/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havegødning
Fra : bv32
Vist : 1699 gange
50 point
Dato : 01-05-02 12:55

Jeg prøver ihærdigt at finde ud af, hvilken gødning jeg skal bruge for min have uden at skulle tage jordbundsprøver og alt muligt avanceret. Jeg skal gøde roser (gamle), blomster (gamle), spireahæk (nyplantet 50 cm høj), ligusterhæk (gammel), frugtbuske (fra sidste år) og nogle andre buske (gamle). Så vidt synes jeg, at jeg er kommet frem til, at den nemmeste, bedste og billigste løsning ville være kunstgødning med NPK blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg investere i flere forskellige blandinger?

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 60 point
Dato : 01-05-02 13:45

Kære bv32
Når du ikke vil tage en jordbundsprøve, vil jeg anbefale, at du istedet for kunstgødning bruger kompost. Den kan hentes på nærgenbrugsstationerne i de fleste kommuner enten gratis eller for et beskedent beløb. Eller få fat i en gang hestemøg. På den måde får du ikke blot kvælstof men også mikronæringsstoffer og humus til din have.
Ved brug af kunstgødning uden en forudgående jordprøve kan du nemt komme til at overgødske, og hvis du ikke på forhånd har nogen fornemmelse, af hvad din jord mangler, er det et vildt skud i tågen, når du vælger en sammensætning.

Og god fornøjelse i denne dejlige havetid
Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 12:44

bv32 wrote:
>
> Jeg prøver ihærdigt at finde ud af, hvilken gødning jeg skal bruge for
> min have uden at skulle tage jordbundsprøver og alt muligt avanceret.
> Jeg skal gøde roser (gamle), blomster (gamle), spireahæk (nyplantet 50
> cm høj), ligusterhæk (gammel), frugtbuske (fra sidste år) og nogle andre
> buske (gamle). Så vidt synes jeg, at jeg er kommet frem til, at den
> nemmeste, bedste og billigste løsning ville være kunstgødning med NPK
> blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg
> investere i flere forskellige blandinger?

Du skal kun gøde hvis du kan se at planterne mangler noget.
du skal ikke bruge så meget P, hvilket vil sige at du skal bruge:
14-3-18

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 19:22

bv32 <bv32.news@kandu.dk> skrev i en
news:6iCC8.2634$ek6.85040@news010.worldonline.dk...
> Jeg prøver ihærdigt at finde ud af, hvilken gødning jeg skal bruge for
> min have uden at skulle tage jordbundsprøver og alt muligt avanceret.
> Jeg skal gøde roser (gamle), blomster (gamle), spireahæk (nyplantet 50
> cm høj), ligusterhæk (gammel), frugtbuske (fra sidste år) og nogle andre
> buske (gamle). Så vidt synes jeg, at jeg er kommet frem til, at den
> nemmeste, bedste og billigste løsning ville være kunstgødning med NPK
> blandingsforhold 12-5-14 eller 14-3-18. Er det korrekt eller skal jeg
> investere i flere forskellige blandinger?

14-3-18 er en udmærket blanding der kan bruges alle steder du nævner -
den indeholder kobber og er derfor fri for klor, som en del ting i
køkkenhaven ikke tåler. Der er rigeligt med kalium, da det meste genbruges
i form af bladfald fra afgrøderne.
Der står lidt om gødning på den adresse som jeg lagde ind til Soffi
vedrørende
kompost.
Hvor meget der skal gives pr. 100 kvm afhænger af, hvor stor tilvækst du
vil have af de diverse buske. Roserne er nok den mest grådige plante af
dem du nævnte.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen