/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bare af ren nysgerrighed...
Fra : annvibeke
Vist : 362 gange
200 point
Dato : 12-03-04 08:45

Hvad er grunden til at man ikke kan "døbe" sin nye (ekstra)harddisk: B?

Min søn "transplanterede" en ekstra harddisk for mig og spurgte: Hvad skal den hedde?
Mit bud var et (for mig) logisk "B" - noget nær det eneste den IKKE kan kaldes...

Jeg ønsker ikke en lang teknisk forklaring - ej heller links til andre umulige forklaringer!
Kun ønsker jeg at fremme min forståelse og værdsætter en så enkel og "for-Dansk-et" forklaring
- som selv min mor kan forstå
Kan det la' sig gøre?

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 08:50

Det er for ikke at blive forvekslet med tallet 8 Bare en ide for jeg aner det faktisk ikke men det er mit bud
Hav en god dag
mvh Sune

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 210 point
Dato : 12-03-04 09:01

Hej Ann-Vibeke

Drevbogstavet B er reserveret til, hvis du sætter et ekstra diskettedrev i din komputer. Så kommer det automatisk til at hedde B. Det er jo ikke så aktuelt i dag, men sådan er det stadigvæk.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 09:09

Det er fra den tid hvor man brugte både store og små disketter - hvis du kan huske de der store pap-nogle. Der hed drevene altid A & B og hardisken var altid C. Ved CD-rommens fremkomst fik denne normalt altid navnet D eller E. Men iøvrigt mener jeg godt du kan trylle harddisk navnet på ekstra disken til B.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 09:17

nada,B er reserveret i alle bios til diskette,som Franksp siger

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 09:22

Jeg har nu heller ikke forsøgt, så jeg bøjer mig i støvet..........

Sidder lige og tænker på de der gamle Commodorer med to papskive drev (A & B) og 0 harddisk + grøn monocrom skærm! Hold da op der er sket meget siden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 09:23

eller ZIP drev nyere bios

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-04 09:25

åhhh, så kan det være zip'en jeg åbenbart kan huske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 09:27

muligvis,et forstørret diskette drev

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 12-03-04 09:35

Drevet B er til store disketter, noget man brugte en del af i "gamle" dage men er ikke så udbredt længere, de lignede faktisk lidt dem man kunne bruge til en Commador64 Jeg mener faktisk at man også kan bruge B til Zip drev, men er ikke 100% sikker. Du kan gå ind i bios og se hvad B's disketter helt præcist hedder.
Men det er ligsom du kan heller ikke kalde din hdd for A da det ogsså er et specifikt drev bogstav. Altså til normale 1.44 disketter.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 12-03-04 09:59

Både drev A og B kan konfigureres til små 3½" og store 5 1/4" og senere også til Zip drev.

Jeg havde eks.v. en PC på et tidspunkt hvor mit A drev var til 5 1/4" store disketter og satte så senere et drev mere i til små 3 ½" disskette.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 10:00

Dok dok det viste jeg jo egentligt godt ved nærmere eftertanke har jo set at det var muligt at sætte flere diskettedrev på samme linie ØV
Mvh sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-03-04 10:14

Det er som >Franksp rigtigt anfører, et levn fra computerens barndom hvor man reserverede B som ekstra floppydisk, een til styresystem, og een til arbejdsdrev.

Mvh
ellebye

(Velkommen tilbage Frank.)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-03-04 10:17

B bliver altså også brugt i dag,som backup i forretningsverden,med et ZIP drev

Godkendelse af svar
Fra : annvibeke

Dato : 12-03-04 10:20

Tak for svar (uden teknisk indhold) Franksp.

>>3775 - jo jeg husker de store disketter
Nu kommer det sig ikke helt så nøje, hvad min harddisk kaldes - bare den opfører sig efter hensigten.
Når jeg ville kalde den "B" var det for en ordens skyld - en "på-hinanden-følgende-bogstav-orden"!

>>Zerg911 - er det mon mig du vil ha' ind i bios?
Det ville aldrig gå godt - og jeg ville ikke ane, hvad jeg sku' lave derinde

Takker alle for deltagelsen og ønsker samme en god weekend!

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-03-04 10:46

Tak Ellebye