/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
sted, sogn eller sogn, sted??
Fra : jheanette
Vist : 506 gange
50 point
Dato : 29-04-02 15:47

Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvad der er mest praktisk at gøre med hensyn lig anførsel af steder og sogne i min slægtsdatabase. Problemet opstår af, hvor de der søger i databasen forventer at kunne finde oplysningerne. Hvad gør I andre: anfører I sted og derpå sogn eller først sogn og derpå sted?
Eksempel vis:
H.H. er født i en lille flække ved navn Pedholt i Malling sogn.
Hvad finder du logisk: at man i databasen slår H.H. op under:
Pedholt, Malling
Eller
Malling, Pedholt

Venligst
Jeanette

Kommentar
Fra : charly

Dato : 29-04-02 16:04

Dear Jeanette!
Jeg vil skrive sted i Sogn stift og eventuel amt,men husk at det i kirkebøger fra fødesognet,man henter oplysningerne.
hilsen charly

Kommentar
Fra : hpp

Dato : 29-04-02 16:56

Jeg regner med, at din slægtsdatabase skal bruges som grundlag for udskrift af en slægtsbog. Derfor synes jeg, at det er vigtigt at stedangivelserne er umiddelbart forståelige, også for ikke-slægtsforskere, dvs. uden at man kender sogn-herred-amt hierarkiet.

Derfor bør rækkefølgen være:
sted, sogn, amt.

Kun hvis sognenavnet forekommer flere gange i det samme amt (som fx. Ørum sogn gør i Viborg amt):
sted, sogn, herred, amt.

Jeg har selv en ane fra Hvidsten i Gassum sogn, og der er altså ikke ret mange der kender Gassum (undskyld, Gassum!), men mange ved sådan cirka hvor Hvidsten ligger! Derfor:
Hvidsten, Gassum sogn, Randers amt.

venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-04-02 16:28

> Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvad der er mest praktisk at
> gøre med hensyn lig anførsel af steder og sogne i min slægtsdatabase.
> Problemet opstår af, hvor de der søger i databasen forventer at kunne
> finde oplysningerne. Hvad gør I andre: anfører I sted og derpå sogn
> eller først sogn og derpå sted?
> Eksempel vis:
> H.H. er født i en lille flække ved navn Pedholt i Malling sogn.
> Hvad finder du logisk: at man i databasen slår H.H. op under:
> Pedholt, Malling
> Eller
> Malling, Pedholt
>
Jeg ville helt afgjort skrive: sted, evt. by, sogn, herred, amt - i nogle
slægtsforskningsprogrammer er sted feltet delt op i flere selvstændige
felter, så du slipper for ovennævnte bekymringer.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 29-04-02 21:18

On Mon, 29 Apr 2002 13:47:06 GMT, "waksman" <waksman.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvad der er mest praktisk at
>gøre med hensyn lig anførsel af steder og sogne i min slægtsdatabase.
>Problemet opstår af, hvor de der søger i databasen forventer at kunne
>finde oplysningerne. Hvad gør I andre: anfører I sted og derpå sogn
>eller først sogn og derpå sted?
>Eksempel vis:
>H.H. er født i en lille flække ved navn Pedholt i Malling sogn.
>Hvad finder du logisk: at man i databasen slår H.H. op under:
>Pedholt, Malling
>Eller
>Malling, Pedholt

Hvis vi taler om stedsangivelse for f.eks. en fødsel eller død, ville
jeg skrive:

Malling sogn, Aarhus amt

På et tidspunkt skal det nemlig bruges til at danne et stedregister,
og så er det ikke spor smart, at de 25 begivenheder, som jeg har fra
et sogn bliver splittet op på 7 forskellige steder i stedregisteret.

Taler vi derimod om noget i en note, en kilde eller en afskrift fra en
kirkebog eller folketælling, så skriver jeg bogstavret, som der står i
kilden.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org
http://www.helhedsskolen.dk
http://www.salldata.dk

Kommentar
Fra : charly

Dato : 30-04-02 09:48

Jeg har nu læst diverse kommentare til om det skal være sted først eller hvad,men der er en ting der ikke bliver nævnt og det er at det er slægtforskning og der er amtene en biting,og det er jo de glbetegnelser der er gældene når man ser i kirkebøgerne,jeg er ikke som der står i mit kørekort født i Purhus kommune,men i Spentrup sogn,det er også Århus amt nu og ikke Randers amt,jeg holder stadig på at man skal bruge sted,sogn,stift og derefter eventuelt herred og amt.der blev jo ændret gevaldigt på amt og kommuner i 70erne.
hiulsen charly

Kommentar
Fra : jheanette

Dato : 30-04-02 13:23

Tak for jeres svar. Efter at have læst svarerne er jeg selv kommet til den konklusion, at når mine kære familiemedlemmer skal kunne gennemskue databasen på internettet, så vil de oftere kende sognenavnene end de små flækker. HH's fødsek fra mit tidligere eksempel bliver derfor skrevet som følger: Mallling, Pedholt - dvs. sogn, sted. Desværre kræver det en masse ekstra arbejde med redigering i databasen, men det skulle jeg så have tænkt på, før den voksede sig stor!

Venligst
Jeanette

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 04-05-02 14:20

jeg har haft problemer med sted navnet på rigs arkivet der skulle jeg bruge sogn
herred amt ,sted var der ikke brug for det stod kun under folks navne.
problemet er at alle de bitte små steder bliver samlet i et sogn i feks.kirkebogen.
jeg skulle feks.finde snejstrup det stod under snedstrup og vorupør i starten af 1800 tallet står under hundborg så jeg ville skrive sogn herred amt og i parentes sted.
h vestergaard

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-06-02 22:56

Hej Jeanette
Kan du ikke anerkende en af de første kommentarer på Kandu, som et svar ?
Eller bliver dit spørgsmål "i al evighed" stående som ikke besvaret, og det er vel egentlig besvaret?
Hilsen Jeannie Kristensen

Godkendelse af svar
Fra : jheanette

Dato : 06-06-02 09:46

Tak for svaret Lars Jørgen Helbo.