/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Må naboen bygge.........
Fra : lavendel
Vist : 1559 gange
100 point
Dato : 12-03-04 12:25

Hejsa..

Håber der er nogle som ved lidt om dette eller ved hvor man kan finde svar..

Vi bor i en landzone, nabohuset er lige blevet solgt de har så købt et stykke jord ekstra med ( lidt af landmandens kornmark ), mit spørgsmål er så om de uden videre kan få lov til at rive det gamle hus ned og bygge nyt på "marken", Grunden til jeg spørger er at det vil ødelægge vores dejlige udsigt ud over marken fra vores terasse som jo er det halve af vores liv om sommeren..

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 12-03-04 12:34

Det kan han helt sikkert ikke uden videre, der skal en række tilladelser til først, tit også nabohøringer. Det er sikkert et indviklet regelsæt. Men Teknisk forcaltning i din kommune kan give dig klar besked, de ved også om han har søgt om de nødvendige tilladelser!
mvh. Valde

Kommentar
Fra : esim

Dato : 12-03-04 12:34

Hej Lavendel

Der er nogle helt faste regler for al byggeri. Enhver der ønsker at opføre en bygning skal ansøge teknisk forvaltning i kommunen om tilladelse til byggeriet. Såfremt der ikke er noget lovmedholdeligt til hinder for opførelsen af bebyggelsen, vil de uden videre få tilladelsen fra teknisk udvalg. Såfrem bebyggelsen er for tæt på skel eller udenfor lokalplanforslaget, vil der blive foretaget en nabohøring eller der vil evt. blive udarbejdet en ny lokalplan. I sidstnævnte tilfælde kan man komme med begrundet indsigelse imod bebyggelsen. Disse indsigelser vil efterfølgende blive behandlet af kommunen.

mvh
Esim

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-03-04 12:35

Nej de kan ikke uden videre bygge på et stykke bar mark som de har købt. de kan bruge det til deres heste, rosenhave, gulerodsbed eller ...? Det er en længere proces at få dette igennem lokalplanen, med bl.a. jer som her mulighed for at gøre indsigelser i denne.

Vi har prøvet noget af det samme da vi købte sommerhusgrund.
Så indtil videre kan I tage det afslappet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 13:14

Nej det kan man ikke. Købte selv en bid ved bundemanden for år tilbage. Blev indskærpet fra teknisk forvaltning at man ikke uden videre kan bygge på tidl. landbrugsjord. De skal henvende sig på teknisk forvaltning, der vil sørge for at få spurgt amtet, eventuelle nabohøringer mv. Om i kan forhindre pga udsigten eller manglen på samme vides ikke, men ryger det i høring bliver i da i det mindste spurgt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 13:19

Spørg nu i teknisk forvaltning! Det kan godt være Esim blander noget sammen, der er andre regler, for det der hedder landsone, her er ingen lokalplan! Er de i gang med at bygge? Så kan du jo ikke bruge Palle Jensens råd, om at tage det roligt, det bliver ikke let at få det fjernet, selv om det bliver opført imod reglerne!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-03-04 13:20

jeg kunne forestille mig de havde undersøgt om jorden de har købt er registret som landbrugsjord men hvis det er deres mening de vil bygge på den har de sikkert forhørt sig hos tek.forvaltning om det var muligt og få en byggetilladelse inden de købte jorden og umiddelbart tror jeg ikke det er det helt store problem at få sådan en tilladelse hvis der er god afstand til naboerne (man må faktisk bygge 2.5 m fra skel i 5m højde hvis der ikke er en lokalplan der siger noget andet) jeg har lige bygget et nyt hus i kalundborg og det tog HELE udsigten over kalundborgfjord fra naboen og det var der ikke nogen der kunne gøre noget ved da lokalplanen var overholdt jeg vil skyde på naboens hus faldt 200-300000 i værdi og det er jo brandærgerligt med sådan er det bare så hvis naboen begynder og bygge og det tar jeres udsigt så kan man kun ærge sig gul og grøn men jeg tror ikke man får noget ud af det for jeg er sikker på de har fået en bygge tilladelse ellers turde jeg ikke selv begynde at bygge noget som helst

mvh smut

Kommentar
Fra : esim

Dato : 12-03-04 13:27

Hej Valde
Helt sammenblandet er det nu ikke. Når du får tilskødet noget jord laves der en approbertion hvorved det gamle og nye grundstykke sammenlægges. Det er korrekt, at landbrugsjord ikke er omfattet af en lokalplan, men ligger den gamle bebyggelse i landzone? Hvis dette er tilfældet, vil al jorden ligge i landzone og en eventuel opførsel af en nybebyggelse vil evt. kunne klares administrativt. Men jeg kan kun tilslutte mig Valde og råde dig til at forhøre dig i teknisk forvaltning. Der kan jo også ligge nogle tinglysninger på grundene der forhindre en bebyggelse.

mvh
Esim

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 13:58

Ja - Esim det viser kun hvor let det er for os, der kun kender reglerne overfladisk, at blade tingene sammen, Jeg har en gang købt jord til, efter købet var der tale om to selvstændige ejendomme, så vidt jeg ved betyder det fine ord du bruger ikke sammenlægning! Jeg synes de svar der er kommet her viser at mit første indlæg med rådet spørg i teknisk forvaltnig, er det eneste rigtige.
Selv om smut fik lov til at øddelægge naboens udsigt ,så går det ikke sådan altid, og selv om smut mener at du bare kan gå ud fra at han har sikret sig de nødvendige tilladelser, så synes jeg ikke du skal gøre det. Det koster ingenting at spørge!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 12-03-04 14:45

