/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Til Tomato825
Fra : Rfou
Vist : 1156 gange
120 point
Dato : 09-03-04 20:17

Ang. "Verdens bedste slankekur"

Til tomato825 og andre som måske har haft samme oplevelse med et nyt gebis. Jeg fik selv et nyt gebis og fandt det nødvendigt, at bruge et klæbemiddel til at holde det på plads i munden.
Efter et nogle måneder begyndte jeg at miste appetiten, mad- og drikkevarerne begyndte at smage underligt og jeg blev plaget af hovedpine, manglende koncentration m. m..
Da jeg søgte læge blev jeg hasteindlagt med et blodtryk der skulle aflæses på Richterskalaen.
Efter en del undersøgelser og samtaler fik vi indkredset problemet til, at det kunne stamme fra klæbemidlet p.g.a. at det indeholdt E vitamin, som kan give ovennævnte symptomer hvis man får for meget af det.

Efter udskrivning og efter at have skiftet til et andet mærke klæbemiddel uden E vitamin, samt et lidt mere moderat forbrug er jeg nu rask igen og er begyndt at genvinde nogle af de tyve kilo jeg havde tabt.
rfou

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-03-04 23:13

Det er da rart, men hvad er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 10-03-04 00:05

Spørgsmålet er i grunden en kommentar til tomato825 i anledning af hans tip: http://www.kandu.dk/dk/tip/7027 .
Da det ikke er muligt at besvare eller kommentere et tip, valgte jeg denne udvej suppleret med et tip om samme emne i: "andet helbred": http://www.kandu.dk/dk/tip/7037

Jeg er klar over at emnet sikkert ikke har almen interesse, udover blandt folk der har problemer med deres kunstige tænder; men alle kommentarer er velkomne, og jeg finder sikkert en acceptabel kommentar jeg kan godkende.
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 21-03-04 12:34

Jeg ville gerne kunne lukke dette spørgsmål, og vil acceptere en eller anden kommentar der har blot en smule relation til emnet.
Ellers kommer det til at figurere i statistikken som et ubesvaret spørgsmål.
rfou

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 25-03-04 17:09

Hej Rfou.
Det er rart, at høre at du er kommet oven på igen efter sådan en omgang.
Var muligheden der ikke for at få dit gebis rettet eller omstillet, i stedet for at bruge klæbemidlet.
Hvad gør du så på nuværende tidspunkt hvor du har tabt dig så meget, det må da påvirke
dine proteser.
Grunden til jeg spørger, er at min mor har været igennem et svært sygdomsforløb og har også tabt mange kilo.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 26-03-04 00:29

Som ny bruger af protese i undermunden havde jeg det lidt svært, og brugte derfor klæbemidlet, og havde det godt med det indtil jeg begyndte at kunne se en sammenhæng mellem brugen af klæbemidlet og sygdomsgraden. Der var ingen læger der tog min teori alvorligt; men der var dog en enkelt der fort at være venlig sagde til mig, at hvis det havde noget med E Vitamin at gøre så måske kunne det tænkes.

Jo protesen skal sættes om, for gummerne har vist svundet lidt ind. Men det må lige vente til jeg er fuldt restitueret igen. Men i dag bruger jeg kun klæbemiddel til særlige lejligheder, så det fungerer udmærket.

lillespir - Hvordan går det med din mor og hvad har hun fejlet?. Jeg vil ønske god bedring for hende.
m.v.h.
rfou

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 120 point
Dato : 26-03-04 05:23

Hej Rfou.
Det er da utrolig, at det var så svært at komme igennem med dine teorier.
Du sidder med problemerne, uden at de gider høre på dig. En enkelt blodprøve ville sansynligvis have afsløret det. Hvad har de brugt som undskyldning?
Hvor lang tid regner du med at der går inden du er på toppen efter sådan en omgang.

Min mor skulle ind til en simpel operation, en hun har været igennem flere gange,
så den blev ikke regnet for noget, men det udviklede sig til svære indre blødninger, hvor hun så tabte sig så meget at hun er gået 3 tøjstørelser ned.

