/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Birgitta! Hvor er du dog henne????
Fra : tweet
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 13-03-04 18:19

Birgitta Hej!
Har savnet at skrive med dig! Jeg har jo fået Diya hentet hjem, og hun er bare så Skøøøøønnnnn
håber vi kan udvæksle lidt hunde snak igen!
De Venligste Hilsner
Diya Og Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-04 14:09

Hej, Annette!
Joo, jeg er lige her! -Lige bortset fra de sidste 2 dage, så har jeg faktisk været på nettet hver dag. Men jeg har åbenbart ikke fået mail fra den anden tråd..

Men pyt! Nu har du endelig fået Vidunderet hjem! Tillykke!

Så er det bare at gå i gang med at se verden gennem Diyas øjne! Det er altså bare så sjovt at have hvalp... ---og lidt anstrengende, ikk'?
Fortæl, fortæl!

Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 14-03-04 16:23

Hej Birgitta.
Jo det er LIDT anstrengende. Desværre fik vi en lidt dårlig start, mavekatar, det lille skind kastede op i 3 dage, jeg kontaktede selvfølig kennel og dyrlæge, (der var to andre hvalpe der var syge også) dyrlægen sagde så at jeg skulle give hende tynd havre suppe med sprøjte,da hun nægtede at indtage noget som helst! det har sat sine spor, hun er blevet så kræsen, at hendes foder ikke er interessant, men jeg har nu ikke tænkt mig at bøje mig.
Vi har været til hunde træning to gange, og jeg syntes hun er rigtig dyyyyygggtiiiiiii, vi har lavet kontakt, nej, sit, søg, fri, ro, øvelser og så indkald. vi smu træner så lidt i stå, plads, dæk, og så alm. line føring. jeg syntes hun er meget mutiveret og lærenem. SKØN hund.
Det med at blive børstet er ikke lige sagen, men vi tager et par strøg nogle gange om dagen, så det kommer nok snart.
Diya er ved at være helt renlig, hun har ikke lavet andet end en tistår her inde siden Tirsdag, om natten plejer jeg at lukke hende ud ved 4 tiden, og der er heller ikke noget at tørre op om morgenen ved 7 tiden, det er dejligt, det har så kun taget 17 dage at gøre hende regnlig.
Jeg kan godt mærke at jeg har fået hund, der sker bare noget hele tiden, og jeg sidder og gaber kl 20.
hun har fået den sjove ide at hive mine tæpper der er i sofanen ned og pule dem et syn for guder, og så vil hun grave i alle hjørner helst der hvor hun kan få gulvtæpperne lyftet op!
Hele haven ligner snart et bombe krater, hun graver og graver, den lille bandit.
men det er jo nok en af de ting man må finde sig i til en hvis grænse hvis man vil have hund.
Jeg syntes generelt at det går godt.
Jeg har lagt billeder op på min hjemmeside, der kan du så se den lille spilopmager.
http://groups.msn.com/Annettesbilledesamling/shoebox.msnw?Page=1
Med Venlig Hilsen Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-04 17:42

Ujh, alså, hvor er hun bare smuk! Og så har hun de samme sjove øjenvipper, som Silke også har... De stritter lige ned foran øjnene som et lille gardin.. Til at begynde med var jeg lidt bange for, at Silkes vipper skulle vokse ind i øjnene, -også fordi hun havde øjenbetændelse nogle gange som barn. Men det gør de slet ikke. De er tværtimod meget praktiske til at beskytte øjnene når hun fræser gennem altmuligt græs og krat og sådan noget. Det der med øjenbetændelse er hun vokset helt fra..

Det var synd at I skulle starte med mavekatar. Fik hun også diarre? For det er jo altså ikke så sjovt med en lille vaps, der ikke har styr på det der med at være renlig endnu.
Åhja, jeg husker det der med at vælte ud af sengen på et eller andet ukristeligt tidspunkt fordi man har på fornemmelsen, at barnet skal etellerandet... Men Silke var jo en sommerhvalp, så jeg kunne bare vakle i seng igen og lade terrassedøren stå åben. Det kan I nok ikke så godt endnu..

