/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunhund puffer til lille hundehvalp
Fra : snusi
Vist : 392 gange
150 point
Dato : 15-03-04 16:01

Hej.

Jeg har en cairnterrier på 3½ år (Snapsi), og har nu købt en hundehvalp på 8 uger
(Sherry).
Snapsi er lige nu i løbetid, og har taget godt imod Sherry. Jeg er dog i tvivl om hvorfor Snapsi "skubber/puffer" til Sherry så hun falder og triller rundt på gulvet.
Er der nogen der har en idè til hvorfor Snapsi gør dette?
Måske er der nogen der kan henvise til en hjemmeside, hvor der står noget om dette emne.

Venlig hilsen
Snusi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 16:31

Der er også nogle hundekyndige her på kandu, jeg er ikke en af dem! De dukker nok op. Jeg tænkte på når den puffer, er det så ikke fodi den vil "snakke" med den? Puffer den ikke til dig, når den vil snakkes med? Det lyder jo ikke som om den har ondt i sinde.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 15-03-04 16:46

Hejsa.

Tillykke med den lille ny.
Snudepuf stammer fra dieperioden hvor hvalpen puffer til dievorten for at stimulere moderen til at "lægge mælk ned" i den. Du kan se samme adfærd på de fleste andre pattedyr, mest typisk er nok lam der puffer meget voldsomt til patten på moderfåret mens de dier.
Senere i livet bruger (nogle hunde mere end andre) fup med snuden som optakt til leg. Nogle hunde, inkl mine egne 2 bruger også rumpen på samme måde.
Bliver det for voldsomt for hvalpen vil den give sig til at pibe eller evt bare blive liggende når den er blevet skubbet omkuld og dette skulle gerne være nok til at den voksne hund straks stopper, ellers må du evt stoppe den.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-03-04 17:26

Hvordan er den ny. Er den tilbageholdende, lidt usikker.
Jeg har set snudepuffen fra en ældre tæve, som ville skabe kontakt til en ny hvalp. Hvalpen var lidt usikker, og fik nogle venlige opfordrende puf. Det stoppede, da hvalpen tog imod kontakten.
Hvis det ikke blot er det, må du jo beskytte hvalpen lidt.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 15-03-04 20:24

Hej igen.

Jeg tror nu heller ikke selv at Snapsi vil noget ondt, men det ser lidt voldsomt ud når hun puffer/skubber.

Sherry er bestemt ikke usikker, tværtimod, hun hopper op og bider Snapsi i pelsen, og også i benene, og det eneste Snapsi gør, er at flytte sig, så hun er en godmodig hund .

Jeg er selvfølgelig opmærksom på om det bliver for voldsomt for Sherry.

Venlig hilsen
Snusi

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 150 point
Dato : 16-03-04 13:18

Hej snusi.

Jeg synes, at det lyder som om Snapsi nærmest puffer til Sherry for at undersøge hende lidt og måske lege lidt med hende. Det er jo lidt blidere at snudepuffe end at bruge en pote. Sherry har jo sagt farvel til sin mor og sine kuldsøskende, og det kan sagtens være, at Snapsi overtager ansvaret som legesøster og reservemor. De skal nok få det fint sammen. Lad dem bare finde ud af det selv... -under overvågning, selvfølgelig.

God fornøjelse og tillykke med familieforøgelsen.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 16-03-04 15:04

Tak for svaret Birgitta.

Jeg tror også det forholder sig sådan. Jeg vil som du skriver prøve at lade hundene finde ud af det. Jeg holder dog øje med dem.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-03-04 15:07

Tak for accepten af mit svar, Snusi, og held og lykke med vupperne.