/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
"Stage line 150" - effekt
Fra : zomp
Vist : 309 gange
100 point
Dato : 10-03-04 09:44

Det kan godt være mit spørgsmål lyder lidt dumt.....men jeg tager chancen alligevel

Jeg har en "Stage line (et eller andet jeg ikke kan huske) 150", hvor der på fronten står 400 Watt, nu er mit spørgsmål så, om det er pr. kanal, eller om det er brokoblet den kan leverer de 400 Watt

MVH Zomp

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-04 09:49

Det må da være koblet Tror jeg Mvh sune

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 09:52

HEHE, tror?
venter lige på et bedre begrundet bud, men tak for det hurtige svar...

MVH Zomp C,´)

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 09:53

PS. der er kun to (2) udgange!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 09:59

Jo men så er der 200 på hver Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 10:00
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 10:01
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 10:02
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:12

Effekten på fronten er den maksimale effekt skidtet kan levere brokoblet, dvs mono - een kanal - i 8 ohm. Det passer rimelig smukt med at Amp'en kan klare f.eks 2 x 150W i stereo i 8 ohm og 2 x 200 W i 4 ohm. Det smarte sælgertrick er så at angive effekten i brokoblet tilstand, hvilket er forstærkerens absolutte max ydelse, dog kun i mono.

Gode og billige forstærkere iøvrigt. Har solgt nogle stykker af dem. De opfører sig nydeligt og pænt, eksakt til klippegrænsen. Behandl den godt og den lyder pænt. Overstyr den bare en anelse og den fortællere dig det. Bedste køb i serien er iøvrigt storebroderen (nummeret større). Brugte 3 af disse i en lidt større installation med elektronisk deling.

Stage Line forhandlere kan du finde på www.monacor.dk. Der kan du ligeledes finde links mv og andet godt.

Skriv endelig igen hvis du vil vide mere!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:13

ja, det er den fra dit øverste link, men er jeg blind? jeg kan ikke finde effekten forklaret? men du er sikker på at det er 200 watt pr. kanal, så tager jeg det for gode ord.....

syntes heller ikke at den kan spille så højt på mine 500 Watts højtalere..... men det er jo klart hvis hver højtaler "kun" får 200 W peak...

MVH Zomp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:13

www.monacor.dk (for mange tommelfingre).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:26

Åh, det er der skoen trykker. Hvilke højttalere taler vi om? Drifteffekt? Op i røven med watt'erne i den sammenhæng.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:30

250 rms 500 peak

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:34

de er af god dansk Eltax kvall..........hmmm (? godt eller dårligt?)

mvh Zomp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:34

Du har antagelig en STA152 http://www.monacor.dk/files/pdf/OnStage2003.pdf side M66 (ca side 68 i pdf'en).

Den er på 2 x 160 i 4ohm / 2 x 125 W 8ohm. Absolut "ned af bakke effekt" 2 x 200W (peak effekt). Altså er de 400W på fronten blær og bavl.

Beklageligvis kan du ikke brokoble netop denne model. Havde du istedet haft 162'eren 2 x 150W 8ohm / 2 x 200W 4 ohm kunne du bare have købt en mere, brokoblet dem begge og vupti 2 x 400 W (500W peak ikke at du har noget at bruge det til).

AFhængig af højttaler type kan du istedet overveje elektronisk deling og en Amp mere der er større end 152'eren. Det vil give dig temmelig meget mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:35

Uha, ikke noget Bilka Eltax, vel?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:40

det er en "Stage Line STA-150" og nej højtalerne er ikke fra Bilka, men en forholdsvis gamle, ved ikke hvor gamle gætter dog på +10 år de virker fint nok, spiller rent, og god bas (bare ikke højt nok, suk) prøver at brokoble den ene højtaler når jeg kommer hjem i aften og ser om det kan vække naboen...!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:51

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:56

Drifteffekten er opgivet i xxW/96dB, eller xx dB ved 1Watts input. Det er den interessante parameter.

Taler vi gode højttalere opgivet til at kunne klare 250W RMS, kan du uden at skamme dig føde dem med op til måske 7- 800 W BARE DU IKKE SPILLER SÅ HØJT FORSTÆRKEREN KLIPPER.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 10:57

Ikke for noget Zomp, det må da være en fejl du accepterede Sunovits'es kommentar!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 11:01

ok, kigger lige når jeg kommer hjem så skal jeg fortælle det.

