/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ang. kat i lejlighed
Fra : majbrit1976
Vist : 897 gange
50 point
Dato : 30-04-02 14:08

Jeg bor i en toværelses lejlighed og vil rigtig gerne have en kat. Ved I, hvilke sider på nettet, der er gode, hvis man gerne vil købe en killing? Er det ok blot at have en kat, når jeg nu er studerende og er kun væk ca. 15 timer om ugen...
Venlig hilsen,
Maj Brit

Accepteret svar
Fra : SteenStilling

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-02 14:14

Hej med dig Maj Brit

du kan få de bedste oplysninger til hjælp til køb og vejledning af katte hos:

www.inges-kattehjem.dk

de er enormt gode til at råde og vejlede folk, især hvis man er usikker på noget. Har selv købt min kat der.
Jeg fik fat i en Chinchila Perser, øremærket og vaccineret for 350,-

Jeg arbejder selv 7½ time om dagen, min kæreste ligeså....og katten kan sagtens selv klare sig. Men Inges Kattehjem "råder" dog til, at hvis man bor i lejelighed at anskaffe sig to katte, måske ikke på samme tid, men hen af vejen. Så keder katten sig bestemt ikke. 1 kat fungerer dog perfekt i mit tilfælde.

Håber det er en lille hjælp...men "tjeck" lige inges kattehjem..(de "ligger" overalt i DK)

Venligst

Stilling

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 30-04-02 15:14

Hej

Jeg vil absolut råde dig til at få 2 killinger, og på samme tidspunkt. Så vil de have den bedste mulighed for at indrette sig efter hinandens sind. At have 2 katte sammen er til fælles glæde både for ejeren og ikke mindst for kattene.
Inges Kattehjem er en rigtig god ide,---men der er selvfølgelig mange andre Internater for hjemløse katte hvis det er den vej du vælger. Fandt et par link til dig omkring katte : http://nyhedsbrev.jubii.dk/kat.asp
http://www.catcity.dk/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 30-04-02 20:52

Hej
Jeg synes også det er en rigtig god ide med 2 katte.
Kig på dyrenes-beskyttelse.dk, der er også gode råd om næsten alt omkring katte.
MVH Nuserpigen

Kommentar
Fra : Ditze

Dato : 01-05-02 11:23

Du kan jo også gå ned til din dyrelæge og spørge om de har nogen killinger.. det koster kun 125 kr. for en killing der.. eller måske kan de fortælle dig et sted hvor de ved der er killinger der skal gives væk. jeg har 2 katte jeg har fået derfra.. men jeg syntes også at det måske ville være bedst med 2 katte, så de har noget at lave når du ikke er hjemme.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 07-05-02 00:18

Hej Majbritt

Jeg købte for 4 år siden katt(e) af en dyrlæge, som også er opdrætter. Og hun sagde til mig, at det altid er bedst at de er 2, for så har de altid hinandens selskab. Det behøver ikke at være racekatte begge 2, det kan sagtens være både en racekat og en (som vi siger) ganske almindelig huskat. Men få dem som killinger begge 2. Mine har i hvertfald meeeget glæde af hinanden, for det er jo ikke lige altid at vi mennesker "gider" lege katten efter musen, men det er så herligt at se når der pludselig farer en "djævel i dem" og de drøner rundt i hele lejligheden.

Du vil bestemt ikke fortryde 2.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 08:46

Hej Majbrit!

Hvilke hjemmesider, der er gode kommer helt an på, hvad du har tænkt dig.
Hvis du er på jagt efter en helt alm. huskat, kan du prøve den blå avis
(www.dba.dk) eller www.annoncemarkedet.dk Men her skal du selvfølgelig været
meget på vagt, da der er masser af annoncer fra folk, som ikke ved, hvad de
har med at gøre. En anden, og måske bedre, løsning er diverse internater. De
er ret nemme at finde med søgemaskinerne. Vi har hentet to voksne katte fra
internatet i Snoghøj ved Fredericia, og der er der i hvert fald styr på
tingene.

Hvis det er en racekilling, du vil have, giver søgemaskinerne også masser af
muligheder, men det kræver selvfølgelig, at du ved, hvad du går efter. Gør
du ikke det så prøv f.eks. www.jyrak.dk for at blive inspireret. Herfra kan
du, så vidt jeg husker, komme videre til opdrætteres hjemmesider og læse
mere om netop deres racer. Personligt vil jeg anbefale dig at anskaffe en
race med et roligt temperament, når den skal bo i en forholdsvis lille
lejlighed, f.eks. en British Shorthair, perser (hvis du har mod på det med
den daglige pelspleje) eller måske en Ragdoll.
Hvis du vælger en rolig kat, som derfor ikke har de store krav til pladsen,
så synes jeg ikke, det er synd, du er jo meget hjemme til at være sammen med
den.
Du skal for resten lige huske at undersøge, om du overhovedet må have kat i
din lejlighed, og evt. hvor mange.