Dette er hvad jeg lige kunne nå inden jeg skal afsted.
Du ønskes en god dag,
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 26-03-04 09:40

hej Rita
Som nævnt var årsagen til min sygdom jo et fænomen som lægerne ikke havde hørt om før, og troede jo slet ikke på min forklaring. Derfor undersøgte de mig for alt muligt andet, samtidig med at de behandlede mig for det tårnhøje blodtryk. Samtidig fandt de så ud af, at min ene nyre ikke fungerer mere; men derudover fejler jeg ikke noget.
Det med tænderne betragter de vist mest som et kuriosum eller et underligt tilfælde.

Derfor forsøger jeg på alle måder på at gøre opmærksom på problemet, da det jo er svært at gardere sig mod en risiko man ikke kender eller får noget at vide om. Bl. a. har jeg skrevet til importøren af klæbemidlet "Corega" og gjort dem opmærksom på, at der burde være advaret om evt. bivirkninger. Ligeledes skriver jeg det her, for jeg kan nemt forestille mig, at andre end mig, har besvær/begyndervanskeligheder med nye tænder. Og selv om man bliver syg, er der ingen umiddelbar forbindelse mellem de nye tænder og ens dårligdom,

Jeg er sådan set på toppen igen nu, der gik ca 3 måneder efter at jeg havde stoppet brugen af Corega, inden maden begyndte at smage godt igen, og jeg fik min appetit igen. Jeg ved ikke hvem man skal bebrejde for miséren; men det vigtigste er vel at få medicinalfabrikken til at advare om risikoen ved at en overdosis af E-Vitaminerne, ved at lægge en lille seddel i pakningen.

For mig har det været held i uheld, da jeg nu blev tvunget til at opsøge lægen, hvad jeg ellers kun gør, hvis jeg er kommet til skade. Nu kom jeg i behandling for det høje blodtryk, og mine nyrer bliver kontrolleret regelmæssigt, hvad der er betrykkende, når man kun har én.

Jeg håber at din mor er ved at komme ovenpå igen og du selv ønskes en fortsat god dag.
Hilsen
rfou

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 26-03-04 15:09

Hej igen Rfou.

Jeg må nok sige at det var held i uheld at de fandt det med din nyre og dit blodtryk
Det er nu det bedste når der er styr på tingene.
Tror du, det er klæbemidlet der er årsagen til at din nyre ikke fungerer.

Hvis du vil oplyse mere omkring klæbemidlet kan du skrive til forbruger information på
www.fi.dk de tager gerne sådanne sager, og det vil af den vej blive offentligjort, tænk blot på hårfarve skandalen der rullede for nogle måneder siden.

Jeg mener mine svigerforældre bruger dette produkt så dem vil jeg da advare mod brugen af det.
Vedrørende indlægsedlen er det jo fabrikantens pligt at oplyse om risiciene ved brugen,
så ansvaret ligger jo der.
Det er rart at maden smager af det du ser på tallerkenen og du har fået din appetit igen for så går det i den rigtige retning.
Hun er ved at komme i bedring.

Hvad hedder så det nye klæbemiddel som du bruger?
Det kan jo være at det kan afhjælpe mors klaprende gebis , den dag vi skal til konfirmation. Det går hende meget på, at hun larmer når hun tygger.
Fortsat god dag.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 26-03-04 16:10

Hej igen Rita.
Det klæbemiddel jeg bruger nu hedder Dentofix, og vil sikkert kunne hjælpe din mor. Smør det på lige inden hun skal til at spise og ha' tuben med i tasken så hun evt. kan forny cremen hvis det bliver nødvendigt. Det vil være en god idé at prøve det nogle gange derhjemme inden omtalte konfirmation.

Nu vil jeg ikke spec. hænge Corega ud som værende farligt. Jeg selv har nok haft et overforbrug, fordi jeg - dengang jeg fik min nye undermund - var involveret i noget frivilligt foreningsarbejde, hvor jeg var meget i focus, og derfor gerne ville fremstå præsentabelt.
Så det er overforbrug jeg vil advare imod, og til at være opmærksom hvis der viser sig de mindste symptomer.

nedenstående citat har jeg hentet hos lægemiddelstyrelsen:
Citat
. Overdosering Overdosering kan give diarré, mavesmerter og andre gastrointestinelle gener. Risiko for blødning ved behandling med blodfortyndende præparater eller ved vitamin K-mangel.

og af egen erfaring kan jeg tilføje: Smags- og synsforstyrrelser - kvalme og opkastninger (længe efter at maven er tømt) kraftig hovedpine - manglende energi og koncentrationsevne.

Om det har noget at gøre med det forhøjede blodtryk, skal jeg ikke kunne sige, ejheller med den defekte nyre. Eller om disse 2 ting kunne være med til at forstærke symptomerne.

Det er heller ikke så væsentlig. Det væsentlige er, at man er opmærksom på problemet så man kan nå at reagere i tide.
Derfor har du evig ret i, at det er vigtigt at budskabet kommer frem til de rigtige instanser, så det bliver spredt til så mange som muligt. Måske først og fremmest til Tandlæger og Tandteknikkere.

Jeg kan godt forsikre om, at det er meget ubehageligt (rigtig træls) når maden smager væmmeligt, og man ikke engang kan glæde sig til et måltid. Hvis man så endelig finder noget der smager nogenlunde rimeligt, risikerer man at kaste hele baduljen op igen næsten med det samme.
Men det er en effektiv slankekur.
Jeg må indrømme at jeg var blevet for tyk efter at være stoppet med at ryge, og det virkede lidt ironisk, da jeg efter at jeg var kommet på hospitalet, fik refereret følgende udtalelse fra min mor på 96: "Nå er han syg - Jeg syntes ellers han var blevet så pæn"

Lad mig høre hvordan det går med din mor og konfirmationen.
hilsen
Rudolf

http://foustadsenior.webbyen.dk/

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 26-03-04 23:31

Tak for svaret lillespir. Spørgsmålet var ikke let, at give et konkret svar på, al den stund at det ikke var formuleret som et spørgsmål.
Men med dine kommentarer viste du at du tog emnet alvorlig, og derfor ærligt har fortjent disse point.
mvh
Rudolf

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 27-03-04 08:04

Godmorgen Rfou.

Allerførst Tak for at du valgte mit svar, men for mig betød det noget væsenligt at forstå min mors problem og det kunne jeg, læse ud af dit spørgsmål og efterfølgende kommentar , her har jeg virkelig lært noget.
Jeg kan også bruge dine svar til mig ,i foreningen af svage ældre når vi igen har bestyrelsesmøde, for jeg syntes at det er et meget vigtigt budskab du har.

Det kan være at du skal tænke på Tandlægeskolerne, da det jo er dem der får de nye spire først og giver de erhvervsdrivende tandlæger og tandtekniker opfølgningskurser.
Så vil alle tandlæger få informationen inden for ret kort tid, ( måske en mulighed, dette kan gøres via E-mail, men det kræver navn & adresse så de kan skrive til dig)

Jeg ved af egen erfaring at rygeophør giver ikke kun få (2), men mange kilo på sidebenene (mindst 10 kilo).
Men det var jo ikke lige den mest geniale slankekur der blev hevet op af skuffen,men din egen indflydelse her var jo minimal.

Ja, man skal forvente at høre meget fra de kære forældre.

Jeg kan godt forstå at det var vigtigt at være præsentabel, i den situation,så vil man helst undgå at gebisset køre rundt når der tales eller spises.

Tak for linket til din hjemmeside, jeg glæder mig til at læse det du der har skrevet, den ser utrolig spændende ud, jeg må nok sige, at der er en samlever der vil noget, fruen kan du da ikke komme op at skændes med.

Jeg må hellere stoppe her, for vi har 26 års bryllupsdag i dag. så jeg må jo nok hellere vise mig fra den pæne side.
Jeg håber du må få en rigtig god dag og nyde det gode vejr de har lovet.
Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 27-03-04 09:22

Hej Rita
Jeg vil bare lige ønske dig/jer en rigtig god bryllupsdag, og så byde dig velkommen indenfor på min hjemmeside.
Hilsen Rudolf