/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring af frugttræer
Fra : renekoch
Vist : 587 gange
50 point
Dato : 09-03-04 09:30

Sidste år beskar vi vores kirsebær-/æble-/pæretræ kraftigt. Det er nu kommet mange nye lange "skud". Skal disse skud fjernes helt, skæres ned eller bare blive hængende? Hvis du skal skæres ned, hvor langt nede skal de så skæres?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 11:02

http://www.havenyt.dk/soeg/?q=Besk%E6ring+af+frugttr%E6er her må være noget du kan bruge herMvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 11:04
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 09-03-04 11:04

Her er en vejledning om beskæring af frugttræer. Nogle af de nye skud kan godt beskæres igen, men du kan bedst selv se hvordan træet kommer til at se ud.
http://www.ljohans.com/planteleksikon/hple12.html

mvh ans

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-04 12:11

Normalt tynder man ud ved at fjerne de overflødige grene, inde ved stammen, når du har fået en masse "jawerter" kunne det tyde på, at du har klippet det yderste af grenene. Har jeg ret? Det er dig der bestemmer hvodan træet skal se ud, du går nogle skridt tilbage, og forestiller dig hvordan det bliver når du fjerner den eller den gren. Når du nu har fået de der lange "jawerter" så skal du ikke fjerne noget før til sommer,(synes jeg) Det er fordi du skulle ikke så gerne fjerne alle blomsterknopper og lade bladknopperne sidde! Det er blevet almindeligt at sommerbeskære, træet er ligeglad, det klarer stort set alt hvad du finder på at gøre ved det! Det er dig kun dig (og måske din kone/mand) der bestemmer sådan skal mit frugttræ se ud, det her gælder ikke helt for kirsebærrene, fordi kirsebærtræer har en tilbøjelighed til at "bløde" det gør de ikke så meget når man beskærer dem om efteråret. Iøvrigt så har jeg ikke selv kirsebær, og derfor ikke meget erfaring med dem.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-04 14:36

Hvis det er skud som kommer i midten, og som står lige op, skal de alle fjernes, tæt ved stammen, de kaldes vandris, og er helt unødige.
Husk at beskære, så store grene står ud som en vifte, og at grene ikke bør krydse hinanden.
Du skal forestille dig en lampe der hænger over træet, og lyset skal udnyttes godt.
Husk også at skære lige over knupperne/skud, for så vil der blive en gren der hvor skuddet er, det skal selvfølgelig være en knup der går i den ønskede retning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-03-04 12:07

Og kirsebærtræerne beskærer du efter de har blomstret,eller i sebtember måned.
Ellers følg linkene fra de andre,så skulle sagen være klar.
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:16

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 08:11

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 09:43

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 21:41

Nå du fik så ikke gang i beskærersaksen??

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:22

Tak for svaret ans.