/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mexicansk forret???
Fra : Toupie
Vist : 3365 gange
300 point
Dato : 09-03-04 21:46

Er der nogen herinde der har et godt forslag til en farverig og spændende mexicansk forret???

// Toupie

PS: pointne bliver forhøjet, hvis der kommer et forslag jeg kan bruge

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 310 point
Dato : 09-03-04 21:56

Hej Toupie

Jeg har lavet denne suppe 2 gange (en gang som natmad), og den er faldet i rigtig god jord
Den er rigtig god, og rimelig let at gå til. (Har dog halveret ingredienserne!)

Ingredienser: 5 store løg
3-4 fed hvidløg
4 spsk olie
6 grønne eller røde jalapeños (chilipeber)
2 dåser hakkede tomater
9 dl kyllingebouillon (2 buljongterninger)
9 dl kødbouillon (2 buljongterninger)
7 dl tomatjuice
1 spsk spidskommen (karve)
2 spsk Worchestershiresauce
2 tsk cayennepeper
2 hele kyllinger delt opp i mindre biter

Hakk løk og hvitløk og stek i oljen til løken er gyllen og mør. Tilsett: Chilipepper, hakkede tomater, kyllingkraft, kjøttkraft, tomatjuice, cumin, Worechiestershiresaus, cayennepepper og de hele kyllinger delt opp i mindre biter. Alt kokes i 2-5 timer, jo lengre jo bedre !! PS! Dersom du liker sterk mat så kan du la være å ta ut frøene av jalapeño'ene men bare skjære de i skiver, da blir suppen "meget" sterk og god. Suppen kan med fordel lages dagen før den skal serveres, da den bli bedre og bedre for hver dag!

Server med revet ost, tortilla chips og rikelig med rømme som anrettes på små skåler til hver enkelt person.

Kig også her: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/land-2.php?id=146

Der er rigtig mange gode, det er en super side!

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-03-04 22:06

Hej Chamira

Det var da en herlig ide

Hvor mange personer er den beregnet til??

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 09-03-04 22:10

Jeg kiggede lige på dit link .....*jubel* der var også lige den opskrift på Guagamole, jeg manglede

Tusind tusind tak for svaret Chamira

// Toupie

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 09-03-04 22:20

Når jeg har lavet suppen, har jeg jo halveret ingredienserne, altså kun brugt 1 kylling og haft ca. 2 liter suppe (incl. diverse fyld)

Med tilbehør som mexicansk brød, totillachips eller lign. Og hvis du skal bruge det til forret, hvor det er hældt op i portioner, skal du regne med ca. 2-2½ dl. suppe pr. person., så med den halverede opskrift vil du have til 8-9 personer.

Sidst jeg lavede denne suppe, var som skub-af-mad, og vi var 3 par. Alle spiste suppe og tilbehør, og vi havde alligevel suppe til let aftensmad dagen efter.

Du bestemmer jo også selv, hvor tynd suppen skal være, men der er jo rimelig meget "mad" bl.a. pga. 1 hel kylling og rimelig meget fyld (sammelignet med alm. kedelige supper). Dertil kommer jo også totillachips og mexicansk brød, der "fylder" godt op i maven og mange nyder at nippe til.

Generelt begrænser de fleste sig også mht. at spise løs af forretten, da de ved, der kommer mere...

Lige et par ting til:

Jeg kan godt lide stærk mad, men har de 2 gange jeg har lavet suppen pillet frøene ud af jalapeñoerne, og synes den er stærk nok alligevel. Dertil kommer, at jeg er meget allergisk overfor hvidløg, hvorfor jeg selvfølgelig ikke har puttet det i. Suppen er ganske god alligevel, og der er mange, der ikke bryder sig om hvidløg (+ det ikke er så fedt, at sidde og ånde hvidløg en hel aften hvis man f.eks. skal i byen senere!!)
Hvis du ikke tilsætter hvidløg, kan du jo evt. nøjes med at tage frøene ud af halvdelen af jalapeñoerne.

Det "fede" ved at lave denne suppe er, at du kan lave den et par dage i forvejen, så du kun skal opvarme og anrette (+ lune brød osv). Suppen bliver KUN bedre af at stå!

Mvh/Chamira

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 09-03-04 22:25

Velbekomme Toupie...

Held og lykke med aftenen og maden, det lyder som om i RIGTIG skal hygge jer.

Dit spørgsmål har givet mig blod på tanden, det er vores tur til at holde hyggeaften blandt vennerne, og det skal da være temaaften: MEXICO.

Så pynter jeg op i beste mexico stil, hiver de spanske guitarer frem, og underholder gæsterne lidt imellem måltiderne. Det skal nok blive VILDT hyggeligt.

Tak for inspirationen!

Chamira

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-03-04 22:27

Chamira

Tak for anvisningen, nu har jeg da en sådan nogenlunde idé til hvor stor en portion jeg skal lave.....og hvor stærk den er (kan blive)

En af grundene til jeg syntes det var en genial idé var helt klart fordi den kunne laves i forevejen

Endnu engang tusind tak for hjælpen

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-03-04 22:30

Chamira

Det var da så lidt

Min søn skal "non"firmeres og det er ham der har valgt det mexicanske tema, så jeg skal også have gang i den mexicanske udsmykning

Jeg syntes det er genialt, at holde hyggeaften, fest mm. over et tema, for det giver en helt andet stemning

God fornøjelse til dig også

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-03-04 01:25

Godt at se dig på banen igen Toupie, selvom det kostede mig 30 points Men gode opskrifter fik jeg med i købet!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-03-04 09:50

Tedd

Tak .....men jeg bliver nu ikke...

Så må du jo have de 30 point tilbage .........og, ja det er rigtigt gode opskrifter Chamira fandt til mig

// Toupie