/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition virker ikke
Fra : Noris
Vist : 3539 gange
300 point
Dato : 13-03-04 17:48

Airconditionsystemet i min Suzuki Liana virker ikke, jeg kan høre
kompressoren kobler til, men der er ingen ændringer i motorens
omdrejningstal og ingen køling (afdugning ) - er det
normalt her om vinteren eller er det i stykker ?

M.v.h.
Noris

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 17:56

Hvis det er koldt udenfor skal den jo ikke bruge energi på at køle så det er helt normalt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 17:57

Men du kan jo prøve at sætte den ind i en opvarmet garage og så se at den starter op Mvh Sune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-04 18:17

Hej

Hvis den ikke belastermotor sker der ingen komprimeringsforskel i kølemidlet. Det vil sige at der højst sansynligt mangler kølemidel i dit system. Det kan du ikke selv kontrolere. Når afdugningen ikke virker bliver kølefladen ikke kold. Der kun en mulighed hen på et værksted og få kontroleret trykket i systemet. Man skal jo også finde stedet det gamle midel er komet ud....
Jeg undlader at kommentere de første svar............
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 13-03-04 18:25

jeg vil gerne lige kommentere de første svar hvis man ikke har en s... forstand på aircondition skal man ikke svare
enig med benjamin om at der mangler kølemiddel
mvh kim andreasen

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 13-03-04 18:25

Hej !!

Jeg vil bare sige at jeg er fuldstændig enig med Benjamin.Hansen

VH Tempra

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 13-03-04 19:39

Sune er lidt hurtig ind i mellem, måske han selv skulle køle lidt af!!!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-03-04 19:54

Selv om det er koldt uden for skal den tage fat (gi et hak på omdrejningstælleren) og affugte.
Du skriver ikke noget om alderen på din bil, man siger normaltvis at man skal have et kig på trykket efter 7-9 år.
Men der kunne jo være en utæt pakning

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 13-03-04 21:57

Tak for svarene på mit spørgsmål, systemet skal åbenbart også virke selv
om der er koldt.
Bilen er ca. 1 år gammel og under garanti - gad nok vide om garantien dækker
hvis der mangles kølemiddel.

Venlig hilsen -
Noris

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 13-03-04 22:25

garantien dækker hvis det ikke er kondenseren (køleren) ude foran der har fået et stenslag få dem til at vise dig hvor den lægger væske ellers bilder de dig bare ind at det er kondenseren og du får en regning på en ny kondenser (ca 2500kr) opfyldning (650-950kr)og de betaler selv den oring til 2 kr der er problemet hvis det viser sig at være kondenseren skal du forlange de skal købe en hos nissens kølerfabrik den er ikke original men den er lavet af det samme materiale og koster en fjerde del.
hvis du er fra horsens vejle området så kom forbi mig jeg har arbejdet med aircondition hos volvo/renault de sidste 5 år så jeg kan stille diagnosen for dig.
mvh kim andreasen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 23:04

Jamen jeg er nogen gange lidt hurtig og her var noget jeg kunne lærer lidt af
Let rødmen
Men man skal lære hele livet Ha en god aften
Mvh sune

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 14-03-04 00:24

" rangerover " tak for et prof svar - nu ved jeg lidt om hvad jeg skal gøre hvis
der opstår tvivlsspørgsmål i forbindelse med reparationen - bare fint.
Da jeg bor Nordjylland, kan jeg desværre ikke gøre brug af dit tilbud om
hjælp til at stille diagnosen - jeg vil lige vente med at lukke spørgsmålet
og så slutte med at fortælle hvad forhandleren siger til det.

Venlig hilsen -
Noris

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 14-03-04 00:48

ok men lad dig ikke nare

Kommentar
Fra : 534

Dato : 17-03-04 21:09

Noris

534 Det er Mig JP vi har drøftet Aircon.

M.V.H.

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 17-03-04 21:42

Hej 534 og velkommen her på kandu.dk - Bilen skal på værksted på fredag.
Forhandleren har tilkaldt en kølemontør som kigger på problemet.
Som du og andre, mener værkføren også at der er en utæthed i
systemet - vi må se.

M.v.h.
Noris

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 19-03-04 21:56

Mit besøg hos forhandleren gav intet resultat - kompressoren og vingen på kondenseren slår
til og kører ca. et halvt minut hvorefter den slår fra igen - "kølespecialisten" siger det er normalt
her om vinteren ( 8 grader i dag) - det har ellers fungeret fint hele vinteren indtil for ca 3 uger siden.
Nå, men bilen kører ellers fint og så må man jo bare leve uden aircondition - eller må man ?

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 20-03-04 14:45

hej igen ham ""kølespecialisten""????målte han temperaturen igennem luftdyserne i midten af instrument brættet der skal den kunne køle ned til 2 + grader ved blæser hastighed to og aircondition på fuld skrue gør den ikke det duer det ikke. når den skal køre et halv minut for at køle anlægget ned inden den slår fra når det er så koldt læs 8 grader er der ikke væske nok på systemet den skulle slå fra efter 10 sec højest du kan roligty gå ned og brokke dig over det
mvh kim

Kommentar
Fra : 534

Dato : 20-03-04 15:01

Ham Rangerover har den rigtige diagnose det er Proff.

