/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Den kristelige fagforening er den ok ell~
Fra : Bragesvej
Vist : 2768 gange
20 point
Dato : 11-03-04 10:32

Jeg har anmodet Hk om at overflytte mig til de kristlige, (Det gør de under protest) siger om det ikke var bedre at melde mig ind i Sid..Nej Tak

Men kender nogen til mit valg af den nye fagforening? Godt/Skidt....

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 11-03-04 10:39

Godt så...Her er min mening. (Og jeg er IKKE pamper!)

DE "Små" foreninger er nogle gevaldige snyltere. De hænger ustandselig efter "de store" fagforeninger. Såsom SID og HK. Hvem er det der forhandler på dine vejne på arbejdspladsen? Er det SID, HK, KF eller andre???

Det er dem man skal være medlem af...Min ærlige mening er, at dem der ikke vil eks. være medlem af HK, og som arbejder under HK's område, de skulle starte fra Scratch, og selv forhandle deres ferie, barsel, løn etc. Og derfor ikke får de vilkår som HK'ere eks. får. Det kunne være at de så får fordele ud af det. Fred være med det, men chancen får at de får mindre fordele er noget større...Og ja, jeg er medlem af HK, og har ALTID været det. Og vil altid være det, også selvom jeg faktisk betaler ca. 3 arbejdsdage til HK om måneden.

VH
Moltov

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-03-04 11:04

Du kan jo risikere, at din arbejdsplads laver en overenskomst med SID eller HK som stiller dine kolleger bedre end dig... Du vil nemlig ikke være omfattet af samme overenskomst.

Men hvad er din begrundelse for at skifte?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 11:12

Jeg har ikke noget imod bevægelser der bygger på et kristent fundament, tværtimod, men jeg ville aldrig melde mig ind i en fagforening der tror at alt kan ordnes med fredelige aftale og hvor arbejdsgiveren er repræsenteret af samme organisation.
I de senere år er mange flygtet fra den traditionelle arbejderbevægelse, måske fordi de ikke har følt sig som arbejdere eller bare fordi det hele gik jo så godt og så kunne man jo bruge de penge på noget andet.
hvis lønmodtagerne ikke støtter fagbevægelsen, som jeg ikke mener at de kristelige hører til så vil det komme til at betyde endnu større forskelle i samfundet hvor det alene er udbud og efterspørgsel der bestemmer lønnens størrelse. Der findes mange kloge arbejdsgivere, der ved at en god aflønning sikrer en loyal og stabil arbejdskraft, men der er alt for mange af dem der ikke kan tjene nok, og vil benytte enhver lejlighed til at presse lønningerne og endnu værre forringe arbejdsvilkårene.
Støt dig selv ved at støtte fagbevægelsen.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-03-04 11:18

Jeg er helt enig med Moltov, jeg er i KAD, men der sker så meget på arbejdspladserne, besparelse af personale, nogle steder er de tvunget til at uddanne sig til servicemedarbejdere o.s.v., her er det at KAD er god at have i ryggen, også selvom de forlover sig med SID.
Så selvom man syntes det er mange penge man skal af med, så skal man huske på der er hjælp at hente med det samme.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 11-03-04 11:19

Vil lige sige at du ikke kan bruge dette forum som din fagforening, havde set dit brugerid tidligere:
http://www.kandu.dk/dk/spg/34921
Hvor du ville have svar på det din fagforening med garanti hjælper dig til, så skynd dig at undskrive:
http://www.adir.dk/extern/blanket/aktuelle/AR53/ar53.htm
og send den til kristelig - og med lidt held kan du snart få besvaret dine spørgsmål

PS - husk nu at lukke spørgsmålene når du har fået dit svar!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 11:25

Jeg er bange for at Hedefelt ikke kan lide de hidtidige indlæg, og at han derfor gerne ser tråden lukket. Jeg tror at SID kan hjælpe endnu bedre for de lider ikke af berøringsangst i forbindelse med løsning af konflikter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 11:27

