/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Montering af C. lås
Fra : Penyz
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 09-03-04 20:14

Kære brugere... jeg har set at i er flinke til at hjælpe... så derfor håber jeg i også kan hjælpe mig....

Jeg har købt en C. Lås hos thansen.... (jubii.. glæder mig til at få den monteret..) MEN... jeg ved ikke helt præcis hvordan man gør... altså hvordan jeg sætter det fast... ledningernes kredsløb ER tegnet op.. så det er bare at tilslutte dem....

Min bil er en Citröen Ax fra 89....

Håber der er nogen der har erfaring i dette.... eller vil i råde mig til at opsøge en mekaniker bare til monteringen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 20:23

Helt klart søge en god ven eller et værksted.
Hvis du er så usikker vil det være svært at guide dig igennem en sådan installation.
Køb lidt blandet øl og vand og snak med en god ven eller nabo.
Det er såmænd ikke så svært, men du lyder til at være helt på bar bund.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 20:24

Går ud fra du med C lås mener centrallås

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 09-03-04 20:35

Det er helt rigtigt... C.Lås = Centrallås

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 09-03-04 20:37

Men det er nu ikke fordi jeg er helt på bar bund... jeg har bare svært ved at se en løsning selv, men det bliver nok til et besøg hos en mekaninker...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 20:42

Du skal have alt skilt ad i døre og evt. bagklap (hvis den også dækker det)
Det er som sagt ikke såååå svært, men svært at guide dig hele vejen.
Så en god ven til at hjælpe dig er at foretrække så det virker ordentligt.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-03-04 20:56

Hvis du ikke skal have den fjernbetjent er det bare og sætte den til. Boksen skal bare have 12V og Stel.
Så er det bare og trække led og bore lidt huller. Og sætte servopumperne som der er vist i brugeanvisningen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 09-03-04 20:58

Står i samme situation som dig! Købte et sæt med fjernbetjening til 250 kr(Billigt!) i Thansen - og jeg skal også lige have taget mig sammen til at få det monteret! Læste en del om deres sæt herinde - og besluttede, at det lød ganske udemærket - og i sær til tilbudsprisen!

Men prøv at se i dine døre og paneler, om der allerede er lavet huller til ledningerne! Kunne godt frygte at der ikke er dét på en så gammel "lillebil-model"! (Ligesom der ikke er det på min egen "lillebil" fra 93! SUK) Hvis ikke, kender jeg ikke lige den "normale" fremgangsmåde. Det må jo være noget med at bore hul i dør og panel, grunde, bruge beskyttelses tyller af gummi (hvor købes de?) og så få trukket ledningerne.
Hvis hullerne allerede er der, kan du jo prøve at få lirket beklædningen af en dør og se om du kan få monteret motoren og trækstængerne. De skal selvfølgelig sidde, så de ikke støder imod noget - Inden du sætter alt plastic'en på igen checker du at det virker!

Mvh. Andreas Kaup - der om ca 1 måned måske har mere direkte erfaring at øse ud af! Ikke kun inituation!

På biler forberedet
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 09-03-04 21:01

Måske kan vi få et par fif til det med at bore, købe tyller og trække ledninger? Just in general!??
Andreas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 21:04

Det er lige det jeg mener.
Men her er da en ny ide.
Hvis nu I slog jer sammen og lavede 2 biler på engang så kan den ene nok det den anden ikke kan.
Et friskt initiativ.
og "geu" ,det der "bare" er ikke nemt hvis man ikke kan.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 09-03-04 21:16

Jamen er der nogle, der tilbyder sig med et værksted et sted på fyn, så er jeg frisk! Har ellers kun mulighederne oppe i Nordjylland, og det er ikke så tit jeg kommer på de kanter...!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 21:24