Tak for hjælpen alle sammen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:02

Brokoble den ene højttaler????????? Hvad har du gang i?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 11:03

(ja, det var det også, men det var jo rigtigt nok det han skrev, det er jo brokoblet, og han var den første)

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:04

Du får ingen lydtryksforbedring du vil kunne høre ved at brokoble forstærkeren og lade den trække een højttaler. Kobler du to på i serie vil det normalt gå ud over basgengivelsen. Sætter du to på i parallel på en brokoblet forstærker, risikerer du at afbrænde forstærkeren.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 11:05

>>Brokoble den ene højttaler????????? Hvad har du gang i?

Kan jeg ikke det? for at fodre den med de 400 Watt? eller brænder jeg noget af?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:05

Det var noget vås.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:08

Citat:

Det må da være koblet Tror jeg Mvh sune Ja hold da op, og døren er nok af træ.

Nej, ved Stage Line er der tale om total max output - læs total peak-effekt. En ubrugelig opgivelse, der kun har til hensigt at narre kunden. Forstærkerne er skam gode nok, men glem det der står på fronten.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 11:09

det var bare for at høre hvad min(e) højtalere kunne hvis de fik 400 W hver, hvis det er en stor forbedring skal jeg jo ud og finde en forstærker der kan levere de 2 * 400 W

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:10

Spørg Sune, så kan han få lov til at levere den viden der skal til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 11:11

Så kigger jeg med fra sidelinien!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 11:16

mit spørgsmål var:

Hvad er udgangseffekten på en "Stage Line STA-150" gerne opgivet pr. kanal

det er stadig et relevant spørgsmål eftersom man ikke kan bruge de 400 Watt der står på fronten til noget.

Håber 3773 vil svare på det, opretter gerne et spørgsmål til dig så du kan få de 200 points

PFT Zomp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:05

Fuck point's ene. Det pisser mig bare af med lal-besvarelser.

Sta 150'eren er en tidligere model, med ydelse lig den jeg nævner ovenfor for STA 152. Den reelle effekt opgivelse vil være 2x125W om det er plus/minus et eller andet har ingen betydning. Som tidligere nævnt burde du have haft STA 160'eren. Pris forskellen var i 2002 kun kr 200,-. For de to hundrede kr fik du så ekstra 30W pr kanal og muligheden for brokobling til ægte 400W i otte ohm. Men lad det ligge - du har IKKE en 160'er.

Og 150'eren kan du ikke bruge i den sammenhæng, idet den ikke kan brokobles.

Hvis du gerne vil bruge den, er det fedeste forslag: Køb en amp mere f.eks. på 2 x 300 rigitge Watt + 2 vejs elektronisk delefilter. Rag filtret ud af højttaleren og rens filterdelen mellem bas/mellemtone ud. Del elektronisk, og hvis du anvender IMG's elektroniske delefilter har du ekstra en subwoofer udgang. Trin to kan så være anskaffelse af en ekstra 2 x 300 Watt'er der kan slæbe en subwoofer. Jeg er dog bange for at dine Eltax'er ikke følger med i det der spil.

Et andet og fornuftigt forslag kan være at bygge dig et par nye højttalere. Kig i Monacor's SPA serie til basserne. Virkningsgrader lavere end 1W/96db er opnåeligt. Så kan selv STA 150'eren pludselig spille højt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:09

Læg mærke til at Suno-VITS og hele koblet straks tiltrækkes de tohundrede points i din anden tråd!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:18

STA 322 nederst til Bas, STA 150 'eren til mellemtone/disk. MCX 210 elektronisk delefilter 15" i bunden 2" extended range horn, eller alternativt 15" i bunden + 6" mellem + bullit.

Næste udvidelse 18" subwoofer

- så spiller du.

Ikke beregnet til klassisk, men prøv rock musik!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:22

Hvor bor du zomp?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 12:39

Jeg er nu tilbage fra frokost, undskyld ventetiden!
Jeg er på SU har ikke penge til noget stort lige nu desværre. Jeg har lånt STA-150'eren af min fætter.
Jeg bor i Sorø på sjælland, i hus

Ja, næste projekt (efter en stor sub i bilen) er noget god bass til hjemmebiffen = 4 * 18'' og en amp. på 10 kW

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:50

Det må være noget af en hjemmebio!?!?!?!?

