/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
afaldsforbrænding i et project
Fra : Tompe_10
Vist : 486 gange
20 point
Dato : 15-03-04 13:31

vi har lige fået et project om energi og hva man kan bruge til at danne energi

jeg har fået om afaldsforbrænding

så kan i lige svare på det her

-hvordan udnyttes energien??
-hvad er der af fordele ved at bruge det??
-hvad for nogle ulemper er der??

Accepteret svar
Fra : sidal26

Modtaget 30 point
Dato : 15-03-04 14:02

I Danmark behandles affald i følgende prioritet:

-Genanvendelse
-Forbrænding med energiudnyttelse
-Deponering

Den nævnte prioritering af de forskellige affaldsbehandlingsmetoder understøttes ved, at affald, der forbrændes eller deponeres er belagt med en affaldsafgift. Dog er der ikke afgift på farligt affald.

Formålet med forbrænding er bl.a.:

-at udnytte affaldets energiindhold
-at reducere dets volumen og vægt
-at forhindre, at forbrændingsegnet affald deponeres.

Der findes 32 forbrændingsanlæg i Danmark for dagrenovation og lignende affald samt et antal til forbrænding af specielle affaldstyper. Danmark er det førende land i verden med hensyn til at anvende forbrænding som affaldsbehandlingsmetode.

FORDELE
Ved forbrænding omdannes affaldet til en ubrændbar rest, slagge. Rumfanget og vægten heraf udgør 15-20% af det oprindelige affalds. Samtidig udnyttes affaldets energiindhold til produktion af elektricitet og/eller fjernvarme.

ULEMPER
Forbrændingen danner en forurenet røggas, som må renses, inden den ledes til atmosfæren. Ved denne røggasrensning fremkommer der nogle faste røgrensningsprodukter, samt i visse tilfælde også spildevand, som ligeledes må renses, inden det ledes til kloak eller til recipient.

Miljøproblemet ved affaldsforbrænding knytter sig således til, om røggassen og spildevandet renses i tilstrækkeligt omfang, og om restprodukterne enten kan genanvendes eller deponeres uden miljømæssige skadevirkninger.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 15:06

sidal26
Jeg erkender at det er svært at få alle fordele og ulemper med i et kort indlæg!
Alternativet til forbrænding, er det ikke for det meste affalds vedkommende deponering? (eller biogasanlæg) Hvis det er tilfældet, mener jeg ikke helt de sidste tre linier under ulemper, dækker de faktiske forhold! "om restprodukterne kan genanvendes eller deponeres uden miljømæssige skadevirkninger" Hvis alternativet er deponering, må der være de samme skadevirkninger, og "skidtet" fylder noget mere, (de skadelige stoffer er så ikke så koncentreret, hvis det er en fordel?)
Mvh. Valde

Godkendelse af svar
Fra : Tompe_10

Dato : 23-03-04 13:24

Tak for svaret sidal26.

pe@ce in he@ven tompe_10