...og nej jeg har ikke nogen tilknytning til fagbevægelsen eller politiske partier, har kun sund fornuft.
Bjarne

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-03-04 11:44

BjarneD "hvor arbejdsgiveren er repræsenteret af samme organisation"
Dem må jeg have uddybet...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 11:47

Kristelig fagforening og Kristlig arbejdsgiverforening er under samme hat. De er godt nok begyndt at lave kontorer så det virker adskilt, men konceptet kan de ændre, men ikke intentionerne.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 11-03-04 11:54

Jojo kan godt lide disse indlæg - MEN spørgeren har tidligere postet et spørgsmål som kan besvares i hans lokale SID afdeling - hvilket jeg rådede ham til - nu meddeler han så at han ikke er i fagforening!

Det tidligere stillede spørgsmål er besvaret - men ikke lukket!

Og indrømmet - jeg er SID'er!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-04 11:54

Bygger kristelig fagforening på et kristeligt fundament??
Hvorfor er der altid ballade på de arbejspladser hvor der er medlemmer fra den kristelige fagforening??
Hvorfor lader de de store fagforeninger tage slæbet med at forhandle overenskomst??
Hvorfor kan de ikke hjælpe deres medlemmer med deres rettigheder, F.Eks, at få deres feriepenge??
Hvorfor er arbejdsgiverne medlemmer af den samme forening??
Kan man så være sikker på at de varetager arbejdtagerens interesse?
Bragesvej: Du spørger er dit valg godt/skidt, Behøver jeg at sige hvad jeg tror??
mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : sambo

Modtaget 20 point
Dato : 11-03-04 12:00

Jeg vil lige komme med følgende bemærkning til denne sag.

Efter at have været medlem af metal i næsten 19 år skiftede jeg til den kristelige, min begrundelse var efterlønsordningen. Under min overflytning glemte min bank at betale det sidste bidrag for december md. til metal, hvilket afstedkom at metal kontaktede mig, ca. ½ år senere og krævede disse penge.

jeg mente at de var lige lovlig sent ude, men de truede med at kontakte den kristelige fagforening og nulstile mit medlemskab, hvis ikke jeg betalte.

Jeg var i mellemtiden blevet godt træt af dette pamperi og meddelte at jeg ønskede at udmelde mig af den kristelige fagforening også.

De svarede at dette var Ok, men jeg mistede de indbetalte penge, hvilket jeg også havde regnet med.
Men til min store overraskelse modtog jeg alle pengene med posten og en besked om at jeg altid var velkommen som medlem igen, jeg har aldrig før fået en så god behandling noget andet sted som i den kristelige fagforening.

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 11-03-04 12:04

Hej Sambo

Det er muligvis korrekt, men hvor er de til alle OK?? Hvem tror du har forhandlet din løn? Og ferie? Og barselsvilkårene?

Moltov

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 12:04

..og den slugte du råt sambo?
Metal har lige så meget ret som alle andre til at inddrive sine tilgodehavender og ifølge aftaler så kan man ikke melde sig ind i en anden fagforening før man har afviklet sin gæld til en tidligere og jeg syntes da at din historie fortæller at de Kristelige bruger ufine metoder for at lokke medlemmer til. En køn historie.

Hedefelt helt OK.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 11-03-04 12:05

Kristelig forening og upolitisk??

prøv at kigge på vedtægterne
http://www.krifa.dk/usr/krifa/Rekrifa.nsf/ecd8b0a99d31817fc1256cfd005f1693/e77360faf4c47f0dc1256ce800465dff/$FILE/Vedtaegter%20Kristelig%20Fagforening.pdf

§2, stk, 2
KF bygger på det kristne livs- og menneskesyn. Guds ord i Bibelen er grundlaget for dette syn.

