/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Brachypelma Smithi - fugleedderkop
Fra : TariLiex
Vist : 1139 gange
100 point
Dato : 14-03-04 14:34

Hej

Vi har lige købt endnu en edderkop og er gået i gang med at lave et terrarie, men er der nogle af jer kloge hoveder som ved hvilken terræn sådan en "kop" kan lide? Racen er Brachypelma Smithi... Det kunne være det var noget specielt....

TL

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-04 15:02

Hej TL

B. Smithi'en er jo en rigtig smuk fugleedderkop, en "mexican redleg", så det er da et super køb i har gjort.

Nå, men mht. terrariet, så til hører Brachypelma-slægten den gruppe af edderkopper der går under betegnelsen de bund-og hule-levende. D.v.s. de graver en hule i bundlaget, hvad enten det er i et terrarie eller på deres individuelle naturlige levesteder. Herfor vil det være godt med et tykt bunddække, så jeres spindler rigtig kan få lov at grave.

Men helt basalt kan indretning hos Brachypelma-slægten groft opdeles i to biotoper: Ørken-biotoper og regnskovs-biotoper.

Ørken-biotoper: sparsommelig og nærmest kedelig indretning. Det første punkt er bundlag. Her kan man enten bruge sand eller spaghnum, begge dele skal være fri for giftstoffer og skadedyr. Dernæst er det, hvis man anvender sand, nødvendigt at anbringe en kunstig hule til edderkoppen, da sand ikke er det mest hule-konstruktions-venlige materiale der findes. Man kan anvende nogle sten eller barkstykker som dekoration. Som beplantning er det absolut bedst egnede sukkulenter (plante m. saftfyldte blade, der ofte ligner kaktusser, men ikke har pigge).
Hvis I vil bruge sten, så sørg for, at de ikke ligger ude ved glasset, da jeres nyindkøbte ven gerne vil klatre og helst ikke skal falde ned og komme til skade på en sten.

Regnskovs-biotoper: meget interessant emne, her er der nærmest ingen grænser for kreative indslag. Som bundlag i disse terrarier er spaghnum det mest anvendte og det bedste materiale, da det holder godt på fugten. Som dekoration er der utallige muligheder i form af rødder eller nedfaldne træstammer, regnskovsplanter, specielt epifytter, er et spændende dekorationsvalg. De er "snyltere", som lever på andre planter og træer, det giver derfor mulighed for nogle utroligt spændende og fantasifulde sammenplantninger.

Bundlevende arter kræver normalt et middel-fugtigt terrarie.Mens mange trælevende fugleedderkopper kommer fra regnskovs-områder og kræver et meget fugtigt terrarie.
Så vælger i regnskovs-biotopen så skal der ikke dusches så meget vand, og fugtigheden skal holdes lidt i ave.

Sørg desuden for, at jeres lille nye ven har adgang til friskt vand, UDEN vat/skum til at holde på det/absorbere det (det er en forfærdelig bakteriesamler)

Held og lykke med jeres smukke nyanskaffelse.

Mvh/Mira

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 14-03-04 15:14

Det var noget af et svar.... Vi vil da lige læse det igen og bruge det.... Det var godt

Ja den er flot, men den var dyr....

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 14-03-04 15:26

Kik på www.star-reptiles.dk/
VH tempra

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 16-03-04 17:14

Tak for svaret Chamira.