/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
At udtale ordet "Cirkus"
Fra : Bragesvej
Vist : 7098 gange
10 point
Dato : 12-03-04 07:55

Det drejer sig om et væddemål,

Hedder der "En Cirkus" eller "Et Cirkus"

Gerne et stedt så det kan bevises

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-03-04 08:06

I følge Politikens retskrivningsordbog heter det cirkus, og er både fælles- og intetkøn, og du kan derfor bruge både en og et cirkus, cirkussen eller cirkusset. Det danske språg er svært!

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 12-03-04 08:08

Hej bragesvej.

jeg ville sige et cirkus... Men ifølge "politikens store nye nudansk ordbog" 1.udg 3.oplag.:

Cirkus
subst. -en (el.cirkussen) el. -et (cirkusset),
plur. -er (el. cirkusser el. cirkus), -erne (el. cirkusserne el. -ene el cirkussene)

altså kan det hedde begge dele...
dog står som sidste eksempel: "Sikken et cirkus!"

håber dette afklarer situationen

Lyhne1

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 08:18

Ok, Har brug for et sted så jeg kan printe det ud, som bevis nogen hjælp?

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-03-04 08:27
Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 12-03-04 08:30

Hej Bragesvej
Prøv dansk retskrivningsordbog(der har jeg fundet det)rigtigt at det kan være både og.Der kan du også udskrive bevis.
www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?
mvh eskild(håber at du vinder)

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 12-03-04 08:31

tag din ven med på biblioteket, eller i en boghandel... så er han også sikker på du ikke har ændret teksten...

lyhne1

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 12-03-04 08:32

Hej bragesvej - det kan godt være at der leksikalt står som de andre har skrevet, men på f.eks. på Google når der søges på et cirkus, da dukker der en masse "et cirkus" op - søges der på en cirkus dukker kun "cirkus" op, det beviser ikke om den ene eller den anden har ret, men det giver et fingerpej
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 08:47
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-03-04 08:48

Retskrivningordbogen er "loven". Google er ikke!
Gå ind på Dansk sprognævns webside
http://www.dsn.dk

I venstre side finder du Retskrivningsordbogen, 3. udgave.
Klik der og skriv så Cirkus på siden, der kommer frem.
Voila, beviset

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-03-04 08:50

PS. jeg har arbejdet som korrekturlæser i mange år.
Tro mig: Retskrivningsordbogen er "loven"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 08:54

Og hvad er så beviset som google ikke kan bevise du FriEda

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 09:40

Frieda: der står da ikke "en cirkus" som jeg skal bruge, men et eller cirkuset, eller er jeg blind?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 09:45

Jeg mener det hedder "En Cirkus" og det mangler jeg bevis for, kan ikke finde bevis for det på de link jeg er blevet givet...Blind?

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 12-03-04 09:54

stavelserne /endelserne står bag ordet,på de links du har fået.Det gør det i alle ordbøger.Lærte du ikke det i skolen.
Vis din ven det så er han nok overbevist(for i har jo begge ret)
mvh eskild

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 12-03-04 10:00

Uanset hvad retskrivningsordbøger siger, så lyder "en cirkus" meget forkert i mine ører! Kender heller ikke nogen, der bruger "en" foran cirkus.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 10:04

Altså hvis du bare spurgte og man ikke havde links eller ordbøger ville jeg sige at
en jyde ville sige en cirkus og
en sjællænder ville sige et cirkus

Hav en god dag
Mvh sune

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-03-04 10:12

Der står
cirkus sb., -sen el. -set, -ser el. cirkus, bf. pl. cirkusse(r)ne.

Det betyder, som Eskild så rigtigt skriver:
cirkus (sb= navneord), -sen el. -set ( at ordet BÅDE kan hedde cirkussen OG cirkusset)

Nej, jeg ville heller ikke sige cirkussen (selvom jeg er jyde , MEN jeg ville f.eks. heller ikke sige et fond:
fond sb., -en el. -et, -e el. -er (kapital; legat, stiftelse), i sms. fonds-, fx fondsbestyrelse

som er et andet eksempel på ord, der både er "et" og "en" -ord.

Det betyder IKKE, at det ikke retskrivningsmæssigt er korrekt.

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 12-03-04 10:13

Sunowich:

Der kom det korrekte svar jo

Alt er jo helt omvendt i Jylland........eller er det her på Sjælland?? Det må vi tage op i en ny tråd

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 10 point
Dato : 12-03-04 10:14

Summa summarum:
Hvis den ene af jer sagde "en cirkus", den anden "et cirkus", har ingen af jer (eller begge) vundet væddemålet.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-03-04 11:13

Jeg vil bestemt sige et cirkus, som jeg synes dette har udviklet sig til....

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 12:13

2 udtalelser:

1. http://www.destination-mekong.dk/lasse9.asp
2. http://www.sjefen.com/ct/historieny.htm

Mvh. Cooper ..............

Hvad har i væddet?!?

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 12-03-04 13:38

jeg har lælæst denne debat, ih... sikke en/et cirkus man må nok indrømme at dansklærerne ikke har gjort tingene godt nok.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-03-04 20:08

Tak for svaret frieda. Jeg holdte på det hed En han et, vi vædet en pakke smøjer..Host host
men vi hade begge ret/uret, så det blev ikke til gratis smøjer denne gang.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-03-04 20:29

Selvtak, host, host; ryger desværre også, host, host