Hvad med at regne på lidt mere spiselige 2 sub'er, hver med 2 stk 18" i push pull i en båndpass subwoofer? Let at lave, rimelig nemt at beregne, sjovt at blive udsat for? Giv dem 2 x 7 - 800 Watt

Hvis det er low-cost, så overvej et par hjemmelave højttalere som nævnt. Det koster ikke mere end godt en tus pr side + lidt træ og bøvl.

Kig evt i www.dba.dk Hjemmelavet take off fra zomax, eller gamle Jamo Power 500 (selvom det er en 150W peerless bas). Rigtig fede er Cervin Vega DC 12, mere larmene og knap så fast bas får du på DC 15. CV'erne spiller endog temmelig højt med 100W på klemrækken. Samtidig er STA'eren strømstærk nok til at håndtere Cervin Vega'erne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:52

Eltax'erne tror jeg ikke på.

Hvis du vil bygge, kan du give mig thiele small parametrene på enhederne, så skal jeg finregne lidt på sagen.

Qt , VAS, egenresonans mv

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 12:55

Jeg kan også lave et forslag, hvis du har et budget.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 12:56

Hvad står sådan en Vega i brugt?

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 12:58

hjæælp de koster over 3 kilo jo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:04

uuhhh, er bange for de er lidt pebrede. Vær meget obs på at membranerne ikke har fået sollys - så smuldrer de.

Gæt 3500 for et sæt DC15 og 3000 for et sæt DC12.

Men hvem vil sælge sådan nogle. Jeg har et sæt 12'ere som front i min hjemmebio, der fødes med ca 80W pr side fra en marantz. Det spiller rystene højt.

Skal jeg skabe mig helt vildt kan jeg lege med mit PA 18" 15" 6,5" bullit og 2 x 750W HH + eventuelt 4 stk frontladede horn med 15" og 106 db/1W ekstra til bassen. Så klarer du en sportshal.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 13:04

Jeg har ikke penge til det lige nu, men hvis du har et godt forslag til noget bass i bilen ville jeg gerne høre om det.

Jeg regner med at jeg skal have ny headunit for at få mp3 afspiller, og en forstærker til at trække en sub, de indbyggede originale højtalere er gode nok, så jeg regner med at headunit skal trække dem, og så forstærkeren på subben.

Jeg har kigget på et såkaldt "basrør" en sub med indbygget forsstærker.... men er det en god idé?

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 13:06

Lyder ellers lækkert dit anlæg.....er du DJ eller bare rig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:06

Zomax take off = 2500,- for et sæt, og så kan du måske prutte lidt. De er ikk' så ringe endda.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:14

Gammel DJ, musiker mv (og smider intet ud).

De der basrør er noget bøvl.

Den ide du har med dit bilstereo er fin, hvilken amp har du?

Igen, du kan bruge næsten alle slags basser, men de skal optimalt monteres i et ordentlig kabinet, så du har styr over tingene. T Hansen har bunker af billige ting, om de duer ved jeg ikke. Men katastrofen er heller ikke enorm hvis det går galt (jvf priserne).

Godt bilstereo kan hedde 6x9 i dørene tune-up diskant i forruden. 6x9 med en seriespole i hattehylden - alt trukket af headuniten. Ca 2 x 70W eller 1 x 150W til en dunker, stående i bagagerummet med ånderør op i hattehylden. Delefrekvens - gæt ca 80 - 100 hz. Lav kabinettet som en båndpass subwoofer med en enhed, alternativt to i push pull. 10" eller 12".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:17

Igen. lad mig få Thiele Small parametrene og jeg skal regne kassen ud.

Som forstærker - tja alt der kan præstere det nævnte, allerhelst med indbygget low-pass filter, eller skal vi til at fuske noget. Det kan vi også, hvis du har noget på hylden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:22

I gamle dage lejede vi forstærkere så store de ikke kunne D-mærkes (kørte med CEE stik og trak > 10 Amp/stk). Med 2 x 2 hornladede 18"'ere kunne en Sony diskman ikke spille på scenen! Vildt ikk'!

