/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Forældrekøb vs. mig selv
Fra : jbg
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 16-03-04 09:42

Hejsa. Jeg står overfor et lejlighedskøb, men hvordan er det lige mulighederne er.

Forældrekøb via virksomhedsordning bliver beskattet fuld ved fortjennelse ved salg, ik?

Hvordan ser det ud, hvis jeg køber en halvpart i lejligheden (som privatperson i kombination med virksomhedsordningen)? er det muligt og hvilke skatteregler er så gældende?

Hvis ovenstående ikke er muligt. Hvordan er beskatningen, både for mig og mine forældre, hvis jeg selv låner halvdelen og mine forældre hiver pengene ud af virksomheden og betaler skat heraf?

Håber meget på hjælp.
Der mangler sikkert en masse oplysninger, men jeg er klar ved tasterne, så spørg endelig

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-03-04 10:08
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-04 11:16

Ja der mangler sikkert en masse oplysninger. Jeg vil give dig et godt råd, som jeg synes du skal følge, fordi der er så mange ting i det som vi almindelige mennesker ikke kan overskue, og det ene tilfælde er forskelligt fra det andet! Derfor er mit råd spørg hos en sagfører,advokat hedder det jo, en advokat der er kyndig i ejendoshandel. Du skal have fat i ham alligevel, han skal bistå med papirarbejdet, skrivning af skøde, så det vil være godt at have ham med fra begyndelsen. Jeg vil ønske lykke og held med det!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 16-03-04 11:19

Det kunne jo ske der var en sådanne herinde eller at det var nogle med personlige erfaringer der var gode at have med i bagagen. Men ja, man skal jo have dem indover i sidste ende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 11:47

Du kunne evt. finde mere her.
http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-04 12:01

Det koster sikkert ikke noget, når det er samme advokat som ordner papirarbejdet ved købet. Advokaten er - med sin pengegepung - ansvarlig for de råd han giver, og han har forsikring der dækker ham ind (og kunden/klienten) hvis hans råd viser sig at være dårlig. Det er dog sjældent.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : jbg

Dato : 16-03-04 12:07

ok, regnede nu med at det kostede ekstra

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-04 13:38

Jeg har handlet hus ni gange gennem et langt liv, jeg har aldrig betalt for de råd jeg har fået i den forbindelse. Til gengæld koster skrivning af diverse papirer i forbindelse med handelen det hvide ud af øjnene - plus moms!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-04 14:08

Jeg kom i tanker om dine forældre ,de har vel en revisor, han bør vide alt om skattekonsekvenser, lovgivningen ændres - om ikke fra dag til dag - så dog fra år til år, så det er umuligt for "almindelige" mennesker at sige noget "begavet" om det. Mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 200 point
Dato : 16-03-04 15:44

Køb selv:
Evt. fortjeneste ved salg er skattefri, når du blot har haft bolig i lejligheden.
Hvis du selv finansierer købet, vil du have fradrag på selvangivelsen for renteudgifterne.
Alternativt kan dine forældre, hvis de gerne vil hjælpe, give dig et rentefrit familielån, evt. kombineret med skattefri gaver.

Ulempen ved denne løsning er, at du selv skal ud og optage et lån, samtidig med at skatteværdien af rentefradraget er begrænset, hvis du ikke har positive kapitalindkomster.

Forældrekøb:
Dine forældre kan lægge udlejningen af lejligheden til dig ind i virksomhedsskatteordningen. Det medfører at de får et ”bedre” rentefradrag end du ville, da det vil fragå i den personlige indkomst.

Modellen byder dog også på nogle ubehagelige elementer.
En evt. fortjeneste ved salg vil være skattepligtig for dine forældre.
Desuden kan fastsættelsen af huslejen give nogle problemer med skattevæsenet, særligt hvis udlejningen giver underskud for dine forældre. I kan risikere at du bliver gavebeskattet, og dine forældre beskattet af den ”manglende” husleje.

Halvpart:
Jeg er lidt usikker på denne, da det ikke er en model jeg har hørt om før.
Min umiddelbare mening om det er, at hvis du og dine forældre køber lejligheden sammen, vil der i realiteten være tale om, at et I/S køber lejligheden.

Dette medfører reelt de samme fordele og ulemper som ved forældrekøb. Du er bare blevet medejer i stedet. I dette tilfælde vil hele fortjenesten ved et salg også blive skattepligtigt.

Godkendelse af svar
Fra : jbg

Dato : 21-03-04 20:38

Tak for svaret Paulus1.