/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Dollar på nettet?
Fra : Mordex
Vist : 659 gange
44 point
Dato : 10-03-04 22:17

Hej.
Hvor på nettet kan man se om en dollarseddel er ægte?

Mordex.

Kommentar
Fra : Hunting_WOLF

Dato : 10-03-04 22:20
Kommentar
Fra : Hunting_WOLF

Dato : 10-03-04 22:20
Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 54 point
Dato : 10-03-04 22:24

Det er nok svært at se det på nettet.

De synlige forskelle kan være MEGET svære at se, hvis de er udført ordentligt, det er nok nemmere at gå ned i banken og få dem til at fortælle dig det

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 22:28

Er der ikke et billede på nettet af en ægte seddel?
Har dollarsedlerne et lille rødt stempel af en art på bagsiden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 22:31

Bankerne bruger noget ultraviolet lys - hvad man præcis ser der er jeg ikke helt på det rene med, men mon ikke det er koder o.lign. der lyser op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 22:33
Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-03-04 22:36

HVIS det er fordi du sidder med en dollar seddek med et rødt stempel, og HVIS det ikke er på den originale, så er den ikke nødvendigvis falsk, en sedel bliver jo heller ikke falsk fordi du skriver noget på den, jeg tror mere du skal være bekymret hvis der mangler noget.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 22:54

Nu har jeg flere sedler liggende, og de har alle et mindre rødt stempel på bagsiden.
Formene på det lille stempel er næsten ens på sedlerne, men selve stemplerne er fordelt på ca. 2 cm2 i venstre side.
Dvs. at på en sedel er stemplet ca. 1,5cm fra kanten, og på en anden sedel er det ca. 2,5 cm. På et par sedler er stemplet lidt størrer, på et par sedler er der ud over det lille røde, også et blåt stempel (ved siden af det røde) Det blå er vist 2 tegn. På nogle sedler er der også et andet blåt stempel, der står RSA med ring rund om RSA.

Nogen der har set det før?????

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-03-04 22:57

RSA ?? Det eneste jeg kan komme på er Republic of South Africa

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 22:58

Så kan det være at de amerikanske dollars har været i RSA? Og derfra det stempel?
For der står The United States Of Amerika på sedlerne. Så det er amerikanske.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-03-04 23:02

Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men tidligere var den sydafrikanske valuta Krugerrand embargo ramt, og måtte ikke eksporteres, det kan tænkes at man, ligesom det foregår i visse russiske virksomheder har aflønnet udenlandsk personale i USD, og sat et stempel på sedlerne for at vise, at de var lovligt importeret.

Det er rent gætværk

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 23:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 23:09

Det er et stempel der er ved at være slidt af.
De har sikkert været i omløb i RSA og lovliggjort på den måde.
Prøv med lidt vand om det kan vaskes af.
Men banken er nok den sikreste løsning

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 23:11

Jamen tror du ikke de lige spørg engang, hvor jeg har den fra hvis den er falsk?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 23:13

Det kan ikke vaskes.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-03-04 23:13

Det gør de givetvis, og de inddrager den jo nok også, men du er vel kommet til den i god tro??

Og så gør de dig jo nok ikke noget HVIS den er falsk.

Og selvom de så konfiskerer den kan du jo ikke bruge en falsk seddel til noget

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 23:16

Nej, nej. Jeg har skam god samvittighed, men er bare lidt i tvivl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 23:16

Helt sikkert - en tur i banken med EEN seddel - så kan du gemme resten som souvenier hvis de inddrager den.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 23:19

Ok.
Hvis I ikke kan sige mere, må jeg jo i banken.

Jeg lukker lige om lidt

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 11-03-04 00:27

Tak for svaret Better_Performance.
Jeg vidste ikke hvem af jer to skulle have de sølle 44 point, men min kone fik lov til at vælge nr. 1 eller 2, og du Better_Performance var altså nr. 1. Så det er kun held.
Men tak til dig også refi, og til dig den øverste

Mordex.