/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Potteplanter
Fra : vixen
Vist : 2288 gange
20 point
Dato : 14-03-04 16:44

Jeg vil gerne potte mine planter i stuen om til potter UDEN en underskål. Kan dette lade sig gøre?? SKAL potteplanter have en underskål?

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 14-03-04 16:48

Potter skal have under skål ellers bliver jorden sur da overskuds vand ikke kan komme væk, men man kan få selvvander potter hvor der er et vandbassin under jorden, de ser ud som det er en stor potte. Det kan købes i de fleste byggemarkeder og planteskoler...

Tempra

Kommentar
Fra : Sibrijo

Dato : 14-03-04 16:49

Jeg har planter, der har overlevet i mange år uden underskål, så det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 14-03-04 16:50

ikke nødvendig -vis hvis der er godt med dræn i form af potteskår/sten/laka -nødder og ikke for meget vanding
mvh eskild

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 16:51

Man kan også lægge en del store sten i bunden og så jord oven på men stadig er det jo nemt at komme til at overvande så rådner rødder og stængler men ellers kan det godt lade sig gøre
Mvh sune

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 14-03-04 16:52

undskyld stavefejl det hedder selvfølgelig lekanødder
mvh. eskild

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 14-03-04 16:55

Nej det behøver du ikke, men det er sværere at vande uden at overvande. For nu kan overskydende vand jo ikke løbe fra. Men du skal lægge noget dræn i bunden af den nye skål. Det kan være lecasten, potteskår eller ral. Det er for at planten ikke skal soppe i vand.
Når du har plantet den nye potte til, så vent med at vande. Først gør du følgende: Prøv at slå med knoen på siden af potten og læg mærke til lyden, så vander du til du mener den har fået nok. Prøv at slå på potten igen og nu skulle den lyde anderledes. Det krøver lidt øvelse.

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 14-03-04 16:56

Det er meget godt med dræn i bunden, men du kan ikke se hvornår dette dræn er fyldt, så er du tilbage til sur jord, og det vand der bare står i drænet bliver også surt, med en kedelig lugt til følge

Tempra

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-03-04 16:59

Ellers findes der jo selvvandingspotter, med vandbeholder nederst og indikator, -god for de glemsomme.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 30 point
Dato : 14-03-04 17:11

Nu er underskålen jo ikke for platernes skyld, men for vindueskarmens, platerne vil trives fint uden underskål, det vil dine vinduer ikke. Alle de gode råd om dræn, er der jo mest brug for, når når planterne står og "sopper" i det resterende vand i længere tid. Den rigtige måde at vande på ,er at vande i underskålen, og efter et kvarter fjerner man så det overskydende vand, så er planten aldrig overvandet, i kan roligt glemme alt det der med, at vorherre har bestemt, at planter skal vandes fra oven, han havde aldrig tænkt sig, at planter skulle stå i vindueskarmen.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : mp973902

Dato : 15-03-04 15:48

jeg ved ikke om folk kender den her! Hvis man er ude og rejse kan man stille et stort fad med vand i, føre bomuldssnore fra fadet og op til blomsterne og så bliver de vandet lidt men konstant, til du er hjemme igen, for bomuld er nemlig vandsugende i stor grad.
Hvis du vil være sikker på at dine blomster ikke får for meget eller får lidt vand, så tryk et stykke bomuldsnor fast i jorden og lad den hænge ud over potten. Hvis der løber vand fra den frie ende, er der for meget vand og hvis den er tør, så er der for lidt vand, mm. planten gerne må tørre ud i perioder.
Du kan jo sætte snoren et sted hvor den er lidt diskret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 18:23

til mp073902
Den er god nok, jeg ville nu stille dem på badeværelses gulvet, bumuldstråden kan føre mere vand op en der er brug for, den sidste med tråden i potten for at se om den er tør eller våd har jeg ikke prøvet.
mvh. Valde

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 19-03-04 22:44

Tak for svaret til alle....