/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Farveforskel fra Indesign til PDF
Fra : janniegc
Vist : 340 gange
20 point
Dato : 10-03-04 00:01

Hejsa alle sammen

Jeg sidder og er ved at lave en bruchure i Indesign og så har jeg lavet en PDF-fil af bruchuren, som jeg skal medbringe på trykkeriet i morgen, men farver ændre sig når man ser bruchuren i PDF (Acrobat Reader)? Hvad skyldes dette, og vil det medføre at printet ikke er som det skal være når det trykkes/printes ud. Jeg har printet ud på min egen farveprinter herhjemme og her ses farve forskellen også.

Håber der er nogle med et hurtigt og godt svar, for jeg har deadline i morgen middag.

Venlig hilsen Jannie

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 10-03-04 01:36

http://www.caslon.dk/sw1195.asp
http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/Dok_af_indstill_juni_2003.pdf
http://www.fs.dk/vejl/fsvejl1.htm (Uddrag: En del af materialet på Forbrugerstyrelsens hjemmeside er lavet i Acrobat/PDF format. Dette format gør det muligt at præsentere dokumenter i det oprindelige layout. Det er en fordel ved udgivelser som Pjecer og artikler fra Råd & Resultater, at de ligner de trykte udgaver, og det er da også fortrinsvis til disse, at formatet er brugt. )
http://prisliste-jv.dk/tekniske_oplysninger.php skriver:
Håndterbare filer:
• Eps, tiff, jpg, pdf, psd, ai, pict.

Så vidt jeg kan se er PDF-formatet anderkendt til at gengive rigtigt, men det ved alle størrer trykkerrier meget mere om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 10-03-04 07:21

Hej Jannie

Vi har netop haft et engelsk reklamebureau til at varetage noget af en større opgave for os. Da både vi og de arbejder i Indesign, blev vi enig om gangbare farver og tints, og gik i gang. Da vi så i onsdags, skulle bruge filen, for at printe adgangskort, fik vi den i pdf, og resultatet var som du foreskriver, farven var helt forkert.

I dette tilfælde var farverne lysere, den orange var gul, den turkise var nærmest grå og den grønne lignede pastel. Hverken reklamebureauet eller vores webafdeling kunne forklare fænomenet, så det endte med, at vi fik filerne i det oprindelige .ai format, og farverne var perfekte!

Har du prøvet at kontakte trykkeriet og høre deres mening? Det ville jeg synes var en god ide, det kan jo være, at de som os kan tage et andet format.

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 10-03-04 10:16

Ja, det kunne være spændende om nogen fra Adobe, - kan fortælle om, hvordan man gemmer en .ai fil i .pdf uden at miste noget undervejs, - det er også min erfaring, at .ai-filen giver det perfekte tryk, - mens .pdf filen kan betragtes som en discount udgave. Eller er det bare os der sidder herude, som ikke betjener programmerne korrekt???
Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : janniegc

Dato : 10-03-04 16:34

Tak for svaret pallebhansen.