/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fyrretræssofabord slebet ned og hvad så ~
Fra : barrett
Vist : 6748 gange
200 point
Dato : 11-03-04 21:52

Jeg har et lille sofabord i fyrretræ, der var blevet rigtig grimt.
Jeg har nu fået nogen til at høvle og slibe det fri for gammel lak.
Jeg er ikke så god til at lakere, så jeg tænkte om jeg kunne gøre noget andet som vil være solidt nok,
jeg ved godt at fyrretræ er en blød træsort, men vil jeg kunne ludbehandle, bejdse eller noget andet,
der vil kunne modstå pletter og lettere stød mod bordpladen ?

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-04 22:22

Du kan male, bejdse, lakere eller give det olie evt. med lidt hvid pigment i. Hvis du giver det olie, skal det have flere gange, så det bliver mættet.
http://www.bygogbolig.dk/messmannvisspm.php?id=777

mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 22:24

Lad være med at lakere. Lakken lukker træet, men forhindrer ikke hak og skrammer som kun vanskeligt repareres efter lakering.
Hvis du gerne vil have det lyst kan du købe lidt fyrretræslud fra Trip Trap og du kan så afslutte behandlingen med sæbebehandling. Hvid probat er rigtigt godt til lyst fyrretræ.

Hvis du bare vil beskytte træet kunne du behandle med bivoks.
Når træet ikk ebliver forseglet med lak kan man let få små skrammer til at forsvinde igen bare ved sæbevask og i alvorligere tilfælde med damp.
Mvh.
bjarne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-03-04 22:25

Selvom du ikke er så god til at lakere, vil jeg alligevel anbefale at du bruger HEMPELS BÅDLAK 10 . Den er stærk, flot og "smører" næsten sig selv på. Du skal ikke lade dig vildlede af at det er en lak til maritimt brug og at den er billigere end andre lakker...for den er bare KANON til andet end både og andet maritimt udstyr.

God fornøjelse

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-04 22:28

Hos farvehandleren får du en dåse møbelvoks, som fåes til forskellige træsorter, det er som en klar skosværte, og er det allernemmeste at have med at gøre, da det bare påføres med klud eller børste, og når det har stået lidt, polerer du det overskyende af.
Ulempen ved voks er at vandringe kan ses, men det er let at fjerne dem igen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 210 point
Dato : 11-03-04 22:45

Skibslak er sagen og vil du have det rigtigt blankt sliber du mellem lakeringerne med en meget fin sådan 120-160 (jo flere lag jo dybere og mere slidstærkt hårdt)inden det sidste lag bruges bagsiden af et brugt sandpapir til at polerer efter med så har du et resultat som efterhånden er sjældent og som stammer fra et gammelt næsten glemt håndværk
Mvh Sune

Kommentar
Fra : smut

Dato : 11-03-04 23:54

jeg vil anbefale dig en behandling med kautisksoda og så sæbespåner det er billigt og effektivt

opløs 125g kautisksoda i 1l vand og pensl det på husk og tør efter (husk sikkerhedsbriller og gummihandsker)
derefter skal det have masser af sæbespåner (du kan se hvordan på posen med sæbespåner)hvis der skulle komme et hak efter bordet er taget i brug kan du komme en dråbe vand i "hullet" så udvider træet sig igen og du kan næsten ikke se det,det kan du ikke gøre hvis bordet er lakeret så vil hakket være der til du sliber det igen

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 12-03-04 08:07

hvad med at bruge brun sæbe?

Kommentar
Fra : stj

Dato : 12-03-04 08:13

Du kan også ligge en glasplade, der er skåret i mål, oven på bordet.
stj

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 12-03-04 11:07

Da jeg arbejdede som farvehandler afpøvede jeg en del forskellige produkter hjemme.Selv foretrækker jeg lak- fordi det er vedligeholdesfrit i lang tid og beskyttelsen mod pletter er god! Jeg har brugt Gori Panellak som kan tones så det fremstår som bejdset, kan fås i alle mulige farver! Der er flere glansgrader, jeg foretrækker mat, fordi ved blank kan man hurtigt se ridser og hakker. Det er også rimelig nemt at få et pænt resultat. Jeg har også brugt Trip Trap interiør bejdse på et møbel. Det indeholder bivoks, og det er så det man skal bruge til at vedligeholde. Jeg synes dog ikke at hverken den ene eller anden behandling giver god beskyttelse mod hakker, men skal man ind og "lappe" opståede ridser, er det min erfaring at det kan gøres pænest med lakken. Jeg har et sofabord som jeg gav bejdset lak og derefter et lag stærk gulvlak-det får hakker alligevel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-04 15:53

Hvad blev det så til? har du fået givet det en overflade og hvad valgte du ?
Mvh Sune

Kommentar
Fra : eln

Dato : 31-03-04 12:08

jeg har selv et fyrretræsbord der er slebet ned. det eneste jeg bruger er sæbespåner og ikke andet,de første par gange en tyk blanding der tørrer helt op og derefter normal blanding,hvis træet rejser sig ,så bare en tur med helt fint sandpapir

mvh.eln

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:18

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 31-05-04 10:36

Jeg beklager meget at spørgsmålet har stået her så længe, men der skete desværre det at jeg fik konstateret kræft, så jeg har ikke haft så meget overskud i lang tid.
I mellemtiden er der så sket det at gode venner simpelthen har slebet og lakeret på alm.vis for at hjælpe.
Så jeg vil vælge at acceptere Sunowich's indlæg, da det jo er det svar der kommer nærmest det der er hændt med bordet.
mvh
Barrett

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 31-05-04 10:39

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-05-04 10:49

God bedring og så takker og bukker jeg da osse lige
Mvh Sune