Hej
Der er vist nogle begreber som skal klares. Der er 3 zonetyper: Byzone, Landzone og Sommerhusområde. I byzone er der normalt en lokalplan, hvor alle regler er anført. Det mener jeg også der er for sommerhusområder. Derfor er eksemplet med sommerhuset ikke egnet til at belyse hvad man må i landzone.
I Landzone er der 2 typer: A. Afgrænset landsbyområde dvs. en landsby hvor man har tegnet en streg rundt om arealerne, så man tydeligt kan se for hver enkelt matrikel om den er inden for eller udenfor, eventuelt at en del er indenfor afgrænsningen. Der findes så en lokalplan for det som er inden for afgrænsningen. B. Åbent land. Her var det tidligere amtet som bestemte men fra 2002 har kommunen overtaget det som hedder zonelovskompetencen dvs. retten til at bestemme, dog inden for visse lovbestemmelser.
Mht. bebyggelse vil man normalt forlange at ny bebyggelse skal ligge inden for afgrænsningen men der er en bestemmelse om at man kan tillægge op til 5000 kvm "udenfor" til enhver ejendom men med den begrænsning at der ikke må bygges bolig på det.
Der er mange kommuner som har skrevet en lille folder om hvordan de vil administrere reglerne, netop for at undgå polemik og så folk ved hvordan det er inden de køber ejendom. Nu ved jeg ikke hvor du bor men prøv om ikke din kommune har sådan nogle regler. I f.eks. Hvalsø kommune på Sjælland kan du få en beskrivelse, du kan jo blot sige at du ser på en ejendom i kommunen og derfor gerne vil vide hvad du må.
Det mest almindelige hvis man nedriver en ejendom eller den brænder, er at ny ejendom skal ligge samme sted eller max 20 m derfra. Man er meget restriktiv med at tillade ny bebyggelse i det åbne land, også hvis det er landbrugsbygninger, fordi man ønsker bebyggelsen samlet.
Jeg råder dig til at tale med kommunen men du kan også tale med en landinspektør, bedst hvis du får fat i ham der har lavet frastykningen. Du kan eventuelt spørge ejendomsmægleren hvis du ikke ved hvem der har lavet udstykningen.
Hvis kommunen får en ansøgning om udstykning eller byggeri i det åbne land skal der laves en høring. Selv hvis kommunen giver tilladelse kan man klage nemlig til Naturklagenævnet der er en slags domstol og hvis de siger nej bortfalder kommunens tilladelse. Så jeg tror du skal tage det roligt, han vil nok bare have får eller en hest eller dyrke grøntsager.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-03-04 15:41

Det er så let så let, ring til teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 15:50

Ja så let er det stig det har jeg nu skrevet flere gange! Penelope kommer med en masse kyndig vejledning, det kan bare ikke bruges da det som hun selv skriver er forskelligt fra kommune til kommune og den med landinspektøren er da god nok vel, men han gør ikke noget gratis, så spørg på kommunens tekniske forvaltning!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 12-03-04 16:39

Jeg har ringet til Teknisk forvaltning idag de siger at jeg skal holde øje med lokalavisen, for hvis de skal bygge skal de have en "zonetilladelse", dette vil stå i avisen..
Dette får man vist nemt.. så vores indsigelse betyder nok desværre ikke noget.......
Der har været en oppe på marken og tage jordbundsprøver, så det kunne jo godt tyde på noget byggeri.
Har desværre ikke mødt de nye naboer endnu, for så vil jeg da spørge dem..

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-03-04 16:53

Her på Bornholm er det almindeligt at man går over og hilser på sine nye naboer, får en hyggesludder, de er som regel meget nysgerrige efter at få en masse at vide om området og de andre omkringboende.
Vis nu lidt venlighed, det kommer man langt med

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 16:55

Ja - jorbunds prøver er nu mange ting, landmænd taget prøver af jorden med mellemrum, for at kende jordens gødnings eller kalkbehov, det er særlig nødvendig med nyerhvervet jord, den ved man ikke noget om, hvordan den har været gødet, eller passet på andre måder i årene forud. Vi kan da håbe, at det er det de tog prøver for!

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 12-03-04 17:03

Det var dog lidt lidt af en påstand......

Vi er skam meget venlige mennesker, men der har ikke været nogle naboer at se endnu...
Og selv om vi ER venlige vil de jo nok ikke lave om på deres beslutninger om hvor huset skal ligge....
Vi syntes såment bare det er surt hvis vores dejlige udsigt igennem mange år forsvinder..

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 12-03-04 17:05

Ja den mulighed er der jo også.. så lad os håbe de skal dyrke noget er der flot at se på.........

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-03-04 17:16

Det var ikke en påstand, jeg kender jer jo ikke, det var bare et råd. Hvis du siger du er venlig så er du venlig.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 17:17

Lavendel ingen tvivler da på, at i er venlige og omgængelige mennesker! Når nu i går ind og hilser- så bare for at holde samtalen i gang( det kan måske være svært) så nævner i ,nå i har købt ny jord, har i nogen bestemt planer med det? Skulle det vise sig at de vil dyrke økologiske gullerødder, så fik sjælen ro, ikke.

Godkendelse af svar
Fra : lavendel

Dato : 12-03-04 17:21

Tak for svaret valde..

så stopper vi da her....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-04 17:36

ok. selv tak

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-03-04 19:34

Under forudsætning af, at kommunen har meddelt en landzonetilladelse:
Inden det er for sent, synes jeg at du skal bede kommunen om en skriftlig forklaring på, hvorfor de ikke har ggennemført en partshøring (du er part, for du er nabo), og hvor du evt. kan klage over kommunens landzonetilladelse. Hvis de svarer at du ikke kan klage, skal du bede om en forklaring, som du kan forstå.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 14-03-04 21:53

hej jeannie

Det vil jeg da prøve at undersøge