/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hjælp til ny computer..
Fra : RaB
Vist : 285 gange
100 point
Dato : 12-03-04 16:52

har købt en Asus P4C800-E Deluxe, Canterwood, FSB800 bundkort og en Pentium4 Prescott 2800MHz, 1MB, 800FSB, har fået det samlet men når den starter op søger den efter SATA378 TX2plus(tm) bios version 1.00.0.3 efter nogle sek skriver den bios not install, hvad skal alt det betyde...?? for kan godt komme ind i bios. er det normalt den skal ligge på 49,5 til 51.5 grad varm...?? føler der er et eller andet gal. under køleren sad der en 4kant er det noget man skal pille af..?? syntes heller ikke den arbejde så hurtig som jeg havde regnet med...

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 12-03-04 17:10

har du instalert bundkortet??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 17:26

Jeg tror du gør klogest i at henvende dig der hvor den er samlet.
Hvis de har lavet en fejl er det bedre de selv retter den inden der bliver rodet alt for meget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-04 17:40

Dit bundkort har 2*2 ideporte til henholdsvis alm. kørsel og til RAID
Hvis du ikke vil køre raid, skal du bare bruge den blå port hvor den blå ende af kabelet stikkes i, her skal harddisken sidde som master, og evnt. en anden enhed som slave.
Porten ved siden af hedder sekundary IDE-port her kan 2 andre enheder sidde i.
Men de 2 andre porte (måske længere væk fra hardiske) skal så ikke bruges, da du ikke vil køre RAID.
Sådan har jrg forstået det, men hvis andre mener noget andet, så kommer de nok på banen.

http://www.edbpriser.dk/default.asp produktguide/harddiske "SATA er stadig ny, men kan godt siges at være den næste generation af harddiske for private brugere."

http://www.abxzone.com/forums/showthread/t-59920.html
http://www.abxzone.com/forums/showthread/t-45135.html
http://www.techsupportforum.com/computer/topic/show/9435
http://www.techsupportforum.com/computer/topic/8159-1.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 18:22

Hej RaB...

Du har installert din hardware korrekt!! så bare rolig...
det eneste du skal gøre er at gå ind i BIOS og gøre følgende:

1. Find det sted hvor du kan aktivere PATA og SATA...
2. Den står sikkert kun til PATA...
3. Den skal stå til PATA + SATA...
4. Når du kan se der står "PATA + SATA" så se længere nede, her kan du nu vælge ny menu!
5. Hvis der nu står "Enable SATA" så vælg "Enable" til den...
6. Gem og afslut...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 18:23

Jeg citerer steffen15: "har du instalert bundkortet??"... *LOOOOOL* R du sindsyg?!? hehe...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 20:06

Cooper>>Hvad sindsygt var der ved det. Jeg er rimeligt sikker på at steffen mente om han selv havde monteret bundkort mm.. Hvad med at blive voksen og give lidt spillerum til nogen, der måske ikke er certificeret, men som er velmenende. Du har jo "dummet" dig ind imellem, men steffens spørgsmål var da relevant nok.
Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : cad

Dato : 12-03-04 23:11

certificeret ???.... i hvad ????? :9

Kommentar
Fra : cad

Dato : 12-03-04 23:16

Hvis du har installeret softwaren, der kom med til bundkortet m.m. , så kan du i første omgang ikke gøre mere...
Hvad mener du med.......:"under køleren sad der en 4kant "...........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 23:17

certificeret=certificat på sin kunnen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-03-04 23:22

cad>>..mon ikke det er kontaktfolie han mener for det er nok ikke CPU.en selv om tanken er nærliggende

Kommentar
Fra : renix

Dato : 12-03-04 23:30

Hej Rab

Med hensyn til varmen i cpu'en så er det ganske normalt at den ligger omkring de 50 C*. Du kan evt. tage køleren af igen, slipe den med EKSTREMT FINT sandpapir og polere efter med rensebenzin. Så skulle alle små ujævnheder i køleprofilen være væk. Herefter køber du noget Coolpaste til at smøre mellem CPUen og køleprofilen. Invister i det lidt dyrere Coolpaste da det altså virker bedre. Det koster ca. 100kr. jeg mener det hedder artic III cool paste. (er ikke sikker) Det vil helt sikkert sænke temperaturen på din CPU et par grader. (Husk at skrabe den gamle coolpaste af køleprofilen. Det er det der sidder under firkanten)

Renix

Kommentar
Fra : cad

Dato : 12-03-04 23:30

til Rab : Tjek og gennemgå dine jumpersettings på bundkortet nøje ........... det kan være en fejl ved jumperen ved bios .....batterielementet leverer ikke standbystrøm til bioschippen... der er en jumper ,der skal stå på "normal"...

Er der en, der har en online-manual-link til bundkortet ?????

Til BjarneD: mener du MS.... det er en dyr autograf fra bill gates....har været turen igennem..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 08:15

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 08:34

Palle: Hvor står det at spørgsmål skal lukkes? Ans har flere gange gjort opmærksom på, at det ikke står nogen steder og jeg kan heller ikke finde det så der er jo ikke andet at gøre end at lade spørgsmålene dø i fred og så opfordre Kaqndu admin til at slette dem som værende uinteressante efter passende tid. Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 16:30

Du har fuldstændig ret, det står ingen steder, men er "efter min mening", en uskreven regel.
Jeg har også opfordret Kandu, men det hjælper ikke, og de sletter stadig ikke gamle spørgsmål.
Det eneste vi har hørt er at der kommer en "ny Kandu" opsætning, men det er vist snart et år siden.
Men jeg skriver sådan, for at få spørgeren ud af busken, i håb om han tror at regelen findes. Ha ha.
Men det var bedst hvis Kandu, sendte en påmindelse, når der ikke havde været indlæg i et spørgsmål i 2 mdr., og så slettede pågældende spørgsmål, og brugerens profil efter ialt 3 mdr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-04 18:33

Helt enig, men helt godt bliver det nok aldrig. Hvis der er givet brugbare svar eller gode forsøg burde dette da markeres ved at lukke for somme tider bruger man meget tid på at hjælpe den enkelte, og ham her har jeg set på banen mange gange selv om det er ved at være lang tid siden. Jeg tror at noget af det kan skyldes at nogen skifter mail adresse jævnligt og aldrig tjekker egen historik.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 09:45

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen