/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
anmeldelser af luftgevære
Fra : D_A
Vist : 5534 gange
20 point
Dato : 16-03-04 13:24

hej kandu brugere
jeg ville bare høre om der er nogen af jer der har et luftgevær i har, været rigtig glad for, da jeg står og skal ud og købe et her efter den 7. maj jeg hælder mest til gamo hunter 880 eller et diana et eller andet, våbnet skal være 5,5 og med sigtekikkert helst en 4x20 ca.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 13:27
Kommentar
Fra : D_A

Dato : 16-03-04 13:33

hej dscoop80 jeg har kigget hos rodes.dk men det er ikke tilfredstillende for mig jeg kunne godt tænke mig nogle som sagt ANMELDELSER af luftgeværer som i har derhjemme som i er meget glade for ikke hvor jeg kan, købe et

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-04 13:46

Hej D_A
Jeg ved ikke om du kender dette forum http://www.timelapse.dk/forum/ men her har du mulihed for at stille spørgsmål og blive hjulpet til at få det rigtige våben. Det er et forholdsvis nyt forum, men jeg tror der er en del hjælp at hente.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 16-03-04 15:12

Dette er en RIGTIG god luftriffel :

Citat
LUFTRIFFEL, ANSCHÜTZ MOD. 2001, MANUEL, LYS BØG, INCL. 8000 PRØVESKUDTE HAGL. NY PRIS Kr. 2.500,-
Henv. Carsten - 54 82 40 53

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-04 15:16

Som anmeldelse kan jeg fortælle; da jeg fra 1969 - 1977 var medlem af NV (Nationalt Værn) skød jeg i børneklasse 1. og 2. med en ANSCHÜTZ luftriffel og blev i 1974 nr. 14 ved Danmarksmesterskabet i børneklasse 2.

Rigtig dejlig riffel

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : D_A

Dato : 16-03-04 16:01

Tak for svaret molokyle. er det dig der er ham carsten og er han til at forhandle med

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-04 16:06

SelvTakker D_A

Nixbix. Det er ikke mig, men det er altså et godt bud

Ps. min profil finder du ved at trykke på 'molokyle', til venstre over denne kommentar. Jeg hedder Henrik.

</MORTENSEN>

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 22-03-04 21:47

Hej D_A,
Hvad med at få dig et ordentligt pcp luftgevær i stedet for. Der er jo ingen rekyl i disse gevær og derved kan du skyde
mere præcist med det. Og så skal du vel også have en rigtig god kikkert. En 4x20 er vel lidt mørkt i det. Hvad med at gå
op i en 40mm ? Hvilken pris klasse er du interesseret i med hensyn til luftgevær og kikkert ?
Dennisq

Kommentar
Fra : D_A

Dato : 22-03-04 21:58

øhh ikke meget over 1000, og jeg skal snart have det da min onkel snart skal bestandsregulere, og jeg skal hjælpe ham. og han har bestemt hvilke mål det ska være

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 22-03-04 22:29

D_A
For 1000 kr. får du ikke meget luftgevær + kikkert for. Med mindre at du kan finde et brugt. Du skal op i min. 2000 kr.
for at få noget ordentligt, endda helst mere. Hvilke afstande skal du skyde på ? Under 20 meter, kan du bruge de åbne
sigtemidler og derved spare kikkerten.

Kommentar
Fra : D_A

Dato : 23-03-04 13:30

det er som tidligere sagt min onkel der bestemmer det hele, men det er ikke hvor meget jeg skal give jeg spurgte om, det var om HVILKET gevær der ville være godt. men du kunne prøve at læse min første kommentar.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 23-03-04 20:42

Okay. Mit svar er et pcp luftgevær fra en af de store engelske firmaer - som f.eks. Daystate, Theoben, Falcon
Eller hvis du vil have fjerderluftgevær Diana, Weirauch, BSA

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 23-03-04 22:08

Behøver faktisk flere oplysninger for at finde det rigtige luftgevær + kikkertsigte til dig. Oplysninger om bl.a. afstande,
hvilke dyr, hvor de skal rammes (hoved/nakke eller hjerte/lunge), om du har brug for ensartet skud, skyder du godt med et
fjerderluftgevær o.s.v.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 23-03-04 22:15

Hvis man ikke har disse oplysninger, kan det være meget svært at finde det rigtige luftgevær. Du skulle nødigt ende med en
for svag og ubruglig luftgevær til det du skal bruge den til. Hagltyper og haglvægt skal man også tænke lidt på.

