/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træstamme
Fra : legind
Vist : 5021 gange
90 point
Dato : 15-03-04 12:32

hvor kan man købe en træstamme og hvor meget koster sådan en sag jeg skal bruge 4 stk til en sandkasse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 12:35

Ring til den nærmeste skovfoged det er nok det billigste
mvh Sune

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 15-03-04 12:40

Prøv www.dba.dk ... og vælg "Køb"... osv. osv. osv.

/Cooper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 12:43

Afhængig af hvor du bor i landet, kunne en brændselshandler være et godt alternativ. Skovtræ køber man normalt på roden, eller får toppe fra stormfælder og hvad ved jeg. Dette skærer man op i meterstykker og stabler dette for opmåling af skovfogeden. Først derefter skærer du op i ruller og kløver dette. Der må du kunne skaffe fire gode meterstykker ø25 - 30 cm. En erfaren motorsavs-ekvilibrisk kan skare dem sammen for dig. Checj med din omgangskreds hvem der fyrer i brændeovn - de har almindeligvis forbindelserne. Alternativt - kig i loppeannoncerne hvem der sælger brændetræ. Det kan som Sunovits siger sagtens være skovfogeder.

Hvis du bor i det østjyske, kan jeg sagtens finde fire kævler til dig til en overkommelig price.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 12:45

Prisen kommer lidt an på hvilken træsort du vælger? Bøg og eg er nok det dyreste (danske skovtræ) du kan få, mens gran og andre nåletræer er i den billige ende. Hos det lokale savværk i dit område kan du finde det du skal bruge...de har som regel noget som de har kasseret og kan ofte erhverves for "en slik" (til kagekassen).
Hvor bor du?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 12:53

Enig Palle, men de gutter jeg kender der render rundt nede i skoven, plejer at være til at bestikke med en ramme bajere, så det er bare med at komme afsted med traileren. Samtidig så elsker de at blære sig med hvad de kan lave med en kædesav.

Bøg eller eg ville nu være et godt valg. Nåletræerne er noget satans noget med harpiks og sådan.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 12:55

Selv om du har fået en masse gode råd allerede, så vil jeg nævne en ting: Man ser en masse gamle elmetræer, der er gået ud, og som får lov til at stå og skæmme landskabet, det må du kunne få gratis, mod selv at fælde det, og transportere det hjem, jeg synes det er let at få øje på hvor de står, og så er det vel bare, at gå ind og spørge. det ville pynte på landskabet ,at få fjernet nogle af de træer der gik til under elmesygen.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 15-03-04 16:02

Moral: at bestikke guterne med 1 pose bajere, vel at mærke en forretning i forretningen -
en skønne dag er "gutterne " ikke disponible længere, og stod det til mig var du ikke kunde i forretningen længere..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 16:17

Hvad har du gang i slemmert. Det er deres eget træ, du antagelig kan få for en ramme bajere. Hvorfor er det lige det smerter dit tolder-hjerte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 16:20

Til din orientering køber de mennesker træet og får en faktura og hele skidtet. Hvis de yder en vennetjeneste ved at forære 4 kævler til en mand, mod til gengæld at få et par omgange bajere - den får du vist ikke selv den mest nævenyttige skattemand til at hoppe på. Bare bland dig udenom en anden gang, hvis du kun har den slags pis i posen.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 15-03-04 18:32

dette er ikke en debat men et spørgsmål

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 19:22

Jeg fandt aldrig ud af hvor i landet du boede, legind?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 23:29

En mulighed mere, gå til et nedbryningsfirma. det er selfølgelig ikke kævler men bjælker, skal det være rå kævler.?
De fleste nedbrydningsfirmaer er FORHOLDSVIS billige!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-04 00:38

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at få noget lærketræ. Det er selvimprænerende, derfor meget mere holdbart i længden.

Kommentar
Fra : legind

Dato : 16-03-04 09:24

palle jeg bor i nakskov

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 09:30

Har i ikke masser af brændeovnsejere dernede???? Private's ide med lærk er god!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 09:37

Står stadig ved buddet om 4 bøgekævler - det bliver vist bare for dyrt i tranport!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-03-04 10:56

Lærketræ? Det er selvimprægneret! Ja det er jo nåletræ, når det er selvimprægneret, så er det vel fordi det er endnu mere fyldt med harpiks en andet nåletræ, tænk på børnene og deres tøj!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-04 11:14

Ups ja

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 90 point
Dato : 16-03-04 11:17

Ok legind jeg bor på Østfyn, så en afhentning herfra ville "æde" sig op i transport.
Håber du finder en brugbar løsning.

Ps Hvis det skal være en rigtig holdbar løsning (i nåletræ/stedsegrøn) er thuja og cypres PERFEKTE ...de er om noget selvimprænerede.

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : legind

Dato : 16-03-04 12:28

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-03-04 12:38

Du er altid VELKOMMEN!

Mvh
Palle Jensen