/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bortadoption
Fra : nusnus
Vist : 843 gange
200 point
Dato : 14-03-04 10:26

Jeg er meget interesseret i at vide noget om bortadoption af danske børn omkring 1920-1930.

Nusnus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 11:25

Det er svært at sige noget til dit spørgsmål, når ikke man ved, hvad du konkret er interesseret i. Er det lovgivnivgen omkring adoption, den blev ændret, vist først i fyrrerne. Er det en konkret sag, så er der jo folkeregisteret. Man kan henvende sig på det lokale folkeregister og få oplysninger fra alle landets folkeregistre, det koster 50 kr. Når det er så gamle oplysninger, skulle de vel nok være tilgængelige, men det får du at vide, før du slipper din halvtresser. Jeg har ikke andet råd end spørg på folkeregisteret.
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-04 11:35

Du kan søge mere information her.
http://www.sa.dk/ra/default.htm
http://www.civildir.dk/

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 14-03-04 14:18

Til Valde
Det er en konkret sag, jeg er i gang med, og jeg kan se at Adoptionsnævnet først er oprettet i 1976.

Nusnus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-03-04 14:46

Min viden er begrænset til egen erfaring, som "trediepart" i en sådan sag, folkeregisteret forlangte kun 50 kr. og sted og tidspunk for barnets fødsel, så kunne man i løbet af kort tid finde vedkommende, hvis hun var levende, men de skulle først indhente vedkommendes tilladelse til at oplyse adressen, og den tilladelse ville vedkommende ikke give, så der strandede sagen. I en sag fra tyverne og trediverne er der risiko for ,at personen er afgået ved døden, hvem spørger man så? Ingen måske. En snak med folkeregisteret koster ingenting, først når du beder om vedkommendes navn og adresse, skal du slippe, halvtresseren. mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-04 15:22

På disse sider finder du alt om adoption, hvad du kan finde, hvad du selv skal bruge af oplysninger, hvor gamle oplysningerne skal være for at du kan få lov til at se dem.osv.
Senta
http://www.sa.dk/teknik/soeg/SASoeg2.asp

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/adoption.htm

Godkendelse af svar
Fra : nusnus

Dato : 28-03-04 09:43

Tak for svaret senta.