Hvad med at klippe negle? Det er altså mest praktisk hvis man er vant til at gøre det selv... Til at begynde med fik Silke klippet negle med en almindelig (menneske)negleklipper. Det er altså MEGET, MEGET nemmere at lære dem sådanne ting (også børstning og tandbørstning) inden de bliver lidt større og meget frækkere. --Det var lige så meget mig, der skulle lære det, for jeg havde aldrig før haft en hund, der behøvede at få klippet negle. De berner sennen, som jeg havde før, behøver ikke at få klippet neglene.

Jeg håber, at der kommer masser af godt forårsvejr, så I kommer rigtig meget ud og gå. Hvis I bare holder pauser når Diya ikke gider gå mere, så bliver hun ikke overanstrengt. Men du skal have varmt tøj på, så du bare kan slå dig ned på en bænk mens barnet hviler.

Jeg glæder mig til at se flere billeder. Jeg har endnu ikke styr på det der med at lave hjemmesider, -desværre. Ellers kunne du se nogen af de billeder jeg har af Silke.

Det er spændende, hvordan det går med træningen, -hvor langt I når og hvad vej I beslutter jer for at gå. Hundetræning er jo i dag en hel videnskab med et hav af forskellige muligheder. Så man kan jo lige så godt vælge noget, der passer til temperamentet, -både den 2-benedes og den 4-benedes.
Jeg håber, jeg hører om det..
God fornøjelse.
Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 15-03-04 10:56

Hej Birgitta.
Ja de har nogle dejlige øjne, med de sødeste øjn vipper,
jeg prøver at se verden med Diya´s øjne, så godt jeg kan! Jeg har planlagt en lille tur til byen i dag, ned gennem gågaden, det bliver spændende at se hvad hun siger til det, nu er hun jo ikke så nervøs af sig, så jeg tror det går fint. Det er jo med at få set noget af den store verden, medens hun er lille!
Jeg tror ikke det er nødvendig at klippe Diyas negle, alt det hun graver slider dem fint, her hvor vi bor har vi det stiveste ler jord, her graver vi gulerødder op, toppen er intet værd, kan ikke bruges til det formål den er beregnet til den knækker.
Birgitta jeg har en sol mail, det er en gratis mail som du også kunne lave, det er meget nemt.
Der er jo også den mulighed at bruge MSN MESSINGER. Det er et program hvor man kan sende filer (billeder og lig.), skrive, tale og endda se hinanden (kræver dog web cam) og det er stadig anonymt!
Her er et link så kan du læse lidt om det! http://www.msn.dk/messenger/?CE=01 hvis du nu beslutter dig for at hente programmet, kan du jo bare sige til så skal jeg gerne hjælpe dig, så godt som jeg nu kan!
jeg kunne godt tænke mig at se din dejlige Silke, hun er garanteret smuk. Du kunne hvis du har lyst sende et billede af Silke her til
Min sol mail adr. holm64@sol.dk
Håber ikke jeg er for anmassende så skal du bare sige det!
Annette.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-04 14:34

Hej Annette.
Det lyder jo rigtig sjovt med spadseretur i gågaden. Jeg har selv gjort det samme med Silke da hun var MEGET ny. Hun kom i en taske og så tog vi bussen derhen. Hvis Diya skal lære at køre bus, så kan det være rart for hende, hvis hun de første gange er så lille, at hun kan sidde i en taske på et sæde. -men der er jo masser af hunde, der aldrig får brug for at køre bus, og så er det jo ligemeget. Men vi har ikke bil.

Det der med at klippe negle, børste tænder, kikke ører og børste pels, -det er jo ikke noget man gør på en hvalp fordi det er nødvendigt. Det er for at lære hende at acceptere de forskellige ting. F.eks. hvis Diya skærer sin ene pote, så vil gravning være forbudt i en periode. Så vokser neglene, men hun vil være så stor at det vil blive et slagsmål selv at klippe neglene... -Eller tror du, at hun vil fortsætte med at grave hele livet? -De fleste hvalpe vokser jo (heldigvis) fra det. Og til den tid er det meget sværere at holde den lille pote fast nok til at man kan klippe neglen uden at gøre skade.