Ved ikke hvor "Penyz" kommer fra

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 09-03-04 23:01

Rolig nu!!! Det er ikke så svært som man tror... Din monteringvejledning siger det meste, men for der er et men, det tager lang tid. Dørbeklædninger skal afmonteres, og noget af instumentbrædtet, da det er bedst at gemme styringsboxen der indunder hvor der er mest tørt og varmt. Når dørbeklædningen er fjernet er der helt sikkert huller til monteringen af servopumper/servomotorer. med i kassen er der også patentbånd lignende plader til hjælp med montering af disse og stænger til at gribe fat i bilens org. låsesystem. Det burde være udførligt forklaret i brugsanvisningen. Der skal sikkert bores huller i dørstolper og i døre, og det gøres på følgende måde. Fjern dørstopperen så døren kan åbnes helt så man kan komme til med boremaskinen(her kan man også vælge at købe et vilkeldrev til sin boremaskine men bliver nok lidt dyrt) Det skulle undre mig om der ikke er ledninggennemføringer med i kassen, ellers sælges de helt sikkert også hos T Hansen for ca 2 kr stykket, de findes i flere størelser, Købsamtidig noget krympeflex og sæt det der hvor døren helt sikkert vil slide ledningerne ved dørstolpen, fortæl endelig havd du skal bruge det til så du får den rigtige størelse i både gennemføringer og krympeflex.. Husk at hastværk er lastværk så giv dig god tid. Du kan roligt regne med en hel weekend hvis du ikke har prøvet det før og der er 5 døre du skal igennem.. Sidst jeg monterede et sådan set brugte jeg 7 timer på en volvo 240..

VH Tempra

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-03-04 23:02

>> refi, jeg ved godt det ikke er "bare" hvis man ikke kan... Men så vælger man jo ikke en gør-det-selv løsning.

Bor ike lige på Fyn, men vil gerne komme med gode råd.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-03-04 23:12

Gummityllerne kan f.eks. købes her: http://www.vejle-rc.dk/ - ellers spørg hos den lokale industrielektriker. Dér kan du nok få en håndfuld for et par kolde

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 10-03-04 15:24

Hej og tak for alle kommentarene... Penyz.. (moi) bor på sjælland (nord)... men alt det med føringsveje har jeg allerede tjek på... det er mere hvordan den "nye" låsepind skal monteres... og brugsanvisninger.... NOPE.. dem er der ingen af.. det eneste der er vist er på siden af kassen.... der er bare et diagram der viser hvilke ledninger der skal sammen med hvilke....

Men der er jo ikke andet for end at prøve sig frem.. og hvis det går helt galt må jeg jo opsøge en Aut. mekaniker...

Forresten er der nogle der ved sådan ca. hvor meget det koster at få en Aut. mekaniker til at montere det for mig...

Mvh..

Penyz (Dennis)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 15:31

Det kan en lærling klare for en 3-400 kr - måske mindre.
Der er flere værksteder der har pris på montering og jeg mener også thansen har nogle samarbejdspartnere, men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 10-03-04 15:44

okay... prøver lige at tjekke thansen engang, men ellers må jeg lige ned og snakke med et par lærlinger.. Hehe...

Tak for hjælpen.. må lige se om det hjælper

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 16-03-04 15:54

Hvad fandt du ud af Penyz??
Til min store glæde fandt jeg ud af at der faktisk var lavet huller med gummipropper i fordørene i min Micra! Så jeg regner med at se på i hvert fald fordørene i weekenden - men først når jeg får skiftet forlygten, vasket bilen og sat sommerdæk på (suk)!
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 20-03-04 13:24

Jamen jeg har besluttet at sende den en tur til mekanikeren.... eller også en god ven jeg har som roder meget med biler...

Det glæder mig at du fandt en løsning.....

Mvh..
Dennis Pedersen (Penyz)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 13:28

Så husker du også lige at lukke spørgsmålet ikke......

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-04-04 15:31

Bare lige mine erfaringer:
(Fik sat min c-lås i i påsken! Vildt lækkert at kunne låse alle 4 døre med et tryk på knappen! Projektet tog ca 1½ dags arbejde. Inden havde jeg købt et skrue/møtriksortiment i Biltema med 1.000 små skruer, skiver og møtriker - en stor hjælp, da de medfølgende skruer var ikke særligt gode!
Desuden fik jeg trukket nogle ledninger til højtalere i fordørene, nu jeg alligevel var i gang - Dejligt med stereolyd
Til dem, der skal til at i gang med projektet: Sørg for at motorene sidder godt fast, og at alle skruer til trækstænger sidder godt fast! Oplevede at en dims havde løsnet sig efter 3 dage! Ikke så rart, hvis man tror at bilen er låst, og den så ikke er det!)

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 13-04-04 21:06

Har fået installeret det på 2 døre nu... men mangler de 2 bagerste...

Fandt ud af at også at selv i min "gamle" bil var der lavet huller til motorene.... jubiii