en startdiskette med Windows 98 og formaterer og derefter installerer Windows 98.

Vil gerne beskrive det nøjere.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-05-02 10:20

Hej

Nu skriver du ikke om win2000 kører fat32 eller ntfs!
du skriver du har win98 på en anden maskine, så hvis du ikke har en boot
disc, så lav en på win98 maskinen.
sæt så din thinkpad til at boote fra a: drevet, når du så har a:\>
skriver du fdisk > ja til store diske, vælg punkt 3 slet partition, hvis du har lavet ntfs
kan du ikke slette primær partion før du har slettet udvidet partioner. (punkt 4)
når du har slettet dem kan du slette primær partition, du kommer så tilbage hvor du kan vælge at oprette en ny primær partition du trykker bare enter hele vejen igennem
indtil du kun kan trykke på esc, genstart computeren og boot igen fra a drevet, og når du har a:\> skriver du format c:
du kan så når format er færdig vælge om du vil indstallere win98 ved at skifte til dit cdrom drev (typisk d:) og skriv install.
eller du kan vælge at ændre bios til at starte fra cdrom og vælge indstall derfra.

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 02-05-02 10:38

win2000 kører ntfs og det er nok der hele miseren ligger.
Jeg har bootet på diskette og forsøgt fdisk, men computeren vil ikke godtage det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-05-02 10:51

når du har a:\> skriv fdisk /mbr
og start fdisk op igen
i fdisk under punkt 3 (slet partition) har du flere muligheder
vælg den der har det højeste nummer (f.eks 4) dernæst det næste nummer
indtil du kun har muligheden for at slette primær parttion, som du også sletter
du skulle så kunne oprette en ny primær parttition. (punkt 1)
og fortsætte som tidligere beskrevet.

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 02-05-02 13:09

Som peterpo skriver kan 98 fdisk ikke forstå NTFS, og virker derfor ikke.
Brug istedet Win2000 installation-cd'en.
Begynd med at installere win2000 igen og når du har chancen for at oprette eller slette partitioner så slet den partition som win2000 ligger på. Når det er gjort, stop installationen og start op på din win98 bootdiskette. Brug fdisk for at oprette en ny partition, formatér til fat32. Boot igen med diskette.
Så er du klar til at installere Win98 !

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-05-02 13:13

JEG MÅ HELT KLART ADVARE MOD AT LOW-LEVEL FORMATERE EN HARDDISK UDEN AT MAN ER HELT SIKKER PÅ AT MAN BRUGER DET RIGTIGE SOFTWARE TIL NETOP DEN DISK!!!!!

I sådanne situationer plejer at bruge Norton Diskedit hvor jeg ganske enkelt sletter alt hvad der ligger i partitionssporet fuldstændigt. Når man efter dette igen kører fdisk så opfattes disken som en helt ny disk, og så er problemet løst. For at kunne dette disken vælges som fysisk drev, ikke som logisk drev. Ofte vil det være en god ide at starte programmet med "diskedit /M". Lad mig høre nærmere hvis det bliver aktuelt.

M.v.h.

Søren

Kommentar
Fra : bangbove

Dato : 02-05-02 13:53

Søren, der gjorde du mig nysgerrig. Hvorfor må man ikke Low-level formattere?

Beklager, hvis I andre synes, at det er irrelevant hér.

Mvh
Christian

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 02-05-02 16:26

Jeg kan ikke se at der skulle være problemer fordi FDISK ikke kender NTFS.. så skulle den bare vise partitionen som Unknown.. boot record er en anden sag, men det burde /mbr vel kunne klare som dk skriver.

Prøv at køre fdisk /mbr og fortæl hvad den siger til det..

- Lars

Kommentar
Fra : fruSkrap

Dato : 02-05-02 20:04

når jeg booter fra disketten, kan jeg ikke få forbindelse til c og altså kan jeg heller ikke fdiske. En af jer foreslog at installere 2000 igen, det er jeg så i gang med. Jeg er kommet til den skærm, hvor man kan vælge at slette partitionen (tryk L)
eller oprette en partition (tryk O).
Jeg har trykket L både stort og lille, men der sker ikke en smule.
Jeg har startet forfra med samme resultat.
Er der et lille fif til at sætte gang i det igen??
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 02-05-02 23:57

Hej

Kan du ikke gå ind i din Bios og sætte den til at "First boot" skal være Cd-rom. Den vej rundt mener jeg helt bestemt at du skulle kunne køre :Format C:/ ...for derefter at installere Win 98.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 03-05-02 00:09

Hvis alt andet glipper, så få fat på PartitionMagic 6. Med den kan du lave et par bootdisketter, der helt sikkert giver dig adgang til at ændre diskpartitionen.
Jeg tror at du kan få den gratis (prøveversion).

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 500 point
Dato : 03-05-02 08:43

fru skrap
klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på den, den opretter så en bootdisc.
boot så din thinkpad på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne indstallere win98.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 03-05-02 12:20

Kære fruskrap

Peterpo ved ikke hvad han snakker om, så hold dig fra det svar han leverer.

Man low level formatter ikke en harddisk med mindre der er fysiske fejl på den og den laver fejl hele tiden, hvilket IKKE er fejlen her.

Tryk L for at slette partitionen og opret så en ny der kører FAT32, så burde du få en bedre ydelse på maskinen når du engang er færdig med at installere windows 2000.

Husk når du engang er færdig at installere alle servicepacks and patches....

Held og lykke til

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-05-02 15:46

Kære Christian

Den low-level formatering som ellers var god latin for mere end 10 år siden, og som der stadig er faciliteter til i de BIOS som de fleste motherboards var forsynet med langt op i 90'erne var baseret på harddiske som havde et fast antal sectore på hvert spor. Idag har alle harddiske et varierende antal sektore på hvert spor, og det antal cylindere, hoveder, og sectore/spor man ofte vil kunne læse på diske man køber idag er kun tilsyneladende, og for at kunne lowlevel-formatere en sådan disk skal man have et helt andet stykke software end den man brugte dengang. Alle de fagfolk som jeg har talt med fraråder generelt at man lowlevel-formaterer en moderne harddisk. Og desværre må jeg erkende at jeg tilbage i starten af 90'erne selv har ødelagt flere harddiske på den måde. Der skete ganske enkelt det at alle de data der derefter blev lagt ind på disken langsomt forsvandt igen efter få minutter. Da jeg til dato ikke har set low-level formaterings værktøjer til moderne IDE-diske må jeg derfor generelt fraråde ethvert forsøg på at lowlevel-formatere en sådan.

Der er dog en undtagelse. Jeg har selv haft stort held med at lowlevel-formatere SCSI-diske på en Adaptec-controler med den low-lewel formaterings-program som høre til controleren. (Skal normalt købes seperat.) Der findes endda visse faciliteter til Adaptec-controleren som forudsætter at man lowlevel-formaterer sin SCSI-disk. Der findes bl.a. et specielt disk-format som man kan lave på den måde. Men det er næppe noget den almindelige bruger har glæde af.

M.v.h.

Søren

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 03-05-02 16:01

Hej Søren... rigtig det du skriver, men jeg ville ikke ind i en dybere udregning,
min fejl undskyld

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 04-05-02 12:50

Tak for svaret dk.
God og grundig instruktion!
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 00:06

Thu, 09 May 2002 22:03:05 GMT, skrev "fruSkrap"
<fruSkrap.news@kandu.dk>:

> Men - hvordan kommer jeg af med det igen, jeg vil gerne installere
>win98, som kører udmærket på en tilsvarende maskine.

Du kan ikke nedgradere og lægge Win 98 oven i Win 2000.

Du er nødt til formatere Windowspartitionen og så installere Win
98.

Hvordan afhænger lidt af, om du har diskettedrev eller kan boote
med cd.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.