Held og lykke med jagten (som er næsten lige så spændende, som det at få
katten).

VH
Dorthe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 15:48

Hej Maj Brit!

Husk også, at en killing skal være mindst 12 uger, inden den kommer
hjemmefra - så den har lært, hvad den skal af sin mor.
Jeg tror det er individuelt (for katten altså) hvorvidt det er synd, den går
alene. Mange katte har glæde af en legekammerat (så er der også en at lege
med om natten...), men nogle har det bedre som eneherskere.
Vi har selv to katte i en to-værelses. Vi startede med en, men da han var
omkring et halvt år gammel, lod han til at kede sig gevaldigt, så vi
fik en til, så han havde en at lege med (og slås med, og
putte med).
Held og lykke med katteprojektet!

Hilsen Birgitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-02 18:47

Du kan også kontakte inges kattehjem eller kattensværn, der har de både
killinger og ungkatte, og så er der renlige, vaccineret og evt.
neutraliseret + øremærket for 400-500 kr det er jo billigt, når man tænker
på de dyrlægeregninger man kan komme til at betale. Har selv gjort det og
har aldrig fortrudt.

De er vidst også på nettet.

Hilsen Stine

"Birgitte Krogh" <birgitte.krogh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:R1RC8.72$ni.1509@news.get2net.dk...
> Hej Maj Brit!
>
> Husk også, at en killing skal være mindst 12 uger, inden den kommer
> hjemmefra - så den har lært, hvad den skal af sin mor.
> Jeg tror det er individuelt (for katten altså) hvorvidt det er synd, den
går
> alene. Mange katte har glæde af en legekammerat (så er der også en at lege
> med om natten...), men nogle har det bedre som eneherskere.
> Vi har selv to katte i en to-værelses. Vi startede med en, men da han var
> omkring et halvt år gammel, lod han til at kede sig gevaldigt, så vi
> fik en til, så han havde en at lege med (og slås med, og
> putte med).
> Held og lykke med katteprojektet!
>
> Hilsen Birgitte
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 11:08

Hej Maj Britt

Jeg mener ikke det vil være et problem at have en kat i en lejlighed, men
jeg tror faktisk det
vil være bedre at have to. Vi begyndte med at have en hankat og har siden
fået en hunkat
fordi vi syntes det var lidt synd han skulle være alene hjemme. Jeg tror
nu ikke han led
under det, men det hjalp på vores samvittighed. Begge katte har vi fået
fra gårde og det har
vi haft lidt blandede erfaringer med. Hankatten, som vi fik først, havde
noget forkølelse eller
sådan noget i den retning - dyrlægerne har ikke med sikkerhed kunnet
fastslå hvad han
fejler, men det er efterhånden sjældent at der kommer milde tilbagefald
med lidt væsken fra øje og
næse. Hunkatten har derimod aldrig fejlet noget, og hun har kun været ved
dyrlægen for at
blive vaccineret.

I øvrigt vil jeg også som en tidligere skribent skriver, anbefale at du
undersøger hvorvidt du må
have kat(te) der hvor du bor og prøv desuden at lave et budget med
kattemad,
dyrlægeregning og alt det der .... Ikke fordi det er specielt dyrt, men
det kan blive hurtigt
blive dyrere end man regner med og jeg ved hvor hurtigt en SU få ben at gå

Med venlig hilsen og god fornøjelse
Kim

majbrit1976 wrote:

> Jeg bor i en toværelses lejlighed og vil rigtig gerne have en kat. Ved
> I, hvilke sider på nettet, der er gode, hvis man gerne vil købe en
> killing? Er det ok blot at have en kat, når jeg nu er studerende og er
> kun væk ca. 15 timer om ugen...
> Venlig hilsen,
> Maj Brit
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-05-02 11:51

Hej Kim

>Hankatten, som vi fik først, havde
> noget forkølelse eller
> sådan noget i den retning - dyrlægerne har ikke med sikkerhed kunnet
> fastslå hvad han
> fejler, men det er efterhånden sjældent at der kommer milde tilbagefald
> med lidt væsken fra øje og
> næse

Er han blevet testet for Chlamydia?

Mvh.
Katrine