/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
En god lammeret.
Fra : qfha
Vist : 993 gange
200 point
Dato : 12-03-04 10:27

Jeg skal lave en middag med lammekølle i aften. Jeg kunne godt bruge nye og spændende forslag til hvordan det kan gøres.
Andre forslag med lam er også velkomne. I særdeleshed med lammebov.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-03-04 10:37

Når det gælder lammekød så er Alletiders Kogebog klart det bedste valg.

Her er der tæt på 1.000 opskrifter med lammekød, og de er delt op i de forskellige stykker så det er nemt at finde opskrifter på den udskæring man står med

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-2.php?id=1

Mvh
Per

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 10:56
Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 210 point
Dato : 12-03-04 11:00
Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-03-04 11:17

Med hensy til lam, vil jeg gerne komme med følgende (gode) forslag:

lam/får skåret i stykker, ca 10*10*2 cm, lægges lagvis med hvidkål, hele peberkorn og lidt hvedemel. Gryden fyldes med vand, og det hele simres gennom. Du kan fint nå 2 glass rødvin, eller gemme det hele til dagen efter. Dette serveres med kogte kartofler, og smager rigtig godt.

Velbekomme.

PS Hsuk saltet

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-03-04 11:26

her er den ultimative lammeret:KLEFTIKO

Man skal huske at lægge folie på inden stegningen , for at forsegle gryden,
dette er grunden til at retten er utrolig mør og velsmagende.

2kg lammeskank( osso buco) eller kølle i 2 tommers tykkelse eller lammebov skåret i store stykker.
500 gram pillede løg
3/4 kg kartofler
1½ dl olivenolie
1 1 / 2 dl hvidvin
5-? fed hvidløg ( skåret i skiver )
Friskhakket oregano eller 2 tsk tørret
Rosmarin frisk ,2-3 kviste
Saften af 1 citroner
8-10 laurbærblade
2 tsk . salt
1/4 tsk. peber

Forvarm ovnen til ca 185 grader i ca 15 minutter .
Læg lammekødet og alle de andre ingredienser i eet stort ildfast fad eller en keramisk eller jern gryde med låg
Citronsaften sprinkles over lammekødet. Læg staniol over gryden eller fadet, inden låget bliver lagt på.

Skru derefter varmen ned på ca 140-150 grader og bag retten i ca 4-5 timer .
Serveres straks og rygende varmt, med et godt brød og en god salat.
Prøv at smuldre fetaost hen over din portion ,det er bare godt.

mvh mcloud
www.lechef.dk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-04 14:10

Hej Mccloud

Det lyder lækkert, men den oprindelige opslrift er lidt anderledes.

Man starter med at stjæle et lam på marken, brække (udtage indmad) og flå det, gå et sykke væk med lammet, fylde det med de urter man nu kan finde, pakke det ind i aromatiske blade og smide det ned i et hul i jorden. Så tænder man et stort bål ovenpå, åbner nogle flasker, sidder der og hygger sig meget længe, byder ejeren på et glas når han kommer og spørger om man har set nogen der har hugget et lam, beklager folks ondskab og sidder den halve nat og holder ilden i gang. Når ejeren for længst har opgivet og er gået hjem i seng, graver man lammet op og hygger sig med det.

Jeg har prøvet det til en børnefødselsdag med kyllinger (var nød til at købe dem, der er ingen der holder høns i naboæaget), det tog 3-4 timer, så man skal have god tid. Jeg tror nu jeg prøver din opskrift næste gang

Klephti-stegning (tyvestegning), samme ord som kleptoman

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-04 14:12

Jeg glemte at sige, man skal selvfølgelig fylde op med jord igen, ellers kan ejeren lugte det, og kødet bliver brændt

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 12-03-04 14:31

Tak for svaret Sunowich.

Tak for de gode ideer. Og smæk til vagnr. ))

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 15:36

Takker og bukker

Mvh Sune