/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Skære/klippe i plastskærm, hvordan?
Fra : thebiker
Vist : 820 gange
200 point
Dato : 13-03-04 14:25

Hej
Jeg har næsten lige købt mig en sv650s (den nye model) synes godt om udseendet, men kan ikke fordrage den store klossede bagskærm.
Først tænkte jeg på at afmontere den helt, men har nu fået den ide at skære noget af den af, hvordan gør man det bedst, der er jo nogle kanter der gør det lidt svært at bruge en pladesaks, hvordan får jeg et pænt resultat?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-04 14:32

Prøv med en gammeldags løvsav med rund klinge og derefter en fil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-04 14:40

....eller en fintandet nedstrygerklinge evt. omviklet med gaffa, som håndtag. Den er nok lettere at styre. I mangel af egnet fil kan en rørepind omviklet med mellemfint sandpapir bruges.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-03-04 14:52

Hej
Jeg kender ikke lige blasttypen men.
Blød plast kan man godt klippe i men jeg tror ikek at din skærm er så blød.
Det vigtigste inden du begynder at skære er at vide hvilket resultat du vil slutte med.
Jeg vil foreslå at du inden du begynder at skære klæber et stykke bredt maler tape det hvor du vil skære og mærker dit snit op inden du begynder.
Det har to store fordele 1 at du ikke ridser det der stadig skal være pænt bagefter og 2 at dit snit bliver lige der hvor du vil have det.
De ander gåde med at file og pudse kan du godt bruge. En god tin er er også at bruge en SI klinge eller at bruge en kniv som "si klinge" da du kan trække strimler at plasten på næsten samme måde som man bruger en høvl. Dette giver et pænt resultat.
Til Mange opgaver af denne type er en stiksag en god opfindelse. Man skal dig sikre sig at det man skære i er nogenlunde fastholdt hvis det sklsker når man skære vil man kunne øde lægger mere end man gavner.
Andre gange hvis plasten ikke er så tik kan man trække en stripe i plasten med en spids syl - lave et spor når man har gjort dette nogle gange er sporet så dybt at man har skåret plasten over. Herefter kan du file eller pudse kanterne af.
mvh Benjamin Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 15:42

Inden du begynder at skære med nogetsomhelst varmer du lige skærmen op med feks en hårtørrer hvilket gør plasticen mere blød at arbejde med så den ikke flækker atl efter type plast selvfølgelig så sætter du gaffatape eller lign på som du som foreslået kan tegne på og så holder det også på plasten så den ikke flosser derefter er det jo nemt at slibe med diverse sliberedskaber
Men jeg syntes nu det er synd at skære i skærmen men det er jo en smagssag
Mvh sune

Kommentar
Fra : hms

Dato : 13-03-04 15:59

Hej.

En vinkelsliber er perfekt til denne operation.Mærk op hvor du vil skære , og finpuds med en fil.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-04 15:04

Brug ikke vinkelsliber, eller andet der varmer når du skærer i der.
Jeg brugte en gang en luft stiksavtil at arbejde i min kåbe. Den friktion der var mellem sav og plast, gjorde at plasten smeltede bag ved rillen og smeltede sammen igen, så jeg tror den idé med en nedstryger/ løvsag klinge og masser af tid, vil give dig det bedste resultat.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 15-03-04 16:10

Hej.
Det virker fint med en vinkelsliber , men det kræver selvfølge lidt håndelag.Hvis plastiket smelter sammen bag ved skæresporet er der noget alvorligt galt !!

Det forudsætter selvfølgelig der er en skæreskive i maskinen.

Har selv gjort det flere gange
m.v.h.
hms

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 15-03-04 16:21

En løvsav med rund klinge er da meget bedre end at stå og rigge til med vinkelsliber og maske.
Herregud - de 10-15 cm.
Og så kan du skære 100% præcis.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 15-03-04 16:24

OK

Det er sikkert rigtigt når du skriver det.

Har aldrig prøvet dette, men nu har den der har lagt indlægget ind, da lidt at prøve imellem.

m.v.h.
hms

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-04 16:26

Er der for øvrigt nogen der ved om det er en plastskærm, eller om den er af metal?
Det skriver "thebiker" ikke noget om.
Hvis det er metal, ville jeg nok bruge en vinkelsliber af "Dremler" typen.
Hvis det er plast, ville jeg stadig vælge manuelt værktøj.
Med de følelser jeg har for mit køretøj, ved jeg hvor træt jeg ville være af mig selv, hvis jeg lavede noget "lort" fordi det lige skulle gå lidt hurtigt.

Kommentar
Fra : hms

Dato : 15-03-04 16:28

Jo da.

Indlægget hedder: "Skære/klippe i plastskærm, hvordan?"

???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-04 16:29

Det står i overskriften der er plast.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-04 16:30

UPS UPS!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 20:27

Jeg ville nu heller ikke vælge vinkelsliber det er jo ikke en stålkonstruktion vi snakker om og det er temmeligt nemt at skære feks for langt skævt osv. det jo en tynd plastskærm
Mvh Sune
God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : thebiker

Dato : 16-03-04 09:29

Hej
Tak for alle de gode råd, jeg tror nu at jeg bruger refi råd med at bruge en løvsav, det skulle jo helst ikke være at se at jeg selv har skåret i skærmen, så jeg tror at jeg prøver at save den grimme reflex af, der sidder nederst på skærmen først. Så kan jeg se hvor pænt det bliver, inden jeg går i gang med resten af skærmen.