M.V.H. 534 JP.

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 20-03-04 19:38

Ja hej igen - Nej, han målte overhovedet ikke på noget, han viste mig bare at det der
skal køre rundt var ok, og fortalte at der sidder en udvendig føler som måler temp. og
giver besked om at slukke igen.

Mit spørgsmål er nu, kan man i garantiperioden få bilen repareret under garanti hos en anden
Suzukiforhandler og kan man risikere at den 3 årige 100% garanti bliver berørt heraf ?

Venlig hilsen -
Noris

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 21-03-04 09:28

hej igen ved volvo/renault hvor jeg arbejdede accepterede man ikke bilen blev ordnet ved en anden forhandler men jeg er ikke sikker på at det rent juridisk ikke kan lade sig gøre men mit råd er at skrive et brev til importøren i danmark og fortælle om problemet så er du dækket ind under garentien send det anbefalet.
og så ned til værkføren igen og bed ham kigge på det engang til med en rigtig kølemontør

det han siger med at der er en temp føler i motorrummet passer ikke såden en findes ikke der er en tryk føler på et rør på højtryks siden der slår fra når trykket er på 30 bar og starter køle blæseren uden for køleren når den er kølet ned falder trykket og kompresseren starter igen

jeg er 100% sikker på at der ikke er væske nok på der sidder en sort beholder i motorrummet med et stik og to rør til aircondition der sidder nogle gange et lille kighul i toppen hvor der er et lille vindue hvor du kan kigge igennem når airconditionen kører skal der ikke være bobler i vinduet hvis der er det er der for lidt væske på

mvh kim

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 27-03-04 21:51

Hej Kim -
Tak for du stadig hænger på her - jeg fulgte dit råd og har lige fået et svar fra importøren,
han oplyser at de accepterer alle deres forhandlere laver garantireparationer, uanset hvem der har
solgt bilen.
Jeg har nu lavet en aftale med et andet værksted som har det udstyr der skal bruges og selv laver
deres aircon rep.
Jeg kan se der er et lille rundt glas på oversiden af trykføleren, men kan ikke se bobler når kompres-
soren kører - værkstedet omtalte en spor-patron de kan stoppe i anlægget, og kan så med et par specielle
briller se eventuelle utætheder ( lyder mystisk) - på onsdag kan jeg forhåbentlig fortælle hvad der var galt.
Venlig hilsen-
Noris.

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 27-03-04 21:56

ok disse spor briller er smarte den spor patron der kommer i anlægget er grøn når man så har brillerne på mens anlægget kører og man har en lommelygte med ultraviolet lys kan man se en grøn tåge hvor der er en utæthed jeg vil gerne høre hvad der videre sker held og lykke

Kommentar
Fra : 534

Dato : 28-03-04 00:45

Det med væsken og sporingsbrillerne er fuldstændig rigtigt.For et par år siden så jeg det første gang,hos Bak&Uhrenfeldt.Jeg håber du får bedre held hos det nye serviceværksted

M.V.H. 534 JP.

Kommentar
Fra : Noris

Dato : 01-04-04 22:05

Ja, så har jeg været på det andet serviceværksted, her tog man mere seriøst på problemet.
Da bilen kom ind på et opvarmet værksted begyndte den at kunne køle igen, men kun ned til 11 grader -
målt med en sonde hvor kulden kommer ind i bilen - trykket viste 15 bar ( midt i instrumentets visnings-
område) når temperaturen nåede ned på de 11 grader.
Ved at fylde ca. 50 gram R134A mere på anlægget, røg temp. ned på 6 grader som værkstedet mente
var normalt for bilen.
Når jeg slår AC til nu, så kører kompressoren igen og kan afdugge ruderne - om det er som før ved jeg
ikke, men da der stadig er 2 års garanti på skidtet, så må vi se hvordan det går.
Hvis der ikke er svar på dette, takker jeg for hjælpen - specielt til dig Kim - og så lukker jeg .
Til dig JP så snakkes vi ved.
Venlig hilsen - Noris

Accepteret svar
Fra : rangerover

Modtaget 300 point
Dato : 01-04-04 22:31

selv tak det er muligt at den har tabt lidt væske hvis du ikke har brugt aircon i nogen tid så bliver pakningerne hårde og kan blive lidt utætte når du så bruger det igen er det ok det er ikke sikkert der er en utæthed men hold øje med det. det var åbenbart en med forstand på hvad han havde med at gøre der kiggede på den denne gang.
med venlig hilsen
Kim Andreasen

Godkendelse af svar
Fra : Noris

Dato : 01-04-04 23:18

Tak for svaret rangerover.

Kommentar
Fra : rangerover

Dato : 01-04-04 23:20

selvtak skulle der være noget en anden gang siger du bare til