/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
batteriopladning?
Fra : jk6
Vist : 873 gange
50 point
Dato : 16-03-04 14:05

jeg har lige købt et vedligeholdelses frit batteri hos Thansen. her prøvede de at bilde mig ind at jeg skulle lade batteriet op først med en impulslader, som koster 199. Er det virkelig nødvendigt? kan jeg ikke bare sætte batteriet til knallerten og køre en lang tur? Kan batteriet tage skade af ikke at blive ladet fuldt op inden brug?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 14:07

Efter hvad jeg har hørt skal man altid lade batteriet op når man køber det! (medmindre det er ladt op!)
Og så hvis det løber tør på et tidspunkt, så bare skubbe bilen/knallerten igang!

Gjorde jeg selv engang med min egen bil da den var løbet flad på batteriet! kørte en tur på 10-20 km og så var det fint igen!

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 14:11

Et nyt batteri skal altid "sættes i gang" inden det bliver brugt.
Et vedligeholdelsesfrit batteri er jo lukket og er uden strøm når du køber det.
Hvis ikke det er fuldt opladet inden du bruger det er holdbarheden meget kortere.
(gælder også mobiltelefoner o. lign.)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-04 14:13

Ja, det kan være nødvendigt, da batterierne jo står og aflader hos forhandlerne og kan derfor være "halvflade" når du køber det.
Men virker batteriet når du sætter det i behøver du ikke at tænke mere over det, det bliver jo opladet hvergang du kører.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-03-04 14:16

Køb den lader,den er rar at have.
Et batteri skal helst lades helt op inden det bliver taget i brug.(se refi)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 14:43

Ja helt klart een akkumulator Skal altid lades helt op Hvis du feks kun lader det halvt mangler noget af effekten til evig tid det er det samme med feks mobilbatterier de skal også fyldes helt første gang de lader også genopladelige a4 batterier og lignende
Med venlig hilsen Sune

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-04 14:59

Det er rigtigt at den type vedligeholdelsesfri, lukkede batterier også kaldet gele`-batterier, som bruges efterhånden mange steder (og lidt dyrere), ikke må lades op med en alm. lader, og kræver en speciel- impulslader, der slår intilligent fra. Batteriet vil skades lidt, hvis du i længere tid oplader med alm. knallert eller autolader.
Næsten alle kørestolsbatterier kører nu på disse batterier, som må komme "op at flyve(vaccum)", og som ikke udvikler syredampe. Også her køres med "Impulslader"
Feks. er West-Import holdt op at forhandle dem, da folk ødelagde dem ved opladning.
Men når du køber et nyt vedligeholdelsesfri, er de som regel 60% opladet, og du må godt kortvarig oplade med alm. lader, men der er ingen grund til det, bare start med kickstarter, og kør, så skal det nok blive opladet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 16-03-04 15:14

Tak for svaret pallebhansen.