Kommentar
Fra : D_A

Dato : 25-03-04 16:08

øhh... jeg skal regulere rågeunger (skyder dem på reden), jeg tror helst jeg han vil have en pcp gevær.
træerne jeg skal skyde op til er omkring...10-20 meter høje. jeg skal bruge spidshagl i størrelse 5,5.
Jeg kunne godt tænke mig noget Falcon eller daystate...min onkel har prøvet Theoben og det skyder underligt siger han.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:04

Theoben laver også PCP geværer. PCP er dyrere end fjedergevær og de skal lades med luft fra en speciel håndpumpe, speciel
kompressor eller fra dykker trykluftflasker. Hvis du vil have Daystate, kan du få det her www.qsa-trading.nl

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:10

Spidshagl bruges kun ved meget svage luftgeværer. Bedst brug fladhagl eller hulspidshagl, hvis du kraft nok eller som mange gør
brug rundhovedhagl. Ved PCP geværer kan du få alt den kraft du har brug for og mere til.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:15

Hvis du vil ramme hjertet i stedet for hovedet, skal du regne med at du skal bruge mere kraft. Anslået, fra 20fpe og opad, helst
omkring 30fpe eller mere. Fpe siger måske ikke så meget, men det er kraften på geværet. Haglvægt og hastighed ved munding
kan udregnes til fpe.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:23

Så hastigheden på luftgevær siger ingenting uden haglvægt er inkl. Ang. kikkert vil jeg stadigvæk sige en 40mm obj. eller opad
er bedst, forstørrelse mellem 4-12, 4-16. Bushnell er gode kikkerter. Hawke kan også bruges. Simmons. Og der flere endnu.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:29

Hvis du vil have flere oplysninger om pcp geværer, prøv at søge på nettet på pcp airguns (håber at du kan engelsk). Hvis jeg
skulle købe et pcp luftgevær vil det helt sikker blive en af de engelske mærker der er på market. De ved hvordan det skal være
derovere.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 17:33

Lige en ting til sidst. Hvis man køber en kikkert til et fjerdergevær SKAL man sørge for at den kan bruges på en sådan luftgevær,
for ellers ødelægger man kikkerten. Her vil en form for scopestop også være et MUST så kikkertmontagen ikke rykker baglæns.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 18:51

Forresten, så skal haglvægten passe nogenlunde til kraften på luftgeværet. D.v.s at haglet ikke må overstige lydenshastighed
(ca. 1080-1100 feet per second /fps). Gør den det ryger præcisionen voldsomt. Bedst hvis du kan ramme mellem 850-980 fps med
haglvægten i forhold til kraften.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 19:00

Nu er det lidt teoretisk, for man kan ikke skyde lige præcist med alle typer hagl (facon og vægt), men f.eks. en .22 med 22fpe
og med hastighed på 848 fps er haglet en Beeman H&N Match med en vægt på 13,75 grains.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 19:05

Prøv så vidt mulig at vælge en så tung som muligt haglvægt, for den er mere stabil i luften og har stor anslagsenergi. Men jo
tungere et hagl er jo mere kraft skal luftgeværet have. Det skal passe sammen for at få det optimale ud af et luftgevær. Ærligt
at man ikke kan skrive mere HER.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 21:21

Nåh men, jeg har tænkt mig engang (ved ikke hvornår) at skrive en mindre doktorafhandling om valg af luftgevær og kikkertsigte,
samt rigtig montage af sigte på dette forum http://www.timelapse.dk/forum/

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 25-03-04 21:37

Håber at du kan bruge ovenstående ellers prøv at søge på nettet. Der findes gode engelske bøger om luftgeværer og tilbehør.
Og så videofilm.