/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mandrake installation?
Fra : tbayj
Vist : 391 gange
200 point
Dato : 11-03-04 08:44

Jeg har Xp på min computer. Min harddisk er delt op i 2 partitioner C og D. Xp er på C. Nu vil jeg gerne installere Mandrake for at prøve det af. Jeg er helt ny og har aldrig prøvet Linux. Jeg har lige prøvet Knoppix som var meget spændende.
Jeg har partition magic til at lave partitiner for mig. Men hvor skal jeg lave en partition til Mandrake? Er der nogle som har prøvet og kan give mig en lille vejledning. Deler Mandrake selv den partition op i Swap og det den kører på? Eller skal jeg gøre det først med Partition magic?
Med venligst Thomas

p.s. Jeg har bare lyst til at komme igang istedet for at være bange for at jeg laver lort i det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-03-04 09:19

Hejsa

der findes flere måder at installere på
her er een af dem
http://www.slackware.com/book/index.php?source=x1776.html

Accepteret svar
Fra : mickey777

Modtaget 210 point
Dato : 11-03-04 09:29

Den gang jeg installerede Mandrake sammen med Windows 98, der måtte jeg igennem en række geninstalleringer. Det med at lade Mandrake foretage partitionering for én kan lade sig gøre, men jeg oprettede Linux partitionen på forhånd, fordi jeg havde hørt at det ville gøre installationen nemmere.

Mit råd til dig er derfor først at oprette partitionen med filsystem ext2. Du kan også vælge at oprette en swap partition, men eftersom du kører med XP, så har du vel et ramlager på +256, hvilket er mere end rigeligt, i Linux termer

Under Mandrake installationen vælg "avanceret installation", for så får du flere valgmuligheder og mere styr over hvad der bliver installeret.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 11:11

Tak for jeres svar. Mickey. Er det ligemeget hvor jeg laver min nye partition til Linux?
Er lidt bange for at gå i avanceret da jeg ikke rigtigt kan forstå hvilke partitioner derer hvad. Er bange for at slette mit D partition som er min backup.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 11-03-04 11:58

Når du partitionerer skal du have plads til rådighed på enten C eller D drevet f.eks.

C = 10 Gb (8 Gb i brug)
D = 20 Gb (2 Gb i brug)

Den nye paritition bør herefter "tage" plads fra D eftersom der her er 18 Gb i brug. Den nye partition vil efterfølgende kaldes for E, og dine drev vil eksempelvis komme til at se sådan ud:

C = 10 Gb
D = 10 Gb
E = 10 Gb

Den avanceret installation har intet at gøre med partitionerne. Hvis du har oprettet linux partition fra starten så vil installationen selv finde frem til hvor den skal installeres. I ovenstående tilfælde E drevet.

Den avanceret installation gennemgår flere valgmuligheder mht. opsætning og installation af moduler m.m., Det er en slags special installation, som kendes fra installation af bl.a. Windows operativ system eller Microsoft Produkter.