/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4g.. Kan sku ikke indstille det l~
Fra : JuHiSt
Vist : 851 gange
50 point
Dato : 12-03-04 14:18

Jeg har en yamaha 4g. og ka sku ikke indstille den. Jeg håber i kan hjælpe mig, ved at give mig nogen råd, og links til noget jeg skal købe, hvis der er noget....

MvH
JuHiSt

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 12-03-04 14:19

Det skal lige siges at det er gnisten der skal indstilles...

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 14:19

hvad er det du ikke kan indstille på den?

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 14:22

http://hjem.get2net.dk/olecyk/fs_1.PDF

Værs'go...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 12-03-04 14:57

Jeg kan ikke læse den fil du sendte til mig... Cooper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-03-04 16:16

Tændingen skal ske 1,8 mm før top, men det kommer helt af sig selv, hvis platinafstanden er 0,35 mm.
Man bør bruge de dyre platiner og kondensator fra WWW:thansen.dk
Før platinerne tages i brug, skal deres kontaktflader aftørres med benzin eller lign. opløsningsmiddel, for at afvaske en beskyttelsesfilm.
Indstilling: Drej svinghjulet til platinerne står med største afstand. Løsen skruen, så meget at deres grundplade lige netop kan bevæges ved at vride en stor skruetrækker i hakket på platingrundpladen og hakket i den faste krumtapdel.
Med et søgerblad som er på 0.35 mm: http://www.thansen.dk/product.asp?c=223642151&n=317992332&pn=318009506
Prøves at indstille denne afstand, og spænd grundskruen. Da spændingen kan rykke platinafstanden, efterkontrolleres afstanden, og det gøres ved at åbne platiner med en lille genstand (skruetrækker), ligge søgerblad/blade på 0,35 ind, og lade platiner klemme om dem. Nu skal du kun kunne mærke en meget lille modstand, når du rykker søgerbladet ud og ind. Hvis for løs eller stram, så om igen for at få det så præsist som muligt.
VH Palle Hansen
PS. For at kunne læse PDF-filer, skal du installere det gratis program: Adobe reader, som du kan finde på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-04 16:17

Det er fordi du ikke har Adobe Reader

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 13-03-04 01:00

Mange tak for det Palle.. Jeg vil lige prøve det du siger.. skriver igen mandag...

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 16-03-04 22:00

Palle.... Jeg har gjort som du har sagt.. men nu er der slet ikke gnist på... Hvad kunne være en mulighed på problemet? Og hvordan kan jeg teste om det er det er der er problemet...?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 22:59

Hvis der har været gnist, skal den også være der igen.
Når du drejer svinghjulet, skal du finde det sted hvor den åbner helt for platinerne, det er kun et sted, og udfor et af de største huller gennem svinghjulet. Der skal den min og maximum være 1/3 mm åben, og der må ikke være skidt på platinerne.
En anden ting, er at oppe i stellet sidder tændspolen (Hvor tændrørskabelet kommer fra). Tændspolen har 2 møtrikker, som du kan se udvendig på stellet, de skal have god kontakt med stel, ikke gennem maling, og det er faktisk bedst uden spændeskive, da de så skærer sig bedre gennem malingen når de spændes godt.
Du kan også skrue tændrørshætten af, ved at holde igen på ledningen, så ligger du tændrørskabelet 1/2-1 cm fra topstykke, for at se gnisten. Husk at dreje tændingslåsnøglen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 18-03-04 00:04

Ja jeg har tjækket alt dette du har sagt... Men da jeg roede lidt med det, og satte nogen forskellige ledninger sammen (bare for at se om det virkede...) Kan det så være at f.eks kondensateren er røget? Eller noget andet

MvH
Mads larsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-03-04 00:39

Ja men kondensatoren ryger ikke sådan lige pludseligt, heller ikke fordi du har sat det forkert sammen.
Kondensatorhuset skal være skruet godt fast til underlaget, da det er minusforbindelsen.
Ledningen til kondensatoren skal sidde sammen med platinernes ledninge, så "skoene" sidder oven i hinanden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 20-03-04 12:08

Ja okay.. har du en mail Palle? Så kunne jeg skrive igennem der?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-03-04 12:28

Jeg tjekker ikke den mail hver dag, så det er jo lige så smart, at skrive her.
Men ellers: Palle@findmail.dk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 09-06-04 03:41

Som tidliger mekaniker, ku jeg ikke drømme om at sætte nye platiner i, uden også at
skifte kondensatoren, man kan se på platinerne hvis de er blå så duer kondensatoeren ikke, men der skal så lidt skidt, fedt til så vil den ikke tænde, nu lig yamaha kan du ikke flytte på tændingen
der er kun platinafstanden og flytte tændingstidpunktet på, så derfor er det så vigtig at
platinafstanden er rigtig, jeg kender ikke hvad den skal være, prøv om du kan låne en bog
på bibioloteget, og fin den rigtige afstand, eller få fat i de oplysninger ved den lokale knallert
reperatør.
Vh cc

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-04 20:19

cclaus63, hvorfor tror du ikke på mine: "Tændingen skal ske 1,8 mm før top, men det kommer helt af sig selv, hvis platinafstanden er 0,35 mm." Det fremgår ellers af min Yamaha FS1 værkstedsmanual.
Og hvad angår kondensator, så skriver jeg: Man bør bruge de dyre platiner og kondensator fra WWW:thansen.dk
http://www.geocities.com/motorcity/9805/fejlfind.html

NB: Har ikke hørt fra JuHiSt i 3 mdr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 10-06-04 01:51

Hej palle Hansen det er ikke noget med at jeg ikke tror hvad du siger, men mange gange når
man gør det med et søgerblad, så kommer der en meget lille smule skidt ind under platinerne
så er der et poblem, jeg har skiftet rigtig mange platiner på biler, kørt en tur og alt var i orden
stillet bilen uden for,og kunden kom for at hente bilen, den kunne ikke starte, surt sjov,
den var prøvekørt, uden poblemmer, men så lidt skal der til. fedt eller det de har fået på
da de var helt nye, men med platiner skal man huske at putte lidt fedt på den fiberring
der går ind på svinghjulet, ellers slides det og tændings tidspunktet bliver rygget.
VH CC

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 25-08-04 08:14

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : JuHiSt

Dato : 30-08-04 12:54

Tak for svaret pallebhansen. Undskykd jeg ikke har fået svaret på det..!