/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
NORSKE SKOVKATTE HVORDAN ER DE?
Fra : sazzy
Vist : 1226 gange
50 point
Dato : 16-03-04 14:31

HEY ALLESAMMEN.
JEG FÅR SNART EN NORSK SKOVKAT OG JEG KUNNE GERNE TÆNKE MIG AT VIDE, HVORDAN DERES TEMPERAMANT ER, DA DET JO ALTID ER RART AT VIDE LIDT OM DEN RACE MAN HAR BETALT FOR!
SÅ SKRIV!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 14:32
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-03-04 14:42

Det er en dejlig katterace.
Mine venner har to.
MEN de er meget langhårede og har selv svært ved at holde pelsen. Dvs. at du skal rede den ind imellem, ellers bliver pelsen helt filtret. Og så må du regne med en del kattehår.
De er også temperamentfulde katte, men søde, sociale og dejlige katte.
De kan godt lide at komme ud, så jeg håber, du har have!
Tillykke med den.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-03-04 14:47

Vores skovkat er 9 år, sædvanligvis er det en meget mild kat meget kælen o.s.v. - Men i fredags var uheldet ude for os, han havde haft dårlig mave, og der stank af lort, han gemte sig o.s.v. Da vi endelig fik fat i ham fik han både revet og bidt os, vi måtte have ham en tur på dyrehospiltalet, der måtte de barbere ham, ellers fik de ikke lorten af ham. han var hullet bagi, og der var gået infektion i , så defor får han nu pencillin, han er ved at være normal igen.
Vi overtog ham efter et dødsfald, vi fik det til at fungere, og det gør vi igen, da det er en MEGET kærlig kat.

Gode råd.

1. Væn din kat til pelspleje
2. Lad den blive fortrolig med at du engang imellem er nødt til at vaske dens pels.
3. Pas på med at give den tun uden ris (den kan få meget tyndskid) vores har aldrig kunnet tåle tun.
4. en skovkat er god til at omstille sig til en ny tilværelse
5. Den vil følge med i alt hvad der sker.
6. Pas på med lever!!!! det var det der skete for os.
7. giv den torsk eller fiskeprodukter, det kan den tåle
8. giv den det tørfoder din opdrætter anbefaler.
9. vi bruger hairbollcontrol og tørfoder til pels og hud, så er der mindre pelspleje, og den bliver flot i pelsen.

Jeg håber i vil blive lige så glade for jeres - som vi er for vores.
vi har 2 katte og 2 hunde, og alle kan godt sammen.

GOD FØRNØJELSE!

.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-03-04 14:49

PELSPLEJE

1. Brug kun den rullende kam som du kan købe hos din dyrhandler, den er MEGET effektiv.
2. Rigtigt foder MINDRE pelspleje

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-04 15:05

- En skovkat er en meget kraftfuld og stærk kat. Mulighed for udendørs løbegård med kradsetræ/bræt ville være en fin ide. Og som en lille kommentar til "25" der kun anbefaler den rullende kam, er jeg nødt til at erklære mig lidt uening! Jeg synes netop ikke, at den rullende kam kommer ned i bunden. Tværtimod synes jeg nemmere der bliver filter. ( jeg har lige pt. en lille flok persere - så jeg taler da af erfaring). Iøvrigt betyder en god børste også RIGTIG meget.. Med god børste, mener jeg en med ægte svinebørster (f.eks frá mason pearson.) Dyr i indkøb, men til gengæld har du den resten af livet. Ellers kan jeg kun tilslutte mig det der allerede er skrevet. VÆN den til at blive vasket. Køb det rigtige fodder (tørfodder) - lad være at spare på grus ( det kan såmæn ikke betale sig i sidste ende. En god grus - hvor du fjerner klumperne er lige så drøj og så undgår du den ubehagelige lugt. Opdrætteren klan sikkert anbefale dig et par mærker.
Og kig katten efter i sømmene hver dag- er øjnene sunde og blanke, er pelsen blank, sert aff. normal ud, er ørerne rene og fine. Overhold vaccinationerne og brug din opdrætters erfaring, så skal det nok gå fint. Og til sidst Tillykke med missen

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 16-03-04 20:17

Tak for svaret allesammen.
``Hvor køber man den der svinebørste´´´?
I må MEGET gerne skrive flere ting om norske skovkatte, så jeg lukker ikke spørgsmålet endu!

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 16-03-04 21:14

Børsten kan bla. købes hos: www.pethouse.dk og www.pitstoppets.dk - men
også mange andre steder. Og så synes jeg iøvrigt, at du skal læse lidt på dette link:
http://www.norskskovkat.dk/ - her finder du alt hvad du næsten behøver at vide. Det er specialklubben for skovkatte.

du kan også lade dig overvælde, ved at gå ind på www. google.dk og søge på skovkat - frem vælter flere millioner links om racen! Men jeg vil anbefale, at du går ind på specialklubbens side først!
Hilsen Deleur

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-03-04 22:39

Deleur

Jeg har lige en kommentar Perserkatte har en anden underpels (den filtrer som ingentin ofte skal det klippes af), Skovkattens pels er MEGET anderledes, jeg har selv haft begge dele, den rullende kam duer ikke til Perserkatte - beklager!!! Jeg vil anbefale den rullende kam til Skovkatten, den kommer i bund, den blev anbefalet af dyrlægen og tro mig vi kommer i bund i pelsen. Vores skovkat er 9 år den bliver kun redt af en rullende kam, pelsen er utrolig flot!
Hvis man giver katten det rigtige foder er pelspleje intet problem.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-03-04 22:46

NB: Skovkatten elsker da at blive børstet, det der da rigtigt, men vores behøver det ikke. Det samme gælder Somalikatten, som ikke behøver at blive redt eller børstet, den får da et tag med en børste og en hundekam, hun elsker det, og så er der da mindre hår at støvsuge op. almindelige huskatte elsker da også at blive børstet med en blød børste, det gjorde jeg med min Miv, som desværre ikke blev mere end knap 11 år.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-03-04 22:55

Jeg håber du vil blive glad for din Skovkat!!!

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 16-03-04 23:49

s 25

Okey

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-03-04 00:05

Deleur

Jeg tror vi er ret enige.

Men jeg har en lyserød stamtavle til en hankat, det tror jeg ikke der er andre der har, så jeg
er nok en af de få har fået en han ind ad bagdøren, jeg har ikke haft ham de 2 første år, det var min svigermors vi overtog, men vi holder da af ham, han er både steriliseret og kastereret, ja, i kan godt få historien senere.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-03-04 00:11

sazzy

1. skriv op hvad du vil spørge din opdrætter om
2. Spørg om tørfoder
3. Spørg hvilket produkt af sand hun bruger
4. Spørg om der er noget specielt katten ikke kan tåle
5. Brug ca. 5 cm kattesand i kattebakken
6. Tag klumperne fra
7. Rens bakken 1 - 2 gange dagligt

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 17-03-04 00:12

Nej - lyserød er nok ikke lige den gængse farve *G*

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-03-04 00:12

KATTE ER DEJLIGE

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-03-04 00:15

Vi tales ved GODNAT

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 17-03-04 00:16

Gad vide om ikke spørgsmålet er godt og grundigt besvaret nu??
hvad siger du sazzy - det kører lidt i ring og alle har besvaret næsten enslydende ??

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 17-03-04 13:23

Tak for svaret deleur.

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 17-03-04 13:23

også dig 25

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 17-03-04 13:32

Velbekomme - og skulle det være en anden gang, så bare spørg.