Det er nu altid sjovt med lige disse diskussioner!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-03-04 12:09

Hedefelt du mener vel ikke at KF ønsker at lønmodtagerne skal vende den anden kind til?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-04 12:26

hedefelt: Du lyder som om du er bibelkyndig, hvd er det nu bibelen siger om arbejderen og hans løn??
Sambo: var det nu ikke dig der var for sent ude??
Når du får dine penge tilbage fra de "kristelige" så er du da smidt ud!
Er det det du kalder en god behandling??
mvh. Valde

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 11-03-04 14:00

Jeg er valgt (ansat) i SiD, så de kan nok regne min holdning ud, så den vil jeg spare dig for. Jeg vil blot fortælle dig at jeg oplever flere og flere sager fra medlemmer som er flyttet til SiD fordi de ikke har kunnet få den rigtige hjælp hos "De Kristlige". Dine løn og arbejdsforhold er beskyttet af overenskomster og det er de parter der har indgået overenskomsterne der kan behandle dem, så hvorda skulle "De Kristlige" hjælpe ddig hvis du får et problem. Hvis du ikke ønsker en faglig sikkerhed og de rettigheder der følger med og kun vil være i akasse, så bør du vælge den A-kasse der bedst kan hjælpe dig i arbejde igen, og her er det heller ikke "De Kristlige"

hilsen Morten

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 11-03-04 14:03

Hej Morten

Jeg går så udfra, at du er næsten enige med min holdning?

Moltov

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 11-03-04 14:19

Moltov -> jo da, men jeg kan se du bruge ordet "pamper", jeg tror jeg ved hvad du mener (en ansat). Jeg er nu ikke pamper. For mig er en pamper en der først tænker på sig selv, og så sig slev derefter sine nærmeste (venner), og så sig selv. Det kunne jo f.eks. være en miljøminister der giver sine venner fordele!

/

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 11-03-04 14:22

Hej Morten

Nej, en Pamper (SOm jeg ser det) er en som kun er i fagforening for at bruge løs af medlemmernes penge. Til middage, udlandsture etc.

Ikke pr. definition en ansat... Har selv arbejdet i HK-Ungdom, og det var sku ikke pamperi, da vi faktisk have sk... travlt, og som jeg siger, fortjente en lille middag om aftenen...Som regel altid er sent om aftenen.

VH
moltov

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 08:01

Hvad fanden så længe jag kan få dagpenge så op i rø... med det andet Valget blev De kristlige!

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 08:03

Tak for svaret sambo.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 12-03-04 10:24

Velbekom Bragesvej.

Jeg vil ikke fortsætte en hed debat om dette emne, men vi lever i et frit land, der skulle også være frit valg af fagforening, men ak nej så godt er det heller ikke.

Hvis fagforeningerne var en god vare solgte den sig selv, men gang på gang truer disse deres egne medlemmer og jeg har set flere eksempler på direkte modarbejde af medlemmers interesser. Og helt galt går det da, hvis der er et problem på en arbejdsplads og to organisationer som SID og KAD ikke er enige om en fornuftig løsning og dermed kaster deres medlemmer ud i arbejdsløshed, fordi SID ikke vil sammenarbejde om en fornuftig løsning af problemerne.

Hvis fagbevægelsen virkeligt mente at tage opgaverne alvorlige og gøre noget for medlemmerne, så skulle de have startet allerede den gang muren faldt i Berlin, men de sover stadigvæk, selv om der er ved at være gået snart 15 år.

Hvorfor skal alle passe ned i kasser og være tvunget til at betale sky høje bidrag til et organ der kun kæmper for at holde sig selv i live?

Hvad med at der blev lavet nogle rimelige varianter af forsikringsordningerne, så medlemmerne selv kunne finde den bedst tilpassede form for medlemsskab.

Hvorfor skal man betale til ting man aldrig nogensinde vil få brug for, jeg nævner blot et par ting: har man ingen hjemmeboende børn, eller slet ingen børn, skal man alligevel betale til dækning af disse.
Partistøtte skal man betale en andel af, selv om man har valgt dette fra.

De fleste arbejdspladser har idag allerede en fornuftig medarbejder politik, ellers kan man ikke fastholde arbejdskraften.

