/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lejere og simmeringe
Fra : kalle.
Vist : 1139 gange
50 point
Dato : 10-03-04 08:02

Hvordan sætter jeg mine nye lejere og simmeringe i. jeg vil gerne være 100% sikker på hvad jeg gør.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 08:09

Du sætter lejerne på akslen og prøver hvor meget sims der kan være så der stadig er en tolerance på op til 0,5mm i slup så vidt jeg husker
Mvh Sune

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 10-03-04 08:11

oki. jeg troede man skulle sætte lejerne i blokken først??? det var der en der sagde.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-03-04 09:51

Først skal du have de gamle lejer og simmerringe ud.
Du varmer krumtaphalvdelen forsigtig op (lille gasflamme),slå dem forsigtigt ud,brug en træklods.
Monter i omvendt rækkefølge,og gør aldrig nogen af delene i kold tilstand.
Keldd.

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 10-03-04 09:53

oki.. kan man så gøre det indenfor? eller hvor varmt skal det være..???

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 10-03-04 09:55

jeg har prøvet at se om jeg kunne presse lejen i blokken men det kan jeg ikke.. skal det være sådan??

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 10-03-04 14:07

opvarm blokken og bank (forsigtigt ) det nye kugleleje i. brug evt den gamle lejering til at banke det nye på plads, du kan høre på bankelyden når det er på plads.-xt600e

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-03-04 15:43

De lejer og simmerringe er vel til din krumtap.
Det er netop meningen at yderlejehalvdelen skal sidde fast, og lejet skal derfor gå stramt i, det er derfor vigtigt at det kommer fuldstændig "parallel" i, dvs. hvis det kommer lidt ned i en side, skal der "bankes/trykkes i den anden side, for at det ikke skal gå skævt ned, og sprænge krumtapsiden. Der må kun slåes på yderringen af lejet, og det vigtigste er at du har haft lejet i fryseren, lige før du sætter det i, at opvarme krumtaphuset er svært, da aluminium er en god varmeleder, det smelter let ved en flamme der ikke flyttes hele tiden, desuden udvider hullet sig også lidt indad. Så man behøver ikke opvarme krumtaphalvdelene, hvis man bruger frysemetoden.
Det der er vigtig er også at vende lejet rigtigt, hvis det er åben i den ene side. Er det lukket i begge sider, skal numre og navn, vende indad.
Simmerringe vippes bare ud med skruetrækker, og skal vende rigtigt, og der slås med små slag på en top til topnøglesæt eller lign. men der slås kun på yderdelen.
Om du er ude eller inde, er underordnet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-03-04 20:34

Kalle.
Det lyder som om du har fået lejerne ud,prøv som Palle foreslår.Og hvis lejerne er åbne i den ene side, vendes de udaf.
(den åbne side).Bare gå til den,gør dine erfaringer,men du skriver selvfølgelig hvis du er i tvivl .Og lad os høre hvordan det går.Fortæl også hvilken motor det er,jo flere detaljer,jo mere kan du blive hjulpet.
Og Palle.
Har ikke købt T-Rex-110 endnu,men idag har jeg set på en kineser(Geely Warrior)12.995 4 takt 11 heste,og
150 kubik.Den så jo rimelig ud,kikser lidt i finishen her og der,men sagtens til at komme efter.Men kan de mon lave noget der holder?Tja, de har jo lavet muren,og den er ikke væltet endnu,men nu er jeg landet på trappen,skal jeg opad eller nedaf.I ved hvert trin op,så stiger prisen,men til gengæld er den lidt større.På den anden side,skal man jo ikke betale ret
meget mere for at få den helt store,og mere af samme skuffe.
Keldd (Blik Og Rør).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-03-04 21:28

Ja, man kan også sige at den lukkede side af lejerne skal vende indad mod krumtappen/plejlstangen.
Nu er det også en god ide at smøre lidt i lejehuset før montering, og frem for alt få lejerne i bund, uden at slå bunden ud. Hvis lejerne ikke er i bund, vil krumtappen klemmes, og de 2 krumtaphusdele kan ikke gå helt sammen.
Ja nu så jeg i Discovery en mand som gravede i Kina, der havde han fundet mure rundt omkring, der svarede til 2 gange jorden rundt.
Godt nok er "muren" det eneste man kan skelne med det blotte øje fra rummet, men det har også kostet mange hundrede tusinde livet at bygge, man mener endda at en del er brugt som fyld. Nu håber jeg ikke at der er skelletter begravet i den Geely, og ville nok snakke med nogen der kendte mere til det.
http://www.kandu.dk/dk/spg/34942
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-03-04 22:21

Nå Kalle,Hvordan går det,er den samlet?Ellers spørg igen.Du bliver bakket op af stærke kræfter.
Altså Palle,jeg troede kun at skeletterne faldt ud af skabene,hvis de også falder ud af knallerterne nede i Kina,skal jeg i hvertfald ikke køre rundt på sådan een.Men nu køber jeg så den PGO-110,tror jeg nok.De kommer først til landet sidst
på måneden.
Keldd (Blik og Rør)
Diesella 1953 Krankmotor (rulle på dæk)
Diesella 1954 Automatkobling (Kædetræk)
Still going Strong,men der har været en forespørgsel fra nationalmuseet.
PS.Der kører 10 Geelyer rundt over i Jylland,men jeg kan ikke snakke jydsk såh hva´så?

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 10-03-04 22:56

altså skal skriften vende ind mod pejl-stangen??. Altså først sætter jeg lejerne i fryseren.. hvor lang tid? og hvad gør det? skal simmeringe i først ??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-03-04 00:13

Indad,4 timer,debliver mindre når de er kolde, ja,forsæt imorgen.godnat.
keld.

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 11-03-04 14:44

Arh.. altså lejerne skal skriften på dem vende ind mod pejlstangen? eller den anden vej ( mod vario osv? )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-03-04 15:13

Ind mod plejlstangen.
Se nu det forrige svar ,der står det også.Og gå så ud og saml den,så vi kan få lukket det her spørgsmål.

Kommentar
Fra : kalle.

Dato : 11-03-04 19:38

så har jeg lejerne i og mangler ca en halv cm for at blokken er sat sammen

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-04 20:01

Pas nu på Kalle,lejerne skal helt på plads, ikke noget med at bruge vold på det sidste stykke.
Og lad os så høre om den sidste halve cm.
keldd

Godkendelse af svar
Fra : kalle.

Dato : 13-03-04 23:23

Tak for svaret Keldd.