/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
biogas i et project
Fra : Tompe_10
Vist : 438 gange
20 point
Dato : 15-03-04 13:42

jeg skal vide lidt om biogas til et project jeg skal vide det her

-hvordan udnyttes energien??
-hvilkefordele har det??
-hvilke ulemper har det??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-03-04 13:51

Her er der lidt baggrundsviden : http://www.vvsu.dk/biogas1.htm

..og et par anlæg :

http://www.bioscan.dk/default.asp?page=129

http://www.blaabjergbiogas.dk/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : sidal26

Modtaget 30 point
Dato : 15-03-04 13:54

Fakta om biogas

Energiproduktion i biogasanlæg er ikke blot produktion af miljøvenlig vedvarende energi. Det er også en fordelagtig behandling og genanvendelse af husdyrgødning og affald.

Produktion af biogas udgør en meget lille del af den miljøvenlige elproduktion i Danmark, og merprisen for forbrugeren er derfor ubetydelig. Samtidigt er der store fordele ved produktionen, såsom:

-mindre udledning af drivhusgasser
-mindre lugt fra gylle
-bedre udnyttelse af næringsstoffer i gødningen
-nedsat næringsstoftab
-hygiejnisering af gylle
-genanvendelse af affald fra industri og husholdninger.

FORDELE

Hvis næringsstofferne opkoncentreres i mindre fraktioner reduceres behovet for opbevaringskapacitet. Dette forudsætter, at den rensede gyllevæske er så ren, at den ikke længere skal opbevares som husdyrgødning
Gyllens næringsstoffer kan transporteres lettere og billigere (alternativt over længere afstande), når de er koncentreret
Hvis ét af produkterne fra separeringen er rent vand, kan dette vandes ud på et begrænset areal til meget lave omkostninger.
Lugt og emissioner (f.eks. af ammoniak) ved opbevaring og udbringning af husdyrgødning kan reduceres eller fjernes helt ved separering
Afhængigt af behandlingsform kan smitstoffer og ukrudtsfrø reduceres eller elimineres fra gyllen
Adskillelse af fosfor og kvælstof (og evt. kalium) i forskellige fraktioner gør det muligt at dosere de enkelte næringsstoffer mere præcist. Derved kan overdosering undgås, og næringsstofudnyttelsen forbedres
De anlæg, der har integreret biogasproduktion, kan være neutrale mht. energiforbrug eller endda afsætte overskydende energi. Der kan endvidere være et sparet energiforbrug mht. transport og udbringning.
Hvis udnyttelsen af gyllens næringsstoffer samlet set forbedres, kan forbruget af handelsgødning reduceres. Herved spares også et energiforbrug til produktion af handelsgødning.
Separering af gylle kan endvidere bidrage til reduktion af metan- og lattergasemission.

ULEMPER
Der er ofte flere forskellige produkter, der skal opbevares i separate tanke. Nogle af produkterne er meget flygtige og skal derfor opbevares i lukkede tanke

Der vil ofte skulle anvendes forskelligt udstyr til udspredning af de forskellige produkter
Separering fjerner ikke lugt og emissioner fra stalde. Her skal tages andre teknikker i anvendelse
I forbindelse med fælles anlæg skal der iagttages særlige sikkerhedsforanstaltninger
I praksis har det indtil nu vist sig vanskeligt at opnå de angivne fordele - specielt med hensyn til kvælstof. Et af produkterne vil ofte være en fiber/tørstof-fraktion, og kvælstofudnyttelsen herfra er typisk dårlig. Dermed bliver den samlede udnyttelse ikke bedre end i gyllen.
Der er endnu ikke et etableret marked for de koncentrerede produkter, og det kan derfor være vanskeligt at finde aftagere.
Nogle af processerne - og dermed anlæggene - bruger

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 14:40

jeg har med interesse læst dit indlæg. Jeg savner en forklaring på, hvorfor bakterier(og ukrudtsfrø) bliver elimineret, det er da en biologisk proces, og derfor må der skulle være optimale betingelser for bakterier (30-35 grader celcius) vil det eliminere ukrudtsfrø? Jeg forstår heller ikke, hvordan en biologisk proces, kan fraktionere N. P. og K?
Der må dog blive en del overskudsenergi? Det er selvfølgelig afhængig af isolering af tanke og rør. Men hele energien bliver vel ikke brændt af til opvarmning af gyllen og til drift af pumper?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-03-04 14:40

Lidt mere enkelt.
Så kan du bruge gassen til direkte afbrænding, eller til produktion af el i en motor, som driver en el-producerende generator, og dermed billigere el.

Fordele: Du får fjernet gyllen fra markerne, så køerne kan komme hurtigere ud, fjernet lugtgerner samt risiko for overgødning, og dermed forurening af markerne.

Ulemper: Omkostning ved investering af anlæg, som er den reele hindring for, at det ikke er mere udbredt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-03-04 15:07

Valde.

Gødningens bestanddele, hemi/cellulose, protein, fedt nedbrydes,til simple organiske forbindelser og omdannes derefter til alkoholer, fede syrer. De flygtige fedtsyrer, alkoholer mv. omdannes tilslut til biogas CH4+O2+H2+H2S mv. Syredannerne opbruger de sidste rester af ilt i gødningen. Restslammet vil efter afgasningen bestå af uorganiske materialer, ikke nedbrydeligt materiale og bakterier. Men en del af bakterierne vil blive nedbrudt ved afgasningen. Den optimale temp. for afgasning er 55*C. Det kan lade sig gøre op til 70*C.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 15:26

Jeg har "kendt" et biogasanlæg der fungerede ved 32 grader celcius, det var ifølge det projekterende firma den optimale temperatur (1983)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-03-04 16:59

Det er et spørgsmål om hastighed for afgasning. Om det er i det termofileområde mellem 50-60*C, som kræver større varmetilførsel eller det er i det mesofileområde mellem 30-40*C. Man vælger ofte den lave temp. pga. de termofile bakterier er følsomme overfor temp. svingninger, og dermed større sikkerhed.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 20:19

JO Jeg kan da nok regne ud at termofile bakterier kræver mere varmetilførsel end mesofile eller (frigofile Hvis disse kan producere gas) det undrer mig bare, at bakterier klarer en temperatur, der er så tæt på pasteurisering.

Godkendelse af svar
Fra : Tompe_10

Dato : 19-03-04 07:33

Tak for svaret sidal26.

pe@ce in he@ven tompe_10