Hørte en gang News. En bundkasse pr side fra electro voice. 120 kg 4 x 18"hornladet ! Der kan jeg hilse at sige man blev syg af at komme nærmere en 2 meter fra de kasser - altså rigtig kvalme og ondt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:29

Husk når du laver bilstereo. Hent strøm ude ved batteriet til headunit og amp. Husk sikringer. Brug min 4kvadrat til headunit, gerne til mere til amp'en - specielt hvis den skal i bagagerummet (pga afstanden).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:31

Tror sgu jeg har en dunke-kasse med 2 x 8" bumper enheder + en modificeret Sherwood 2 x 70W'er til at stå. Kunne det være interessant?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 13:33

Ok, jeg har intet, det jeg skal købe:

-Headunit
-Forstærker
-Bass kasse

Hvad vil du anbefale af effekt til amp. jeg fræser rundt i en Opel Astra 3 dørs, og hvilken størrelse bass? er tændt på selv at bygge (hvis det kan betale sig)

Regner med at headnuit'en skal være på 4*45 eller 4*50 (den jeg har nu er en pioneer på 4*45, men den har ikke mp3 og lowpass udgang)

Mvh Zomp

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 13:34

Ja, helt sikkert, hvis det ikke er alt for dyrt....... og du hjælper med at smide det i! hvor bor du, hvad koster det??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:45

Glem bilstereo watt'ene. Det er det rene svindel. Simpel fysik forhindrer dig i at lave mere end små 20W pr kanal, med den forsyningsspænding en bil kan præstere (13,3V). At de store forstærkere kan, er fordi man putter en switchmode strømforsyning i, hæver spændingen og ensretter den igen. Det kan ikke proppes ind i en head-unit. Derfor putter man otte forstærkere i (kan være i en ic), brokobler dem to og to og får ægte 4 x 12 - 16Watt ud af det. Hvordan man kan annoncere dette til 4 x 45 eller 50 W er en gåde. Svindel er det i hverttilfælde, men derfor kan det jo spille godt nok.

Den headunit du har, har den en alm. linie udgang (lie out)? Vi kan ligeså godt starte med den, hvis den duer.

Det slemme, min bopæl = jylland!?!?!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 13:47

Vigtigt er det, at du får nogle højttalere der lyder godt og har en god virkningsgrad. Jeg har selv været glad for Sony's 6x9 ere. De er ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 14:03

hehe, jylland......!

Der er ikke nogen linjeudgang på min Pioneer, der er bla. derfor den skal ud til højre, har ellers været glad for den i mange år...! jeg finder noget i dba.dk med hvad med effekten?

amp. forstærker i en Opel Astra???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 15:14

Tja køb et headset med de watt'er der nu står på kassen (selvom det er skulder-watt).

Headsettet skal have en linieudgang eller allerhelst en disideret subwoofer udgang.

Dunkeforstærkeren bør min. være på 2 x 60W (rigtige Watt). Skal have et lowpass filter indbygget. Skal helst kunne brokobles. Her plejer fabrikanterne at være ærlige.

2 x 6x9" i fordørene + 2 x 6x9" i hattehylden. En stor stor seriekondensator på de bageste højttalere (uha, skrev vist spole tidligere). Sommetider kan du være heldig at finde Sony'er til billige penge , de plejer at lyde ok og have en tilpas lav drifteffekt. Evt. to tune up diskanter i forruden. Watt skal du ikke kigge på, men lavest mulige antal W/96dBm, eller højeste lydtryk udmålt i antal dB/1W. Små bitte indbygningsdimser får du ingen lyd ud af. Riv sidebeklædningen af en dør først, så du ved om du har hul nok i døren (uha hvor er det træls når vinduet ikke kan rulle ned).

En båndpass subwoofer i bagagerummet, ånderøret ført op gennem hattehylden. Lidt afhængig af højttalerdata burde vi kunne danne enten 2 x 10" eller bedre 2 x 12" i push pull (så bliver kabinettet mindst). Men skaf lige thiele/small parametrene først så vi kan regne kabinettet. Det er ikke noget ved at få en 12" der fordrer 200 liter kabinet for at spille ordentlig - det kan kun blive noget lort.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 15:17

Min bette Pug klarer sig med et par oldgamle Sony 6x9 forrest og et par ukendte 10" i bagruden (ingen dunker) - der er simpelthen ikke plads. Headset = Billig bilka sony - masser af fup-watt. Det spiller faktisk temmelig ok.