Og det samme med tandbørstning. Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at børste tænder på en hvalp. For alle tænderne bliver jo alligevel skiftet i løbet af få måneder. Og masser af hundeejere siger, at deres hund bare får et kødben, som nok skal virke rensende på tænderne.
Men det er altså ikke alle hunde, der gider at gnave kødben, når de bliver ældre. -Og en voksen hund vil hade at få børstet tænder hvis den ikke har vænnet sig til det fra hvalp af.
Og de allerfleste af de ældre hunde, jeg har mødt, har haft tandsten og dårlig ånde. Selv har jeg kun haft én hund, der er blevet over 10 år, -hun var en helt vidunderlig pragtfuld og rar berner sennen, der hed Ronja. Men hun havde en ubehagelig ånde og gule tænder. Og jeg lovede mig selv, at jeg fremover ville passe mine hundes tænder lige fra jeg fik dem.
Og jeg har så sandelig planer om at den lille Silke skal blive over 10 år også.

Ved du hvad, jeg har fået lavet en ofir-mail adresse på opfordring fra andre her på kandu.
Men det betyder jo så, at jeg skal checke 2 forskellige postboxe når jeg tænder for computeren. Og svare post 2 forskellige steder. -Hvis jeg så opretter en MSN messenger også, så skal jeg vel kikke post 3 forskellige steder.......
Jeg vil prøve og se om jeg kan sende et par billeder til din adresse når jeg kommer over i det andet program. Desværre fungerer programmet ikke helt som det skal, så jeg kan ikke tilføje adresser til adresselisten. Men jeg skriver lige din mail-adresse på et gammeldaws stykke papir. Så sender jeg dig en mail om lidt.. (hvis jeg når det inden eftermiddagsturen).

Heysan.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 15-03-04 15:11

Hej Birgitta.
Jeg husker sandelig at rode hende i både øre, pels, poter og efter seer tænder og øjne hver dag! jeg ved godt det er meget vigtigt, at de lære det fra en start af.
msn er ikke et post prog. det er en man kan have op til 100 og mere venner på, som så kan sættes til at starte når man er online, man kan så sidde og tjatte til hinanden!
Glæder mig til at se Silke.
Hmmm Diya brækkede sig sådan i bilen, det var hun ellers ovre! synd det lille pus.
Gå turen gik fint, hun var med inde hos gartneren, de havde også en lille golden hvalp, så den nu ikke, vi gik med det samme igen, hun var meget nervøs inde i butikken, selvom jeg havde hende på armen, det gik hurtig over da vi kom ud igen,
Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-03-04 18:21

Hej, Annette.
jeg er mildest talt ikke ret god til det der med chat. Jeg tænker ikke hurtigt nok.. Mails er meget bedre. Der kan jeg sætte mig og koncentrere mig om at skrive til én bestemt person når jeg har tiden og er i humør til det. Og der er ingen, der kan se alle mine slå-fejl, for jeg har masser af tid til at rette dem.
Kom I ned gennem gå-gaden osse? Eller blev det lavet om til gartnertur?
I må lave en date med gartnervovsen... Hvis altså den er lige så ny som jeres. Ellers skal hun nok helst præsenteres for hvalpe af lidt mindre racer. Og for voksne hunde.

Min lille Silke var lidt forsagt de første gange, vi var ude og hilse på andre hunde. Men så fik hun lov til at sidde mellem mors ben mens hun blev oversnuset. Og næste gang vi mødte dem, så gik det meget bedre.
I det hele taget, så småpev Silke altid når hun kom til nye steder, men når vi så kom igen næste gang, så var der ikke mere i vejen..
Måske skulle I prøve at besøge gartneren igen i morgen?
Hilsen Birgitta