/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikringsskade på bil
Fra : Better_Performance
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 09-03-04 15:26

Min bil er blevet påkørt, og som sådan er det jo bare en trist hændelse som skadevolders forsikring skal betale, men nu opstår tvivlen.

Skaden på min bil indebærer at mine ene forskærm skal skiftes, og min mekaniker har nu konstateret, at også inderskærmen skal skiftes på grund af gennemtæring, dette er jo ikke en direkte følge af påkørslen, MEN er det noget der kommer ind under forsikringsskaden, eller skal jeg påføres omkostninger ved at blive påkørt?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 09-03-04 15:38

Hvis skaden på inderskærmen ikke skyldes påkørslen - hænger du selv på den (snyd behøver vi vel ikke tale om)
Den skulle jo have været skiftet under alle omstændigheder.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-03-04 15:45

Med fare for at virke arrogant.... Jeg vil gerne vide hvad din baggrund for besvarelsen er.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 09-03-04 15:54

hej Better_Performance.

du skal selv betale for din inderskærm sådan er det desværre.

johnni.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 15:54

Refi har 100% ret.
Som gammel automekaniker og god ven til en indehaver af et autoopretningsværksted står jeg inde for Refis svar og kan tilføje at i henhold til forsikringsapraksis kan du komme til at betale noget af det selv hvis din bil er i så ringe stand, at den vil blive forbedret ved en skadesreparation og det helt desuagtet det paradoks at du skal betale det samme i præmie, som ham der har en nyere bil i tip top stand og som jo kan blive dyrere for forsikringsselskabet.
Forsikringsselskabet har endda ret til at anvende brugte dele hvis dette kan gøres forsvarligt.
Bjarne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 15:54

Du kan da ikke få skadeforvolderen til at dække gamle reparationer på din bil uden at fuske.
Den er jo ikke rustet fordi han er kørt ind i den - det vil en taksator da aldrig godtage medmindre der ingen taksator er på skaden og mekanikeren bare skriver det på regningen (det er det der er fusk)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 09-03-04 15:55

Det følger af Dansk rets almindelige erstatningsregler for erstatning udenfor kontrakt.
du kan evt. læse mere om dette på http://www.google.dk/search?q=cache:hlBu2sc66EYJ:www.jura.au.dk/~jaj/dp%2520kap%25205.PDF+culpa+%C3%A5rsagsforbindelse+&hl=da&ie=UTF-8

I dit tilfælde mangler der årsagsforbindelse mellem påkørslen og din gennemtærede inderskærm. Du kan derfor ikke få den erstattet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 15:57

Ja så er det vel slået fast. Desværre op med tegnebogen.

Kommentar
Fra : Mithrandir74

Dato : 09-03-04 15:57

Da det er gennemtæring der er årsag til at mekanikeren mener at inderskærmen bør skiftes,
må det være en del af den almene vedligeholdelse af bilen.
At det er en skade på bilen, der har ført mekanikerens opmærksomhed hen på problemet,
gør vel ingen forskel. Inderskærmen skulle vel skiftes under alle omstændigheder.

P.s. Baggrunden for dette svar er min sunde fornuft.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 09-03-04 15:58

Hej
Det normale er at værkstedet skriver en kort rapport, som forsikringsselskabet skal have. Det er her at snyderi kan forekomme, hvis værkføreren bliver overtalt til at pynte lidt på sagen. Forsikringsselskabet kan sende en taksator, som kommer fra et uafhængigt firma, der vurderer og godkender skade beskrivelser for et antal selskaber og også siger god for den pris værkstedet skal have. Derfor er det min erfaring at værkstederne er tilbageholdende med at afgive falsk forklaring, de har jo løbende kontakt med taksatoren og vil gerne stå sig godt med ham. Hvis du er kaskoforsikret er det dit eget forsikringsselskab som betaler (hver betaler sin kunde) men det ser du ikke noget til mht. bonus mm.
Desværre er det meget almindeligt at en uskyldig kommer til at bøde noget for en skade selv om det på papiret ser ud som om man ikke gør: Bilen kan blive skæv, der kan opstå skævheder så der opstår træk, der kommer rust omkring skadestedet. Men det er jo mest ved større skader og der bør man overveje at skippe bilen når den er nyrepareret og pæn.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-03-04 16:05

Mithrandir74

Da jeg spurgte om baggrunden for en besvarelse tidligere, var det netop for at finde ud af om der lå konkret viden bag, eller om det var et udslag af sund fornuft, min sunde fornuft siger mig også, at jeg selv skal betale.

MEN man har før hørt om forsikringsregler der IKKE tager udgangspunkt i sund fornuft, og så vile det jo være trist at flå penge op af lommerne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 16:08
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 16:10

Du lød ellers meget mistroisk.

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-03-04 16:13

Tak for svaret refi.

Jeg nå jo nok op med skillingerne

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-03-04 16:15

refi > Flot og helt rigtigt svar du kom med kl. 15.38. Så der kan ikke tilføjes yderligere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-04 16:17

åja de biler, jeg har engang måttet betale en gennemrusten kofanger på en andens bil, jo.jo jeg havde rørt ved den, men det kunne den da ikke blive gennemtæret af.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 16:17

Selv tak - Du får jo også en bedre bil

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 09-03-04 16:20

Jeg vil godt lige understrege, at jeg på ingen måde har ambitioner om at snyde nogen som helst, og har heller ikke planer om at bede mekanikkeren om at skrive andet på regningen end de reelle omkostninger dækket af forsikringen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 17:51

Selv om du virker arrogant vil jeg da gerne svare hvis skærmen gik i stykker under påkørselen skal den selvfølgelig erstattes som hvad der eller bliver ødelagt og yderskærmen kan vel dårligt mases uden at inderskærmen også får et tryk altså du skal have en ny Jeg er mekanikeruddannet