/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Colomba
Fra : netper
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 15-03-04 10:34

Jeg ville gerne have denne opskrift oversat, så jeg håber der er nogen der er friske

Mvh
Per

Colomba Pasquale Makes 2 colomba

2 sticks unsalted butter, softened ................................................................................................... 3 1/2 cups unbleached all-purpose flour
1/2 cup water
3 large eggs
7 large egg yolks (reserve 3 1/2 of the egg whites for the topping, see below)
1 tablespoon instant dry yeast
3/4 cup plus 1 tablespoon granulated sugar
2 tablespoons honey
3/4 cup candied orange peel or citron, chopped coarsely (available at specialty food shops)
For the topping:
1 cup granulated sugar
3 1/2 egg whites
1 cup whole raw almonds, ground finely
Whole raw almonds, for decoration (optional)

1. Preheat the oven to 325ºF. Add butter, flour, water, eggs, egg yolks and yeast into a large mixer bowl and beat with the paddle until incorporated. Add in the sugar and honey. Change to the dough hook and knead the dough until it is semi-elastic and starts to form a ball, about 20 minutes. Stir in the candied orange peel or citron. Cover with a plate or plastic wrap and let rise until doubled in volume, about 2 to 6 hours depending on the temperature in your kitchen.

2. Divide the dough in half. Shape each half into a log and overlap the two, crossing one log over the other. Place the formed colomba onto a nonstick cookie sheet and set in a draft-free area of your kitchen and let rise until doubled, about 1/2 hour to an hour.

3. For the topping: Briskly whisk the egg whites with the sugar. Add in the ground almonds. Generously glaze the mixture over the colomba. For decoration, sprinkle some whole almonds on top, if desired.

4. Bake until golden brown and a toothpick inserted into the center of the colomba comes out clean, about 45 minutes. Cool completely on a rack.
—Recipe By James Lahey adapted for the home by Sullivan St Bakery pastry chef Catrine Oscarson

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 11:16

Hej du skal bare markerer den og putte den gennm denne maskine
http://www.tranexp.com:2000/InterTran
Mvh Sune

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-03-04 11:27

netper:
Jeg oversætter ellers gerne, MEN stoppede denne gang allerede i første linje;
2 stænger usaltet blødt smør!!!
Hvor meget er en stang smør!

Så har det ligesom ikke rigtigt noget formål at oversætte hele opskriften

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-03-04 11:29

jeg har prøvet at gøre, som du foreslår Sune.
Den oversættelse er lige godt sjovere end Ram2

Kommentar
Fra : netper

Dato : 15-03-04 11:33

Hej Frida

Jeg har fundet en anden opskrift her som måske er nemmer.

1 pound all-purpose flour
4 eggs
2 extra yolks
2/3 cup butter, plus extra
2/3 cup sugar
1/2 cup almonds
1/2 cup candied orange peel
1/3 cup sugar crystals
1 cup milk
2 tablespoons yeast
salt
Preheat the oven to 325°. Boil the almonds and peel them. Dissolve the yeast in 1/2 cup of warm milk. Combine half a pound of flour with the milk mixture, form a ball of dough, cover with a dish towel and let rise. When its size has doubled, add the eggs, 1 yolk, the leftover flour, sugar, butter, 1 pinch of salt, the orange peel, and the rest of the milk. Butter an oven rack, place the dough on it, and shape it like a dove. Brush with the remaining egg yolk and dust with the almonds and the pieces of sugar. Once the dough has doubled in size, bake for 1 hour.

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 15-03-04 11:59

En "stick of butter" er lig med et "quarter pound" - som er lig med 113 gram. Dvs der skal 226 g smør i opskriften:

226 g usaltet blødt smør
8 3/4 dl hvedemel
1 1/4 dl vand
3 store æg
7 store æggeblommer (gem 3½ af æggene til glasuren - se nedenfor)
1 spiseske tørgær
1,87 dl plus 1 spiskeske sukker
2 spiseskefulde honning
1.87 dl kandiseret appelsinskræl eller citron, hakket groft

Til glasuren:
2,5 dl sukker
3½ æggehvider
2,5 dl hele mandler, fint hakket
Hele mandler til pynt (kan udelades)

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 200 point
Dato : 15-03-04 12:45

1 pund mel
4 hele æg
2 æggeblommer
Ca.160 g smør, og lidet mere
Ca. 160 g sukker
Ca 120 g mandler
Ca 160 g kandiserede appelsinskaller
Ca 80 g krystaliseret sukker
Ca 2,4 dl mælk
2 spsk tørgær
Salt

Forvarm ovnen til (Frahrenheit 325 = 162 celcius).
Kog mandlerne op og smut dem. Smelt gæren i halvdelen af mælken (varm).
Ælt halvdelen af melet i væsken og form til en kugle. Dæk med et viskestykke (opvredet; mit råd) og stil den til hævning.
Når dejen er hævet til det dobbelte, æltes æggene, 1 æggeblomme, resten af melet, sukker, smør, et ”nap” salt, appelsinen og resten af mælken i.
Smør en bageplade, placer dejen, der er formet som en due.
Pensl med den resterende æggeblomme og drys hakkede mandler og krystalsukker på.
Når dejen har hævet til det dobbelte., bages den en time.

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 15-03-04 13:58

hej allesammen Jeg tror også vi skal fortsætte med at oversættepå den gammeldags tunge metode og ikke bruge ovenstående link. Jeg har lige været inde og forsøge med et par opskrifter. De blev ret morsomme og fuldkommen ubrugelige. Bl.a blev " a draft-free area in your kitchen" til "et omkostningsfrit område i dit køkken"og hvem ved hvad det er.
hilsen bornholmkt

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-03-04 14:14

findes ikke

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 15-03-04 14:15

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-03-04 14:35

Selvtak.
Jeg elsker at lave mad og spise det; og så er jeg ret skrap til sprog