/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bremsesvigt på skoda
Fra : jk6
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 11-03-04 17:33

Jeg er ejeren af en skoda rapid fra 1986. jeg har den sidste uges tid lagt mærke til at jeg har skulle bruge mere kraft til at trykke på bremsepedalen, men har ikke tænkt videre over det. I dag da jeg holdt for rødt prøvede jeg dog at trykke af al kraft på pedalen med det resultat at den pludselig gik helt i bund damt at advarselslampen begyndte at lyse. Jeg kan se at der er svundet noget bremsevæske fra beholderen men kan ikke se at det drypper under bilen... Hvad kan dette skyldes?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 17:37

Det er din hovedcylinder der er gået ellers ku det være utætte rør eller hjulcylindre/kalibre

Kommentar
Fra : geu

Dato : 11-03-04 17:39

Er der så ingen bremser på nu?
Kan bilen trille frit?
Kan du pumpe på pedalen så den bliver hård?

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 11-03-04 17:41

jo den kan bremse, men ikke kraftigt. Den kan sagtens trille frit og pedalen bliver ikke hård.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 17:45

Det er fordi bremsevædsken kan sive forbi gummistemplet mellem kamrene når den ikke er synligt utæt Mvh sune

Kommentar
Fra : geu

Dato : 11-03-04 17:53

Ja jeg vil også sige det er din hovedcylinder der er i stykker. Men kontroler nu dit bremsesystem helt.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-04 18:05

Du kan evt også se det hvis du skruer låget af din bremsevædskebeholder og får en til at bremse vil du kunne se lidt hvivler i vædsken fordi utætheden er lige ve beholderen og at der er svundet lidt i beholderen skyldes somregel at når ens bremser bliver slidte kan der komme mere vædske ud i hjulcylindre/kalibre da stemplerne skal længre ud for at trykke belægningerne mod skiver/ tromler
Mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-04 19:11

Hvis det er en af hjulcylindrerne der er utæt, kan du se, der er blevet vådt, på indersiden af det pågældende hjul!
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-03-04 21:56

Det kan altså også være at bremsevæskens kogepunkt er blevet lige lovlig lav.

Så opstår der luftlommer i bremsevæsken på grund af at vandindholdet begynder at koge - så er væske så at sige sammentrykkelig, og så bliver bremserne bløde / delvist uvirksomme.

Normalt bør man højst køre 2 år med den samme bremsevæske da kogepunktet over perioden aftager fra ca. 250°C til måske kun 160°C...og så er der ikke så meget margin tilbage.

Så check lige kogepunktet på væsken før du splitter kareten ad. Men en utæthed skal selvfølgelig heller ikke afvises.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 23:02

Det kan da hurtigt afgøres der fortælles at pedalen går i bund hvis det skulle være vædskens kogepungt der er problemet skulle pedalen virke som en bold at træde på pga luften og der skulle som der bliver sagt ikke komme vædske ud nogle steder så derfor min konklution
Mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 12-03-04 19:52

Tak for svaret Sunowich.