/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkort til ca. 600?
Fra : Ortman
Vist : 556 gange
72 point
Dato : 09-03-04 21:00

Hey!

Jeg skal til at investere i et nyt grafikkort. Det behøver ikke at være det vildeste nye, men jeg skal da kunne køre de nyeste spil. Jeg har selv tænkt mig et ASUS RADEON 9600se med 128 mb ram (set til 584,- kr.) eller evt. et Saphire med samme specifikationer (670,-).

Hvad er der at sige - godt eller skidt - om dette valg?

Er der forslag til alternativer? (evt. med salgssteder?)

Mit øvrige system ser sådan ud:
AMD Barton 2500+
512 mb ram - pc-3200
Asrock K7S8X 3.0 bundkort

Accepteret svar
Fra : micjo

Modtaget 82 point
Dato : 09-03-04 21:19

Det er da et fint valg til prisen. Radeons SE modeller er en smule langsommere end de øvrige.
et godt køb lige nu er f. eks: GeCube GC-R96XT-D3 ATI RADEON 9600 XT / AGP 8x / 256MB 1.149 kr.
Prisen er hentet her, http://www.edbpriser.dk/default.asp
Men der har du nok været. ATi kort er en smule bedre end GFX kort men ikke meget.

God fornøjelse Micjo

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-03-04 08:31

Hvilken betydning har producenten af det færdige kort. Jeg har også selv set på et Gecube kort (9600 xt), men er f.eks Asus-kort bedre?

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 10-03-04 16:12

Helt "firkantet", for kort i den ende af prisskalaen, er det ikke vigtigt. Kig på ydelsen ramdac osv. gå på producentens hjemmeside og se hvad de lover. En anden ting er, hvilken software får du med. Og lige præcis ASUS. Havde på et tidspunkt asus bundkort og et asus 3800
grafikkort. De medfølgende drivere til grafikkortet var ikke kompatible med bundkortet. Måtte hente nye på nettet.
Alle producenter lave både gode og mindre gode løsninger, så af 2 kort til næsten samme pris, skal du regne med næsten samme ydelse.

Mvh Micjo

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-03-04 16:40

Hmmmm!

En af grundene til at jeg ville vælge ASUS var netop, at jeg troede at Asrock(Asus)-bundkortet havde større chance for at være kompatibelt... Men det er det så ikke nødvendigvis!?...

Mht. passiv/aktiv køling: hvor meget støj kan man forvente fra et grafikkort med aktiv køling, og hvad er fordelene frem for passiv?

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 10-03-04 16:58

På de typer grafikkort, vi her taler om. Kan støjen fra en aktiv køler (blæser), ikke overdøve cpu og strømforsynings blæserne.
Har du kabinets blæsere i er det udelukkende dem du høre. Aktiv køl er efter min mening at fortrække.
En helt anden ting er kortets størrelse. Du bør checke målene og se om det kan være i dit kabinet. Jeg tænker på afstandnen til CD-rom drev og HD. I nogle PC'er kniber det med pladsen lige bag AGP slottet.
For lige at runde af. Tag et TV fra Philips, de har en model til 16000Kr og en til 1200Kr, det er begge Philips, men pris og kvalitet hænger sammen.
Et "gammelt" grafikkort som Geforce3 ti200 med 128mB ram holder stadig en god pris. Fåes i 64Mb udgaven til 329Kr
Det kan klare alle nye spil, f. eks Counter-strike i 1024X768 32bitfarve og 75Hz

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 10-03-04 19:54

Kabinettet er kæmpe stort - jeg tror ikke det bliver et problem med pladsen... TV? mener du monitor? Jeg kører indtil videre med en gammel monitor (17" 65 Hz), men den skal opdateres når jeg får råd til noget ordentligt (når fladskærme bliver bedre og billigere...).

Tror jeg holder mig til Radeon 9600se til 584,- eller evt. et Gecube 9600xt til 999,- MEn gode forslag modtages stadig gerne.

Har desuden tænkt på om jeg skulle investere i et allinwonder kort med TV-in, men det er vel ligeså godt og billigt at købe et tunerkort for sig?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 10-03-04 20:43

Er der nogen der kender det asus kort? Overvejer at købe det samme, men mit ati 9200se, som jeg har nu, har en meget støjende køler. Det larmer noget mere end strømforsyningen, som ellers bare er en billig codegen 300w.
Er det 9600xt de ekstra penge værd? Det kører jo kun 550mhz, ifht 9600se's 400mhz.
VH Palle

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 10-03-04 22:46

Gainward FX PowerPack! Pro/660 TV/DVI til 507Kr hos PC netto er ikke noget dårligt køb. 400Mhz Ramdac

Micjo

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 10-03-04 22:55

Er et 9200 så ikke lige så godt??

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 14-03-04 13:27

Har købt og installeret et Crative Radeon 9600 med 256 mb ram!

Det kører super!!!

Pris 799,-

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 14-03-04 13:34

Tak for svaret micjo.