/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Netværkskabel
Fra : Nubbi
Vist : 721 gange
20 point
Dato : 13-03-04 13:10

Jeg skal trække et netkabel på ca. 25 m igennem væg og lign. mit problem er at kablet altid "knækker" så der ikke kommer nogen forbindelse. Er der noget specielt kabel som bedre til dette end andet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-04 13:15

Du skal jo nok bruge det stive UTP installationskabel. Rykker du det i stykker, for der er ingen kabler der holder til ret stort træk.

Kommentar
Fra : Nubbi

Dato : 13-03-04 13:20

Jeg syntes ikke at jeg har rykket særlig hårdt, men der er jo nogle hjørner det skal følge

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-03-04 13:30

Du skal have en til at hjælpe dig så der både skubbes og trækkes.
Hvis du bruger patchkabler skal du vide, at disse er gode fordi de er samlet solidt ved stikkene, men de er meget mere sårbare end de kabler elektrikerne bruger når de trækker kabler til netværk.
Hvis du ikke selv har krympetang mv. kunne du måske få en elektrikker til at lave et solidt kabel til dig og du kan beskytte stikket med et lille stykke pap (for ikke at ødelægge den lille tap) der så fastholdes med isolerbånd eller gaffatape.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 19-03-04 11:29

Foreslår følgende:

1. Brug kabeltype: CAT5e (til 100mbit og evt. 1000mbit)...
2. Lad VÆRE at buk kabel 90 grader!!! foreslår max. 45 grader!!! (VIGTIGT!!!)

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 11:43

Jeg tror at Cooper mener bløde buer for selvfølgelig kan man trække et kabel i en vinkel på 90 gr., men der må ikke være skarpe knæk.
(Det står sikkert ikke i nogen lærebøger, men er erfaring)
Bjarne