/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Swimmingpool
Fra : MSondergaard
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 11-03-04 08:33

Hej
Jeg er ved at etablere en swimmingpool Ø6 x 1.20 - den vil jeg gerne have opvarmet via træfyr. Hvilken varmeveksler skal jeg bruge (størrelse) - Gode råd ønskes !!!
Er der nogen der har erfaring med pools

På forhånd Tak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 08:46

Du bør bruge en rustfri veksler og pumpe pga kloren. En almindelig pladeveksler kan du købe hos alle VVS grossister. Sørg for et ordentligt og rigeligt vandflow, sådan at du ikke pumper vandet ind med for høj temperatur.

http://www.solardev.com/FSEC-pool-heating.php lidt inspiration hvis du tænker på sol-varme!!!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-03-04 08:50
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-03-04 08:50
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 09:00

Nu er der jo kun 33m3 i sådan et bassin. Hvis den er indendørs er varmetabet stærkt begrænset. En grads temperaturhævning vil koste ca 38 kWh dvs to timers knaldfyring hvis fyret kan yde så meget. Grossisten kan lave en beregning på veksleren.

Et par gode tal i forbindelse med svømmepøl er:

Anbefalet vandtemperatur = 24°
Anbefalet lufttemp = 26°

Ved 50% RF kan du regne med en fordampning på ca 70 liter/døgn

Vil du affugte eller ventilere dig fra fugtproblemerne?

Kommentar
Fra : MSondergaard

Dato : 11-03-04 09:34

Hej 3773

Du ser ud til lige at have den ekspertise jeg har bru for. Ved du også om en varmeveksler på 25.000 kilokalorier er stor nok.??

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-04 09:50

25000 kcal/h = ca 29 kW så den lyder ikke så dum. Det passer antagelig udmærket med kedlens ydelse (det skal stå på blikskiltet på kedlen hvad den kan yde.

Sørg nu for at få et ordentlig vandflow på sekundær siden af veksleren så det ikke bliver varmt af helvede til, det du pumper ind. Pumpen bør være syrefast.

Hvad med affugtningen - hvordan vil du lave det?

En svømmehalsaffugter type GLA 800, ydelse ca 60 - 80 l/døgn koster enorme 34 425 + moms

Alternativ skal du udlufte 7-800 m3/h. Hvis du ventilerer dig ud af det, bør du lave installationen som VAV (variabel air volumen) på selv luftudskiftningen og en luftvarmedel med CAV (constant air volumen) op foran vinduerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 09:51

En klog man på dette område kan du fange på 76 40 96 82 - Søren.

Godkendelse af svar
Fra : MSondergaard

Dato : 11-03-04 11:21

Tak for svaret 3773.