/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
licens
Fra : ting27
Vist : 10250 gange
100 point
Dato : 11-03-04 16:10

Som mange af jer ved har DR netop sendt licens breve ud. Så nok ca. 6-7% af jer der læser dette har modtaget et brev.
Jeg er en af dem, men jeg ville lige høre, om nogen kender til bøden hvis man bliver opdaget som 'sortseer'. Det er ikke fordi jeg ikke vil betale, da jeg allerede har bestilt et girokort, trods det underskud jeg i forvejen har.
Jeg ville lige hører om jeg har gjort noget dumt, for hvis bøden er lav kan det jo hurtigt betale sig.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 16:15

Reglen siger, at du skal tilmelde dig senest 14 dage efter du har anskaffet dig et licenspligtigt apparat.

Hvis du eksempelvis har haft TV i et år uden at betale licens, og det bliver opdaget, så vil du få en opkrævning på et års licens og en bøde på det samme beløb.

En af de værre jeg er stødt ind i den gang jeg kørte som licensinspektør var en kvinde der havde haft YV i 16 år uden at betale licens, hendes regning lød så på 16 års licens (MEN med "nutidig" takst) dengang var licensen vist 960 kr. om året.

Og dertil kom så bøden på det samme beløb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-04 16:18
Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 11-03-04 16:18

Jeg kender et par stykker som er blevet opdaget af "Licenslars"! De fik en regning på det næste halvårsbeløb- de ca. 1100 + for 4 eller 6 mdr bagud! Ka ik helt huske det præcise beløb! I princippet kan DR licens ikke vide hvor længe du har haft dit fjernsyn. Den ene bekendte blev "afsløret" fordi hun udfyldte en ekstraforsikring ved købet af et nyt tv...

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 11-03-04 16:20

Hm.. mine bekendte må have haft besøg af en flink licens-mand!! Der var ingen af dem der har fået regninger på flere tusinde...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-04 16:21

50 % af snyderne er under 30 år
http://www.e-pressen.dk/shownews.php?id=26426

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 16:21

Regninger på flere tusinde opstår KUN i det tilfælde man erkender at have haft TV i en årrække

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 11-03-04 16:22

Det forklarer jo sagen..

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 11-03-04 16:27

hmm. Så skulle jeg nok ikke have bestilt et girokort alligevel.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 11-03-04 16:28

Desuden skal sådan nogen også vise en gyldig dommerkendelse før de kommer ind hos mig. :)

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 11-03-04 16:30

Se på det på den her måde! Du behøver ikke være "bange" for at åbne hoveddøren når det ringer på mandag aften i den bedste sendetid, når de er ude med "pejlevognen". Læg det ind i dit budget, så mærker du ikke regningen på samme måde næste gang, og du hører intet fra DR..

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 11-03-04 16:33

jeg betaler selvfølgelig

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 16:33

ting27

Licensinspektøren kan ikke kræve adgang.

MEN når alt er sagt omkring dette, så er det jo altså ulovligt at modtage signalet uden at betale.

Og hvis en licensinspektør udefra (udefra defineres som offentlig ejendom, dvs fra vej eller opgang) kan se eller høre at du har TV (eller radio) for den sags skyld i boligen, så kan han/hun uden din indflydelse registrere dig som bruger.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-03-04 16:42

Køb et TV kort til computeren, det kan der ikke opkræves licens for!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 16:45

tedd -->

Det er så en fejltagelse, det du betaler licens for er ikke TV apparatet men tuner enheden. Altså evnen til at hente signalet, og et tv kort har en indbygget tuner enhed, og er derfor licenspligtigt

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-04 16:49

Officielt hedder det i Kulturministeriets bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens: "Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg." Det betyder, at der skal betales licens for et hvilket som helst apparat, der står hos dig og hvorpå du kan høre eller se radio-/tv-udsendelser, uanset om du ejer, lejer, låner apparatet eller har det opstillet på prøve, og uanset: - Hvordan antenneforholdene er - Hvor meget eller hvor lidt du hører og ser - Hvad du hører og ser af programmer - også hvis det udelukkende er udenlandske.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 11-03-04 16:54

Det kan godt være jeg er fatsvag...
Men jeg trode kun det var politiet der havde bemyndigelse til og udstede bøder!!!

>>Better_Performance. Det vil sige en sortser der nægter og haft TV i mere en 14 dage. Får en opkrævning til licens frem over og det er det?? Eller bestemmer den inspektør der er ude ved ham hvorlang tid han har haft TV

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-03-04 16:56

Prøv at læse det her Better_Performance og andre. Specielt brevet fra Kulturministeren der står næsten nederst.
http://cph.ing.dk/konf/root/digifoto/html/0744.all.html

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-03-04 16:59

Men principielt er et TV kort selvfølgelig licensberettig! Der er vi enige i

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 11-03-04 17:02

Ved steam kan der ikke opkræves licens.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-04 17:02

Hvis du tilmelder dig frivilligt begynder de ikke at grave i dine tidligere forhold.
Noget for noget som det så smukt hedder.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 17:25

Den primære interesse for licenskontoret er at få dig tilmeldt, derfor vil de ikke prøve at få dig til at erkende en længere periode

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 12-03-04 11:04

Tak for svaret Better_Performance.