Lønforhandlingerne er enten individuelle eller efter et fast mønster og ja, det har fagbevægelsen været med til at bygget op, men det kan man da ikke blive ved med at leve på.

det var bønderne der skabte velfæren i danmark og i dag, ja........

Udviklingen har nu fulgt med tiden, men det har de ikke og derfor er og bliver fagbevægelsen et stadig uddødende organ.

I Danmark har vi tvang - armen om på ryggen og betal.

Blot min mening og jeg håber da også at I andre derude har jeres
Mvh Sambo

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-03-04 20:11

Godt sagt sambo

Kommentar
Fra : maylady

Dato : 29-06-04 13:07

Jeg har været medlem af Kristelig Fagbevægelse og A-kasse i en del år og er godt tilfreds. Det kan gøre mig meget vred, at folk skal tvinges til at være med i f.eks. SID eller HK mod deres vilje, og at de ikke-frie fagforeninger gang på gang hetzer deres medlemmer og forsøger at forhindre det, hvis de ønsker at skifte til en anden fagforening.

Kristelig Fagbevægelse arbejder for at få gennemført en minimumslovgivning, dvs. at ALLE lønmodtagere skal have visse rettigheder, også selv om de ikke er omfattet af en overenskomst, hvilket ca. 25% af de danske lønmodtagere ikke er. Hvis SID, HK og andre havde lønmodtagernes interesse for øje, ville de vel støtte dette tiltag, så de, der er så uheldige ikke at være omfattet af en overenskomst, også have ret til barselsorlov, opsigelsesvarsel, en vis mindsteløn osv., ikke? Men det er de faktisk imod. Det tyder vist mere på, at de har deres egne interesser for øje - ikke lønmodtagernes!

Hvorfor tror I, det er så meget dyrere at være medlem af de traditionelle fagforeninger? Fordi der bruges mange penge på høje gager til chefer, bestyrelsesmedlemmer osv. Det er anderledes i den Kristelige. Nå ja, og så er der jo partistøtten. I de andre fagforeninger går en del af dit kontingent til støtte til politiske partier - vil du ikke selv gerne bestemme, om du har lyst til at støtte et politisk parti, og hvilket det skal være?

Mvh.
maylady

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-06-04 07:46

Kort og godt, jeg er helt enig

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-06-04 07:46

Kort og godt, jeg er helt enig

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 07-07-04 12:26

så tag jer dog sammen man ska' ikke melde sig ind i (the black listet union) hvad kan de gøre for dig ?? de forhander ikke overenskomster, de ejes af DA, desuden har du ikke samme ret som dine LO organisert kolegaer. oven i det hvis din arbejdssgiver er medlem af DA ja så ser din sag meget dårlig ud hvis du er medlem af (Kristelig Fagbevægelse)

Godt råd blive medlem af fagforetning under LO

Kommentar
Fra : henfre

Dato : 22-07-04 23:31

Pris og kvalitet plejer jo at følges ad, så bliv hellere i den forening der har skaffet dig de goder der er idag. Ingen forventer vel at få en mersedes hvis man betaler for en skoda.

Kommentar
Fra : lillegubbi

Dato : 14-09-04 08:45

Hejsa

Selv om dette spørgsmål er besvaret vil jeg lige sige følgende. Jeg har været medlem af KF. Mens jeg var det blev jeg fyret fra min arbejdsplads. De kunne dog ikke give en ordentlig grund og KF hjalp mig med at kører sagen vidre, vi fik dog lavet et kompromi inden vi kom til retten, så jeg vil gerne sige at kristlig fagforening er lige så god som alle andre.

Jeg har aldrig haft problemer med kristlig og vil sige at man selv skal kunne bestemme hvilken fagforening an er medlem af. Og man skal ikke kun lytte til hvad der står i aviserne og der løber mange rygter rundt ang. Kristlig fagforenig. Undersøg de forskellige fagforeninger, både hvad de kan tilbyde dig og hvad de står for, beslut dig så hvilken du vil være medlem af. Vi skal jo ikke tilbage til at vi bliver bundet til en fagforening til vi går på pension.